AirAsia A320 mistet kontakt (QZ8501, 28/12-14)

ENGM 911

ScanFlyer Rusty
Medlem
I skrivende stund ser det ut som at AirAsia har mistet kontakten med flight QZ8501 SUB-SIN

Re: AirAsia A320 mistet kontakt

Nå fremkommer det at dette er ombord:
138 voksne
16 barn
1 baby
1 tekniker
2 piloter
4 cabincrew

Sakset fra Air Asia facebookside:
AirAsia Indonesia regrets to confirm that flight QZ8501 from Surabaya to Singapore has lost contact with air traffic control at 07:24hrs this morning.

At the present time we unfortunately have no further information regarding the status of the passengers and crew members on board, but we will keep all parties informed as more information becomes available.

The aircraft was an Airbus A320-200 with the registration number PK-AXC.

At this time, search and rescue operations are in progress and AirAsia is cooperating fully and assisting the rescue service.

AirAsia has established an Emergency Call Centre that is available for family or friends of those who may have been on board the aircraft. The number is: +622129850801.

AirAsia will release further information as soon as it becomes available. Updated information will also be posted on the AirAsia website, www.airasia.com.

For ordens skyld er dette Indonesia AirAsia og ikke Malaysia AirAsia som flere medier skriver.

Uff, ikke enda en fly-hendelse som dette. :( :(

Ber for det beste, men det kan se mørkt ut dessverre. Man får bare håpe det beste her.

Svært tragisk :( Håper de finner det raskt og det ikke blir et nytt MH370.

Last edited:

Veldig tidlig å spekulere selvsagt, men informasjonen foreløpig minner veldig om de første timene etter AF447 :(

W

En flyekspertvuttalte nettopp på BBC at flyet fløy omtrent 100 knop for sakte. Basert på satelittmålinger.

En flyekspertvuttalte nettopp på BBC at flyet fløy omtrent 100 knop for sakte. Basert på satelittmålinger.

Her må det vel taes hensyn til vindhastigheten også,det er airspeed som er avgjørende, ikke hastigheten i forhold til bakken. Men det er vel litt tidlig å spekulere i slikt ennå.

Her må det vel taes hensyn til vindhastigheten også,det er airspeed som er avgjørende, ikke hastigheten i forhold til bakken. Men det er vel litt tidlig å spekulere i slikt ennå.

På radarbilde til AVHerald ser man at farten er 353kt på FL363 (stiger), Emirates er bare noen mil unna, FL360 og fart 503kt. Ganske stort spenn, selv om AirAsia klatrer. Selv holdt de noen minutter tidligere 476kt på FL320.

Jeg ønsker å rette spørsmål til noen som har en god forklaring på hvorfor det ikke logges data fra flyet i sanntid (tenker nå på data som blir lagt ned i sort boks, fra computer i flyet, ikke voice). Motorparameter, stikkeutslag, konfigurasjon og slike ting. Hadde dette vært sendt over til en bakkestasjon i sanntid, ville man trolig hatt årsaken til noen ulykker ganske tidlig.

Det var min far som stilte dette spørsmålet til meg, og jeg hadde sannelig ikke noe godt svar å gi tilbake. Eneste jeg kan tenke meg er at datamengden er for stor for båndbredden på satelitt / radio samband. Er denne mistanken min korrekt?

Back