Airbus - 50 år med passasjerer

Re: Airbus - 50 år med passasjerer

Tre muligheter:

- LN-RKK på SK455 14. august 2010.
- Fløy TRD-CPH i juli 2006, men det var før jeg begynte å følge med hva jeg fløy. Er dog rimelig sikker på at det ikke var MD.
- Og mist sannsynlig at SAS fant på å sette inn en A319 på en rotasjon OSL-TRD i perioden jeg som sagt ikke fulgte med.

Har fløyet 319/320/321/333/343/346/359/388
 
Re: Airbus - 50 år med passasjerer

Et lite sidespor, Airbus var vel foerste Widebody som KSSU ikke samarbeidet om. UTA var vel mer eller mindre borte naar SAS bestilte sine Oddball’s A300. KS delen av KSSU - KLM og Swissair kjoepte vel aldri A300, men A310.
 
Re: Airbus - 50 år med passasjerer

Et lite sidespor, Airbus var vel foerste Widebody som KSSU ikke samarbeidet om. UTA var vel mer eller mindre borte naar SAS bestilte sine Oddball’s A300. KS delen av KSSU - KLM og Swissair kjoepte vel aldri A300, men A310.

Ja, egentlig litt rart mtp at KSSU-samarbeidet var høyst relevant på den tiden. I etterpåklokskap kan man jo også spekulere i om ikke SAS hadde vært godt tjent med A310 som en kombinasjon av DC-8 erstatter og ekstra kapasitet på tunge innenriks/europaruter på 80-tallet?
 
Re: Airbus - 50 år med passasjerer

Et lite sidespor, Airbus var vel foerste Widebody som KSSU ikke samarbeidet om. UTA var vel mer eller mindre borte naar SAS bestilte sine Oddball’s A300. KS delen av KSSU - KLM og Swissair kjoepte vel aldri A300, men A310.

UTA fløy helt til 1992…så når SAS bestilte A300 på 80-tallet kunne de fint ha vært med samarbeidet. Hvorfor Swissair og KLM ikke bestilte A300 har jeg aldri hørt noe om.
 
Airbus - 50 år med passasjerer

UTA fløy helt til 1992…så når SAS bestilte A300 på 80-tallet kunne de fint ha vært med samarbeidet. Hvorfor Swissair og KLM ikke bestilte A300 har jeg aldri hørt noe om.


Vet ikke, men både Swissair og KLM kjøpte lillebror,A-310, som sagt, så 300 var kanskje litt for stor for deres behov.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Re: Airbus - 50 år med passasjerer

Vet ikke, men både Swissair og KLM kjøpte lillebror,A-310, som sagt, så 300 var kanskje litt for stor for deres behov.


A310 hadde vel også litt lenger rekkevidde, da den kom.
 
Re: Airbus - 50 år med passasjerer

Swissair var vel først til å bruke A310-300 på intercont med ETOPS .. Den ble brukt på Montreal og Toronto, men ikke til USA hvis jeg husker rett.
 
Re: Airbus - 50 år med passasjerer

A310 hadde vel også litt lenger rekkevidde, da den kom.


Vet ikke, men meget mulig. Jeg fikk kun én eneste med 310, med SATA. Jeg har ikke mange med 300 heller, men 4 tror jeg, med Alitalia, LH og som nevnt over, DaN air.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Airbus - 50 år med passasjerer

Kan jo skryte litt av:

Skulle fly AMS-LIS for en haug med år siden (2009). Tror den var satt opp med 321 eller noe sånt. Ved innsjekk på nett, vard et varslet om pilotstreik, så det var ikke mulig. Møtte opp i ekstremt god tid neste dag, og ble sjekket innl med beskjed om å ikke bry meg om at det stod et setenummer på boardinkortet, og tuslet til gate, der denne dukket opp :colgate:

1708baca.jpg


4b01e69b.jpg


faef4822.jpg


Bursdagen min var det også
 
Re: Airbus - 50 år med passasjerer

Swissair var vel først til å bruke A310-300 på intercont med ETOPS .. Den ble brukt på Montreal og Toronto, men ikke til USA hvis jeg husker rett.

Husker ikke hva Swissair gjorde. Kjenner ikke selskapet så godt som enkelte andre her. :) Men Delta fløy med A310 fra FBU til JFK på midten av 90 tallet. Husker ikke helt hvor lenge ruten varte men de fløy i allefall i 1994.
 
Re: Airbus - 50 år med passasjerer

Husker ikke hva Swissair gjorde. Kjenner ikke selskapet så godt som enkelte andre her. :) Men Delta fløy med A310 fra FBU til JFK på midten av 90 tallet. Husker ikke helt hvor lenge ruten varte men de fløy i allefall i 1994.

Ja, det var PanAm-ruten Delta arvet. Jeg er usikker paa om alle Deltas A-310 ogsaa var arvet, men jeg tror de bestilte noen paa egenhaand ogsaa.

Som sagt i andre traader er det ytterst faa A-310 som fortsatt flyr, og du maa til Iran eller andre litt politisk problematiske steder.
 
Re: Airbus - 50 år med passasjerer

Delta hadde ingen egne A310'er - de kom alle fra PA.
 
Re: Airbus - 50 år med passasjerer

Fikk bare en tur med A310; AMS-BCN i 1993. Husker det godt, vi satt med utsikt til flaps, og de ble ikke brukt under avgang. Jeg visste ikke at det var normalt på A300/A310 og var ganske småsvett…
 
Re: Airbus - 50 år med passasjerer

Ble i alle fall et par turer med A310 på meg, Cairo-Zurich med Swissair, og Dubai-Teheran med Mahan Air i biz, meget mulig en innenriksflight eller to i Iran og.
Hadde og billett på en av de siste Air Transat A310-flyvningene, men gikk fløyten pga. Corona.
 
Re: Airbus - 50 år med passasjerer

Min første tur med en Airbus var med SAS SE-DFL fra FBU til LHR i juni 1981 :)
 
Back
Top