airBaltic med ny strategi

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Dette har for så vidt blitt sagt et utall ganger tidligere, men airBaltic skal altså erstatte flåten av Fokker 50-, Boeing 737- og Boeing 757-fly med Boeing 737 eller Airbus A319. Det er ventet at selskapet vil legge inn en ordre fra en av flyfabrikkene i løpet av nærmeste fremtid. I tillegg vil dagens Dash 8-Q400 inngå i flåten. Dette er en del av airBaltic ReShape, som er strategien til selskapets nye konsernsjef. Selskapet vil også kutte tallet på ansatte med 15 prosent.

Noen som vet noe mer om strategien? F.eks. knyttet til fremtidig rutenett. Det virker som om de skal satse videre på "North Hub Riga".

airBaltic Reshapes for Profit

Riga. 06.03.2012.

Latvian airline airBaltic today announced a business reshaping plan to return the airline to profitability and sustainable future development at North Hub Riga, which links the Baltic region with destinations in Europe, Middle East and Russia/CIS.

Martin Gauss, Chief Executive Officer of airBaltic: “In the past few years airBaltic achieved unprecedented growth that turned Riga into the only functioning transit hub in the Baltic region. However, it came at a cost to the airline. airBaltic has now been stabilised. Currently, we are focusing on reshaping our business, to achieve improvements of LVL 330 million in the next five years, and return to profitability in 2014.”

The new business plan, airBaltic ReShape, outlines the future development of the carrier, including the fleet modernisation, cost optimisation, operational efficiency, revenue enhancement and network improvements. By implementing airBaltic ReShape, the carrier plans improvements of LVL 330 million in the five years 2012-2016. airBalticReShape aims to return the carrier to profitability in 2014.

airBaltic will modernise its fleet to operate two types of aircraft in the future – Bombardier Q400 Next Gen turboprop for regional flights, and either Airbus 319 or Boeing 737 New Generation. The modernised fleet will allow airBaltic to operate more efficiently and retain focus on affordable tickets to Europe, Middle East, Russia/CIS, and increase flight frequencies to the highly demanded destinations.

airBaltic serves 60 destinations from its home base in Riga, Latvia. From every one of these, airBaltic offers convenient connections via North Hub Riga to its network spanning Europe, Scandinavia, Russia, CIS and the Middle East.

http://www.airbaltic.com/public/49721.html
 
Det virker som om de skal satse videre på "North Hub Riga".

De har vel funnet ut av at det kanskje ikke er så dumt, fremfor deres noe rare eksprimenter med f.eks en liten hub i en eller annen mindre finsk by

Men som med Estonian, så er det vel ikke første gang de nå kommer med ny strategi på ganske kort tid
 
airBaltic annoncerede for en gang planer om en hub i Oulu. Siden har man ikke hørt meget til den plan, og går ud fra at de planer er reelt droppet igen. Men er der noget officielt om dette? Har ledt uden at finde.

Hvad angår ReShape, tja, synes airBaltic har virket lidt forvirret i deres planer, især omkring netværket omkring Vilnius. Udover at fokusere på omkostninger, som er vigtigt, så burde de også finde ud af hvem deres kunder er. De virker i mine øjne ret ufokuseret, lidt en blanding af nogen der har villet udfordre SAS og Finnair via Riga, et reelt baltisk netværksselskab, det ene med fokus på lavpris og det andet mere erhvervsrettet. Måske de bare skal have en gang CoreairBaltic ;)
 
De har vel funnet ut av at det kanskje ikke er så dumt, fremfor deres noe rare eksprimenter med f.eks en liten hub i en eller annen mindre finsk by

De vil nok forsterke hub and spoke-modellen, ja, som for øvrig Estonian prøver å kopiere. airBaltic vil forhåpentligvis legge de mange eksperimentene bak seg, f.eks. basen i Oulu og ruter som Bergen-Linköping. Jeg tipper også at de dropper nye satsinger i Tallinn og Vilnius og heller satser videre på Riga. Likevel trenger selskapet drahjelp fra flyplassen, som er altfor liten til å være en transferhub. Forholdet til flyplassen er kanskje ikke det beste etter at det viste seg at Ryanair har mye bedre betingelser enn airBaltic.
 
Har de kommet frem til noe enda?
Ser at de har fått enda en brukt 737-300 inn i flåten nå nylig.
 
Back
Top