• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

AirBaltic til salgs

Spørsmålet er om det finnes noen reelle kjøpere? Hvem kan dra nytte av Air Baltics nettverk, om man ikke benytter selskapet som plattform for "Operated by..." og lavere lønnskostnader?

Kommer vel som en julegave til SAS? Kjøpe BT for null komma niks og samtidig ha en base i Baltikum?

Kommer vel som en julegave til SAS? Kjøpe BT for null komma niks og samtidig ha en base i Baltikum?

Tja, hvis ikke man ender opp å kjøpe en mobil til en krone, for så å måtte betale dyrt for "abonnementet" fremover?

Tja, hvis ikke man ender opp å kjøpe en mobil til en krone, for så å måtte betale dyrt for "abonnementet" fremover?

Det var vel ikke lenge siden SAS eide airBaltic? Mulig det er mer lønnsomt å starte fra scratch?

Synd det går dårlig for Air Baltic (igjen). De hadde en grytidlig-rute fra TOS til RIX, så hele Europa lå for dine føtter, til en brøkdel av prisen til konkurrentene. Brukte dem ofte, og kabinfaktoren var tilsynelatende god. Dessverre forsvant ruta sist de var i trøbbel.

Den gang hadde de mye nye 738, men det har kanskje ikke skjedd noe særlig med oppdateringer siden da..

Synd det går dårlig for Air Baltic (igjen). De hadde en grytidlig-rute fra TOS til RIX, så hele Europa lå for dine føtter, til en brøkdel av prisen til konkurrentene. Brukte dem ofte, og kabinfaktoren var tilsynelatende god. Dessverre forsvant ruta sist de var i trøbbel.

Den gang hadde de mye nye 738, men det har kanskje ikke skjedd noe særlig med oppdateringer siden da..

airBaltic har aldri hatt B738 .... det eneste nye de har hatt det siste tiåret er Q400 og CS300.

Den gang hadde de 733 og 735 og de var langt fra nye...

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Den gang drev de med oppbygging av "hub Riga". En strategi de har flikket og endret på et utall ganger siden. Snart vil de være fullservice nettverksselskap, i neste åndedrag satser de på LCC-betingelser.

Det har over mange år vært vanskelig å skjønne hva BT holder på med. Min mistanke er at de ikke helt har visst det selv heller.

Selskapets flåte av B737-500 har i disse dager en snittalder på knappe 22 år, mens 300-maskinene med gode 18 år i snitt kun er marginalt eldre enn SAS sine B736.

Selskapets flåte av B737-500 har i disse dager en snittalder på knappe 22 år, mens 300-maskinene med gode 18 år i snitt kun er marginalt eldre enn SAS sine B736.

Joda, men så hadde de en 5-6 735 som forskvant ut av flåten den gang dash'ene kom i 2010-11, som den gang var 20+ år, så jeg står for det jeg sa.

Jeg tror vi er enige om at en fornyelse av B737-flåten er velkommen.

For øvrig et fint bolag å være passasjer med, etter min mening. RIX har en effektiv terminal, også i forbindelse med transfer.

Ymse polske feller overtok vel som "in"-destinasjon etter Riga og gjorde livet litt surere for Air Baltic, kombinert med et par andre faktorer.

Synd det går dårlig for Air Baltic (igjen).

Det er vel heller det at de nå går bra nok til at de kanskje kan få solgt de til en brukbar pris

Den gang drev de med oppbygging av "hub Riga". En strategi de har flikket og endret på et utall ganger siden. Snart vil de være fullservice nettverksselskap, i neste åndedrag satser de på LCC-betingelser.

Det har over mange år vært vanskelig å skjønne hva BT holder på med. Min mistanke er at de ikke helt har visst det selv heller.

Tja, i stor grad er det jo fortsatt hub-Riga som til dels gjelder, men at de også (for vel 2 eller 3 gang) har benyttet seg av muligheten til å komme seg inn på markedet fra TLL og VNO til utvalgte destinasjoner

Tja, i stor grad er det jo fortsatt hub-Riga som til dels gjelder, men at de også (for vel 2 eller 3 gang) har benyttet seg av muligheten til å komme seg inn på markedet fra TLL og VNO til utvalgte destinasjoner

Ja, vi er enige om at overskriften på strategien er den samme. Men for øvrig har det vel vært mye vingling, ref. også prosjektene i andre baltiske land, i Oulo (hvor ble den huben av?), innfasing av 757 (hvor ble de av, og var tanken her?) etc.

Nei har du sett, så feil kan man huske. Jaja, er jo mange år siden nå. Kanskje den freshe gul-grønne fargen gjorde dem hippere i minnet enn de fortjener.

Stemmer, de hadde noen få 757,eks Iberia? En av to ganger jeg har vært ombord i en slik. Var ikke akkurat Long haul den gikk på, mener jeg fløy til Lisboa, Madrid eller Barca med den.

Ja, vi er enige om at overskriften på strategien er den samme. Men for øvrig har det vel vært mye vingling, ref. også prosjektene i andre baltiske land, i Oulo (hvor ble den huben av?), innfasing av 757 (hvor ble de av, og var tanken her?) etc.

Joda, sånn sett har de vinglet. Oulu var jo en håpløs ide, av typen la oss la en apekatt kaste pil på kartet for å kunne tilby det nordlige Skandinavia 2-stops løsninger til Europa. 757 muligjorde noen ruter hvor 737-300/500 ikke hadde nok rekkevidde, og var i sin tid nødvendigvis ikke en dårlig ide, selv om det ikke gikk som planlagt.

Joda, sånn sett har de vinglet. Oulu var jo en håpløs ide, av typen la oss la en apekatt kaste pil på kartet for å kunne tilby det nordlige Skandinavia 2-stops løsninger til Europa. 757 muligjorde noen ruter hvor 737-300/500 ikke hadde nok rekkevidde, og var i sin tid nødvendigvis ikke en dårlig ide, selv om det ikke gikk som planlagt.

757'ene var vel primært kjøpt inn for ruter til ALA, FRU og noen andre plasser langt øst i det gamle Sovjetunionen, som ble i drygeste laget rekkeviddemessig på de gamle classic'ene, som du sier.

Jeg mener å huske at de opererte 2 stk B757-200 (10 dørsversjonen, 3 dører og 2 nødutganger på hver side). Jeg fotograferte en av dem i RIX i 2009 hvis jeg ikke husker feil.

Espen

Fant på et bilde av en 757, på en måte...

543489aedf5f17492d44ed645b66441e.jpg

Landing etter RIX-BCN..

Tja, airBaltic har prøvd seg på veldig mye rart, men utfordringen er uansett at lokaltrafikken er altfor begrenset samtidig som Riga ikke ligger ideelt til for videreforbindelser. Spesielt i en tid der direkteruter er det de fleste søker.

Back