airBaltic og veien ut av Korona og Ukraina-krigen

Re: Air Baltic og veien ut av Korona og Ukraina-krigen

En rekke nye ruter annonsert for vintersesongen (ukentlig frekvend)
Riga-Agadir 1x
Riga-Alicante 2x
Tallinn-Tampere-Amsterdam 7x
Tallinn-Tenerife 2x
Tallinn-Geneve 1x
Vilnius-Tenerife 2x
Vilnius-Brussel 4x
Vilnius-Dubai 2x
Vilnius-Torino 1x
Tampere-Tenerife 2x
Tampere-Kittila 2x

https://www.airbaltic.com/en/larges...-for-winter-airbaltic-announces-11-new-routes

Ellers ble det et underskudd på -€11,4 millioner i første kvartal 2023, men det er visstnok deres beste resultat i et første kvartal. Belegg på 71%, faktisk 8,1pp bedre enn i 2019

https://www.airbaltic.com/en/airbaltic-records-the-best-result-of-q1-in-its-history

The Latvian national airline airBaltic has started the year 2023 with positive key business indicators. airBaltic has achieved EUR 105.1 million revenue, which is by 75% more than in 2022, as well as the highest ever recorded revenue in the first quarter of a year in the airline’s history. Notably, the number of carried passengers soared by 77%, compared to the first quarter of 2022. The load factor reached 71.0%, marking an increase of 8.5 percentage points compared to 2019. Moreover, the positive dynamics trajectory of the airline’s business indicators has resulted to a significant reduction of the net result, reducing three-fold to EUR -11.4 million, compared to 2022, which is even better than the pre-pandemic Q1 2019.
 
Re: Air Baltic og veien ut av Korona og Ukraina-krigen

437 000 passasjerer i mai, +53% fra mai 2022
 
Re: Air Baltic og veien ut av Korona og Ukraina-krigen

Rekordomsetning i først halvår for airBaltic, men det gjenstår å se om det betyr et overkudd

https://www.aviation24.be/airlines/airbaltic/record-breaking-results-for-airbaltic-in-h1-2023/

airBaltic has recorded the highest-ever revenue for the first half of a single year. The guidance of consolidated financial results for the first six months of 2023 already highlights a significant achievement – a substantial preliminary revenue increase to EUR 285 million. This figure represents a 49% growth compared to the corresponding period last year.
 
Re: Air Baltic og veien ut av Korona og Ukraina-krigen

Rekordomsetning i først halvår for airBaltic, men det gjenstår å se om det betyr et overkudd

https://www.aviation24.be/airlines/airbaltic/record-breaking-results-for-airbaltic-in-h1-2023/

Pluss drøye €14 millioner ble fasit for første halvår. Selv om 1/4 av flåten tidvis er ute av drift

https://airwaysmag.com/airbaltic-reports-highest-profit-h1-23/

Throughout the past six months, BT has recorded staggering growth as the airline industry continues to bounce back to its pre-pandemic levels with a solid summer travel season upon us. During the first half of 2023, the airline reported a net income of €14.6 million, representing an improvement of €105.7 compared to the same period in 2022. Furthermore, BT attained its highest-ever revenue for the first half of a year with a revenue of €291 million.
 
Re: Air Baltic og veien ut av Korona og Ukraina-krigen

Selv med mange fly parkert har de måtte leie inn andre flyselskap til å fly for seg…
 
Re: Air Baltic og veien ut av Korona og Ukraina-krigen

Passasjertallet vokser videre, og raskere enn antall flighter


https://www.aviation24.be/airlines/...-half-a-million-passengers-in-august-2023-28/

During August 2023, the Latvian national airline airBaltic carried 494,400 passengers or 28% more than during the same period last year. Thus, even at the end of summer, continuously similar and stable indicators of transported passengers can still be observed in a single month. In August, airBaltic performed 4,250 flights, marking a 24% increase from the previous year.
 
I dag samarbeider AirBaltic med SAS og flere andre selskaper i Star-Alliance. Kan SAS sitt bytte av allianse få innvirkning på andre selskap også? Enten ved at Lufthansa synes det kan være greit å ha et selskap i Nord eller at AF/KLM også ønsker seg AirBaltic. Hva tror dere?
 
I dag samarbeider AirBaltic med SAS og flere andre selskaper i Star-Alliance. Kan SAS sitt bytte av allianse få innvirkning på andre selskap også? Enten ved at Lufthansa synes det kan være greit å ha et selskap i Nord eller at AF/KLM også ønsker seg AirBaltic. Hva tror dere?


De har allerede 23 codesharepartnere i diverse grupperinger. Allianser er ingen hindring for å samarbeide med de man ønsker ..

292e931d34ed48e761952909a33c3d3e.jpg
 
Hvor Star Alliance har flest…og kanskje blir det viktig for Star Alliance å knytte seg sterkere opp mot AirBaltic. Uansett så var egentlig poenget mitt at det muligens kommer endringer i alliansene i året som kommer. Spennende å se om TAP også bytter…
 
Hvor Star Alliance har flest…og kanskje blir det viktig for Star Alliance å knytte seg sterkere opp mot AirBaltic. Uansett så var egentlig poenget mitt at det muligens kommer endringer i alliansene i året som kommer. Spennende å se om TAP også bytter…


Om Air Europa kjøpes av IAG (er det nå endelig avgjort?) og ITA går til LH og Star blir vel TAP straks mer interessant for AF/KL og Skyteam for å få noe i Syd-Europa? Uansett, spennende tider i bransjen. Skyteams mest interessante selskaper for skandinaver er vel AF/KL, Delta og Virgin Atlantic, med de kinesiske medlemmer og Kenya Airways som interessante outsidere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Air Baltic har signert bindende kjøpsavtale for 30 A220-300 på årets Airshow i Dubai, sammen med opsjonsettigheter for ytterligere 20 til av denne flytypen.

Flyselskapet har pr i dag en flåte bestående av 44 stk A220-300 og har avtale på leveranse av ytterligere 6 stk. Dagens ordre innebærer at Air Baltic innen 2030 opererer en flåte på 100 moderne mellomstore fly av typen A220-300.

Air Baltic blir med dette en betydelig aktør på det Europeiske rutenettet. Det skal bli interessant å se hvor i Europa de tar sikte på å vokse.
Det har av flere flyanalytikere vært spekulert om nettopp Air Baltic, kan være på ønskelisten til Air France/KLM-group slik at gruppen sikrer seg fotfeste blant den baltiske regionen. Denne investeringen har neppe gjort selskapet mindre attraktivt.

https://simpleflying.com/airbaltic-airbus-a220-order-dubai-airshow-2023/
 
Last edited:
I følge et intervju med sjefen deres i Flightglobal så nevner han 3 ting med den nye ordren

1. Utvide de baltiske basene
2. Go økt kapasitet for wetlease
3. Følge planen for å utvide i Norden
 
De snakker med myndighetene i Slovenia

Interessant! Slovenia har ikke hatt en nasjonal`flag carrier`siden privatiseringen av Adria Airways kollapset september 2019.

Selv om Slovenia har ganske korte avstander mellom forholdsvis små byer, så burde en befolkning på ca 2.1 mill absolutt være tjent med god flyforbindelse til og fra landet. Flott at de knytter seg til en seriøs aktør som Air Baltic!
 
21% økning i antall passasjerer i november, og med en økning i antall flighter med 16%, er det trygt å anta at belegget også trolig økte
 
Back
Top