• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

AirBerlin øker på OSL

Re: AirBerlin øker på OSL

De bytter også flytype til Embraer 190 fra 1 november.
Er vel Niki som skal fly for Air Berlin, bare de som har E190 i Air Berlin-konsernet.
 
Last edited:
Re: AirBerlin øker på OSL

AB's program fra 1MAY12 OSL-TXL:

AB8245 06:30-08:05 123456x 73G
AB8247 10:35-12:10 123456x E90/73G*
AB8243 19:15-20:50 12345xx E90
AB8243 14:55-16:30 xxxxxx7 73G

* 73G på lørdager
 
Last edited:
Re: AirBerlin øker på OSL

Positivt og, som påpekt ovenfor, overraskende. Morsomt med Niki innom nesten hver dag også. Hva med de økonomiske problemene i konsernet? Hvordan har de fått det til?
 
Re: AirBerlin øker på OSL

En hyggelig overraskelse dette her. Kanskje en rute til VIE kommer snart også?
 
Re: AirBerlin øker på OSL

Overraskende - men veldig hyggelig. Det må da bety at Oslo-ruten ikke går så verst for Air Berlin? Spørs om ikke Norwegian vil forbedre avgangstidene sine og sette inn et tidlig morgenfly til Berlin. Fem daglige mellom Oslo og Berlin er nok i overkant, så vi får se hvordan dette vil gå i lengden, men det betyr i alle fall at de reisende kan nyte svært lave priser mellom de to byene.

Air Berlin har hatt reklame over hele denne uken. Synes (som vanlig) de burde gjennomgått språket i annonsene sine før de går så offensivt ut.
 
Re: AirBerlin øker på OSL

Vel, per idag flyr AB i snitt mellom 60 og 70 passagerer per avgang. Om de legger en avgang til eller ikke vil ikke spille en stor rulle for de konkurrenter sa lenge som de ikke klare a fylle sine kapasitaeter.

For meg virker det som en desperat forsök a re-allokere sine kapasitaeter som trekkes fra FMO, PAD, HAM-FRA og PMI rutene...

Forövrig har vi alrede idag 5 turer mellom Berlin og Oslo-omradet, siden FR ogsa tilbyr daglige turer mellom SXF og RYG. Og disse gutta klarer a fylle sine flyene, og her snakker vi om 180 pax...
 
Re: AirBerlin øker på OSL

Dette er vel også en tilpasning til OneWorld partnerene, samt at de skifter fokus fra leisure til mer business og high-yield trafikk. Om det er desperat eller ikke, det er uansett livsnødvendig for AB å gjøre noe.
 
Re: AirBerlin øker på OSL

Virker være endel av en større satsning på Skandinavia da det også fra Berlin til CPH/ARN/GOT øker fra to til tre daglige. Itillegg øker de gjennom Niki fra to til tre daglige på CPH-VIE også

Edit: pølsefingre gjorde VIE om til VIA
 
Last edited:
Re: AirBerlin øker på OSL

CPH-VIE ;)

Interessant at Nikis Embraere får flyttet mere på seg i konsernet. Spørs om ikke det snart blir flere kritiske røster hos de normale AirBerlin crewene når stadig flere av rutene deres flyes av billigere Fly Niki crew.
 
Re: AirBerlin øker på OSL

CPH-VIE ;)

Interessant at Nikis Embraere får flyttet mere på seg i konsernet. Spørs om ikke det snart blir flere kritiske røster hos de normale AirBerlin crewene når stadig flere av rutene deres flyes av billigere Fly Niki crew.

Tror ikke at det komme a skje. Rett og slett fordi en signifikant andel av AB sine kabin-ansatte er ansatt pa midlertidlige 2-ars-kontrakter. Det skapper frykt og usikkerhet. Husk at i minst 8 fly skal vekk og dette vil ha en visst effekt pa crews. Og, disse flyene vil ikke bli tatt bort fra wet-lease avtaler, som er garantert i antall fly og antall block-hours...

Det ble likevel flere ganger rykter at de Embraer kunne bytte AOC innen gruppen.

Om AB har penger a flomme marked til Skandinavia med betydelig overkapasitaet og holde ut en priskamp, det er en annen sak. Etter en kort kikk pa bilansen og likviditaetsbehold, sa har jeg store tviler pa dette...
 
Re: AirBerlin øker på OSL

Men 60-70 pax er jo, om ikke det beste, en god bit på vei i en E190 jmf 73G.
Og kanskje flere frekvenser er tingen. AB markedsfører seg jo en del ut i Europa også, men de gangene jeg har prøvd meg, så har det feilet enten den ene eller andre veien.
 
Back
Top