Air India Express krasjlandet 07AUG20

Last edited:
Re: Air India Express krasjlanding 07AUG20

Ser ut som det også var under det andre landingsforsøket det gikk galt

1967f24e42acc4a01a98f3622fe81b82.jpg
 
Klassisk 737 også, delt i to foran vingen..

I disse tider regner jeg med det bare er de mest erfarne pilotene i lufta. Ser ut som forholdene var såpass at de burde gått til alternate. Men alltid lett å være etterpåklok.
 
Last edited:
Klassisk 737 også, delt i to foran vingen..

I disse tider regner jeg med det bare er de mest erfarne pilotene i lufta. Ser ut som forholdene var såpass at de burde gått til alternate. Men alltid lett å være etterpåklok.

Tja, man kan jo være erfaren, men likevel idiot, var vel noe i Pakistan en liten stund siden, dem var erfaren skulle man tro, men det gakk veldig galt.:cry:

Det er noe med flyging at erfaring hjelper jo, men hvis man er ubrukelig som uerfaren, så er man like ubrukelig senere i karrieren.
Har mere å gjøre med talent, eller sunt bondevett.
De som jobber i cockpit vet nok hva jeg snakker om, men kanskje gjør ikke vanlige folk det.
 
Det er vel ingen her som blir overasket av slike ulykker i enkelte land, India inkludert.
 
Tilsvarende har skjedd i de fleste land. Synes det er flere likhetstrekk med Miami Air 293 ifjor og. De hadde heldigvis ikke en slik skråning på enden av banen.
 
Tilsvarende har skjedd i de fleste land. Synes det er flere likhetstrekk med Miami Air 293 ifjor og. De hadde heldigvis ikke en slik skråning på enden av banen.

Ikke bare Miami Air, men også AA i Kingston og Eastern i LGA og flere andre
737-800 som fyker av banen hvis man lander med vinden på glatt bane.:(
 
Problemet i India er at mange har kjøpt seg fly sertifikatene, såkalt fake License. :cry:

Undskyld at jeg driver på tråden: i forb. med de seneste ulykker i den del af verden, bliver det nævnt, at mange “ køber sig til certifikaterne”. Jeg ved kun, at der som udgangspunkt findes private og og forskellige typer kommercielle certifikater. Men altså.. disse piloter har vel lært at flyve, enten på en civil flyveskole eller i et flyvevåben???
Mit spørgsmål: Hvad er det for certifikater, som man hævder, at de
køber sig til??
 
Undskyld at jeg driver på tråden: i forb. med de seneste ulykker i den del af verden, bliver det nævnt, at mange “ køber sig til certifikaterne”. Jeg ved kun, at der som udgangspunkt findes private og og forskellige typer kommercielle certifikater. Men altså.. disse piloter har vel lært at flyve, enten på en civil flyveskole eller i et flyvevåben???
Mit spørgsmål: Hvad er det for certifikater, som man hævder, at de
køber sig til??

Der finnes jo mange grader av forfalskning, og det gjelder jo forsåvidt for alle slags verdipapirer og ikke bare sertifikater. En skal ikke utelukke at der finnes de som ikke har noen som helst utdanning annet enn Microsoft Flight sim eller lignende hjemme før de på et vis kommer seg inn hos en operatør. Når en først er inne hos en operatør er der lite eller ingen sjekker så fremt ingenting flagges under de vanlige sjekkene og flygingen. Bakgrunnssjekken skjer før en starter og det er nok til dels basert på tillit til systemet. For å si det sånn, virker det å være mye vanskeligere å få adgangskort til en flyplass enn det er å faktisk få fly flyene.

Det refereres ofte til den delen av verden som ligger lenger borte men det har også skjedd nærmere hjemme i moderne tid som f.eks. Thomas Salme. Det virker som han hadde privatflygersertifikat men og så var resten oppdiktet og selvlært. Når en hopper mellom land er det fort gjort at historien kan vaskes ut og systemet kan misbrukes om en skulle ønske det. https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Salme
 
Last edited:
Har ikke hørt om Thomas Salme før nu! Om ikke andet var det heldigt,
at han ikke havde nogle “ incidents”, men det undskylder selvfølgelig
ikke bluffnummeret og det manglende baggrundscheck i branchen!
 
Det er rett og slett korrupsjon i India og Pakistan: Når man skal opp til blant annet skriftlig prøve betaler man eksaminator for å få fasiten, eller for å slippe å ta prøven.
Dermed blir sertifikatet utstedt på falske premisser.
Det har vært snakk om at opptil 1/3 av fly sertifikatene er utstedt på den måten i de landene. Myndighetene har lovt et oppvask og strengere kontroller. :angry:
 
Det er ikke snakk om noen fake license i dette tilfellet:
Deepak V. Sathe was one of two pilots killed in Friday's crash at Kozhikode.
Captain Deepak V. Sathe, who was among those killed when the Air India Express plane he was piloting crashed in Kerala's Kozhikode on Friday, was a former Indian Air Force officer, who flew the MiG-21 fighter aircraft with 17 Squadron (Golden Arrows) in Ambala.
The squadron saw action in the 1999 Kargil war and has been recently resurrected with induction of multi-role Rafale jet fighters, built by France's Dassault.
Sathe, who had also served as an instructor at the Air Force Training Academy, had taken premature retirement from the IAF, shifted to civilian flying and joined Air India.
 
Differece-training fra Mig-21 til 737 krever kanskje litt mer enn en halvtime på ipad’en også .. ? ;)
 
Differece-training fra Mig-21 til 737 krever kanskje litt mer enn en halvtime på ipad’en også .. ? ;)

Ja, MIG-21 var vel fra 50 årene og primitiv i forhold til et moderne passasjer fly, må nok lære å fly på nytt igjen, dessverre. :cry:
 
Back
Top