Air Serbia E195 kolliderte under avgang 18FEB24

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Ser ut til at en Air Serbia E195 OY-GDC fløyet av Marathon Airlines hadde en alvorlig hendelse under avgang fra BEG i kveld. Tilsynelatende kollidert med noe infrastruktur under take off, med store skader på skrog og vinger. Returnerte kort tid etter.

Foreløpig ikke all verdens info tilgjengelig, men har sett bilder og video.
 
Re: Air Serbia E195 kolliderte under avgang(?)

https://avherald.com/h?article=5151ede4&opt=0

Ifølge Avherald, så tok flyet av 1100 meter etter rullebanens ende, og var 50 meter over bakken 2,6 km fra rullebanen. Det spekuleres i at man startet fra feil intersection, og dermed fikk for lite bane. Skadene er fra "fast inventar" som antenner.
 
Re: Air Serbia E195 kolliderte under avgang(?)

Det ser ut som de linet opp halveis nede, ja. FR24 startet dekning mens den linet opp. ser det ut som ..
 
Re: Air Serbia E195 kolliderte under avgang(?)

Fy f… Men de skal ha for at de fikk maskinen «trygt» ned på bakken igjen.
 
Her har de hatt ikke så rent lite flaks med de skadene i vingeroten og tailplane.
 
Tro om det er fuel som renner fra vingeroten og ned i plast-containeren som er plassert i underkant?
 
Jepp - eiet av en av de som satt på med meg fra Oslo til Røros i dag. Kan si at denne ble et tema på tidenes kjøretur.
 
(...) the aircraft was cleared to line up runway 30L at D6, however, the aircraft entered the runway at D5. ATC queried the crew and cleared the aircraft to backtrack the runway to D6, the crew however replied they were able to depart on 1273 meters from D5. The aircraft subsequently was cleared to takeoff. Shortly after takeoff the crew advised they needed to go back immediately, they hit something on departure (...)

Kort video-snutt av flyet idét de kjører utenfor banen inkludert i linken: https://avherald.com/h?article=5151ede4&opt=0
 
Jeg tipper det er flere faktorer involvert her (som alltid). Det har skjedd flere ganger før at crew legger inn feil data i verktøyet som brukes for takeoff performance beregninger. Kanskje de la inn data fra en annen intersection enn der de faktisk var?
 
Jeg tipper det er flere faktorer involvert her (som alltid). Det har skjedd flere ganger før at crew legger inn feil data i verktøyet som brukes for takeoff performance beregninger. Kanskje de la inn data fra en annen intersection enn der de faktisk var?

De var uansett klar over at det var 1273 m TORA og bekrefter at de vil ta av fra D6, da det er med på opptaket. Så crewet var klar over aktuell distanse og hvilken intersection de er på. ATC er skeptisk og tilbyr backtrack, men det blir avslått.
 
Og Air Serbia har med umiddelbar virkning avsluttet samarbeidet med Marathon.

https://www.exyuaviation.com/2024/02/air-serbia-ends-marathon-airlines.html

Air Serbia is ending its cooperation with Greek carrier Marathon Airlunes, from which it has been wet-leasing Embraer aircraft, following the serious aircraft incident which took place on Sunday, February 18. The agreement will be terminated tomorrow. "No Air Serbia flight will be operated by the said Greek company’s aircraft. Flights that should have been operated by Marathon Airlines will now be operated by other aircraft in the fleet to maintain traffic continuity", Air Serbia said. Marathon Airlines is a carrier based in Greece, operating fully in compliance with European Union Aviation Safety Agency (EASA) standards, and is a member of the International Air Transport Association (IATA). Air Serbia has been cooperating with Marathon Airlines since June 2023 based on the short-term wet-lease business model.
 
Hvis Marathon går konkurs som følge av dette var det noen som foreslo at de kan starte på nytt under navnet Half Marathon. Den var jo ikke dum.
 
Filmet fra kabinen under seansen: https://x.com/PlanesOfLegend/status/1760045038271181042?s=20

1760045038271181042
 
Da begynner Marathon å skaffe seg nye oppdrag,
som erstatning for oppdragene de gjorde for Air Serbia. For Camair-Co fra Kamerun flyr de nå 1 E175 (SX-KAA), 1 E190 (SX-PTM) og 1 E195 (SX-RMA), her har de fløyet med 1 E175 siden i fjor. I tillegg skal de også starte å fly en E175 for Cronos Airlines fra Ekvatorial-Guinea (planlagt siden 2023). Sistnevnte leier forøvrig inn 2 ERJ135 fra Camair-Co :D
Camair-Co at the launch of Northern summer 2024 season plans to expand various domestic and regional routes. Planned service increase features the following.

Douala – Yaoundé – Garoua eff 31MAR24 Increase from 5 to 7 weekly
Douala – Yaoundé – Libreville eff 31MAR24 Increase from 3 to 4 weekly
Douala – Yaoundé – Maroua eff 31MAR24 Increase from 5 to 6 weekly
Douala – Yaoundé – Ngaoundere eff 31MAR24 Increase from 4 to 6 weekly
Douala – Yaoundé – N'djamena eff 31MAR24 Increase from 2 to 4 weekly

Further, the airline has introduced Embraer E175/190/195 aircraft earlier this month, operated by Marathon Airlines. Based on Flightradar24 data, the E175 commenced operation for the airline on 13MAR24, E190 on 16MAR24, E195 on 24MAR24.

The Embraer E175 aircraft is scheduled for Ngaoundere, E190 for Garoua and N'djamena, E195 for Garoua and Maroua.
https://www.aeroroutes.com/eng/240326-qcns24

Bilde av deler av deres flåte tatt i Athen: https://flickr.com/photos/gp707/535...1AcxM-2p11DZg-2p17Fza-2p2si38-2p12i91-2p17eVF
 
Last edited:
Back
Top