Air Greenland - status og flåte

Trdfly

Moderator
Staff member
Medlem
Air Greenland - status og flåte

I tillegg til den nye A330-800neo som de mottok i starten av desember 2022,
kommer de nå inn en ¨ny¨ Dash 8 Q200 - OY-GRR.
🇩🇰 𝗗𝗲𝘁 𝗼𝘁𝘁𝗲𝗻𝗱𝗲 𝗶𝗻𝗱𝗶𝘃𝗶𝗱 ✈️
Torsdag eftermiddag lettede et Dash-8 fly i Air Greenlands farver fra Calgary i Canada med kurs mod Nuuk. Det er det ottende Dash-8 fly som skal være et reservefly i de tilfælde vi har brug for ekstra kapacitet som for eksempel ved teknisk vedligehold og ved opsamling efter irregularitet.
Air Greenland har søgt efter et passende Dash-8 fly og det lykkedes at finde det i Canada hvorfor den under færgeflyvningen havde registreringen C-GXHY. Flyet har fået indregistreringskoden OY-GRR og er netop i gang med at blive gjort klar til Air Greenlands operation og vi forventer at den står klar omkring midten af maj.
Som du kan se på billederne, ligner det vores øvrige Dash-8 fly, men når man træder ind i kabinen, vil man bemærke at sæderne er anderledes. De er nemlig dækket af læder.
Vi byder OY-GRR velkommen til flåden! 🛬
📸 Claus Motzfeldt har taget billedet af Dash-8 på vej til landing

attachment.php
 

Attachments

  • 344837630_665236638773288_3489162137865416990_n.jpg
    344837630_665236638773288_3489162137865416990_n.jpg
    190.6 KB · Views: 4,730
Re: Air Greenland - flåte og status

Air Greenland øker nå samarbeidet med Icelandair og SAS.
Samtidig starter de Aalborg - København - Kangerlussuaq - København - Aalborg (slik jeg tolker det), operert av Jettime. Samtidig bekrefter de at de vil starte Nuuk - København etter Nuuk Airport får åpnet opp både ny rullebane og terminal i slutten av 2024, da med en «mini Tuukkaq» som de nå holder på å kartlegge hvilken flytype de lander på. De regner også med at Ilulissat - København blir en sommerrute når flyplassen der også blir ferdig.
https://www.airgreenland.com/news/air-greenlands-flight-schedules-are-packed-with-news/

Og ikke minst har de annonsert at de starter Nuuk - Iqaluit: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=157792
 
Re: Air Greenland - flåte og status

Hadde ikke Air Greenland interline med SAS i år? Eller er det noe artikkelen* (eller jeg) ikke forstår her?

https://www.aviation24.be/airlines/...ight-schedules-for-2024-are-packed-with-news/

Air Greenland has signed interline agreements with Canadian North, Icelandair, and SAS, enabling travellers to book flights with these airlines via Air Greenland’s website and vice versa.

In 2024, Air Greenland signed interline agreements with SAS and Icelandair, expanding international routes available through their website. These routes are offered in cooperation with either SAS or Icelandair’s route networks via Keflavik or Copenhagen.

*Artikkelen sliter i tillegg helt tydeligvis å bøye verb riktig da 2024 vel ennå ikke er preteritum "fasen"
 
Re: Air Greenland - flåte og status

I systemene nå 23.10 så ligger det inne at AF, DM, FI, LH og SK som har en aktiv interlineavtale med GL.

T = Ticketing
P = Prepaid
E = Electronic ticketing
D = EMD (Electronic Miscellaneous Document) (feks salg av ekstra bags eller sete)
 

Attachments

  • GL IL.JPG
    GL IL.JPG
    39.6 KB · Views: 1,978
Last edited:
Re: Air Greenland - flåte og status

I systemene nå 23.10 så ligger det inne at AF, DM, FI, LH og SK som har en aktiv interlineavtale med GL.

T = Ticketing
P = Prepaid
E = Electronic ticketing
D = EMD (Electronic Miscellaneous Document) (feks salg av ekstra bags eller sete)

DM - det kan jo ikke være noe annet en Maersk Air sin IATA-kode da de opererte.
Kan umulig være at Arajet fra den Dominikanske Republikk har avtale med Air Greenland :)
 
Re: Air Greenland - flåte og status

Forstår nå at planen er å spe på flåten med en A320neo når de nye flyplassene på Grønland åpner i 2025
 
Re: Air Greenland - flåte og status

Neste år vil Air Greenland bruke Jettime og deres Boeing 737-800 på Nuuk - Keflavik, samt deres egen A330-800neo på to avganger.
Air Greenland in Northern summer 2025 season plans operational aircraft changes on Nuuk – Reykjavik Keflavik service, as the airline schedules leased Boeing 737-800 aircraft on this route, replacing Dash 8-200 aircraft.

For Northern summer 2025 season, service is scheduled on 12JUN25, 22JUN25 (A330-800neo), 02JUL25, 16JUL25, 30JUL25, 17AUG25 (A330-800neo), 01SEP25, 19SEP25.

GL1710 GOH0915 – 1215KEF 738
GL1711 KEF1315 – 1420GOH 738
https://www.aeroroutes.com/eng/240913-glns25gohkef
 
Re: Air Greenland - status og flåte

OY-GKN nu påväg från CPH till BOD, för service förmodar jag.

9H-TQP från Hifly flygs upp till CPH från BYJ ikväll på GL-flightnr. Antar att denne hoppar in medan OY-GKN är frånvarande.
 
Re: Air Greenland - status og flåte

Spennende og bra! Det er vel bare vi flynerder som reagerer på at bildet ikke viser en A320NEO:colgate::colgate:
 
Re: Air Greenland - status og flåte

Bilde i toppen av saken er en NEO, bilde fra signerring/town hall er en CEO :spin
 
Re: Air Greenland - status og flåte

Artikkelen er oppdatert siden den først ble publisert, innledningsvis med kun CEO. :)
 
Re: Air Greenland - status og flåte

Med såpass få folk er det jo imponerende at de har en A330 flygende, men er det ikke også rart at de velger A320 framfor f.eks. A220? Grønland ligger jo så sentralt at en A220 har range til hele Nord-amerika og hele Europa.
 
Re: Air Greenland - status og flåte

Med såpass få folk er det jo imponerende at de har en A330 flygende, men er det ikke også rart at de velger A320 framfor f.eks. A220? Grønland ligger jo så sentralt at en A220 har range til hele Nord-amerika og hele Europa.

A330 maskinen trengs for fraktkapasiteten, så se på den som en daglig lastebil med gods som haster, til Grønland.
 
Re: Air Greenland - status og flåte

Med såpass få folk er det jo imponerende at de har en A330 flygende, men er det ikke også rart at de velger A320 framfor f.eks. A220? Grønland ligger jo så sentralt at en A220 har range til hele Nord-amerika og hele Europa.

I sommer halvåret er mange flyvninger med A330 totalt udsolgt på pax siden. Dertil kommer et hav af krydstogter ved Grønland (hovedsageligt amerikanere ), som rejser i transit via CPH til Grønland.
 
Re: Air Greenland - status og flåte

Med såpass få folk er det jo imponerende at de har en A330 flygende, men er det ikke også rart at de velger A320 framfor f.eks. A220? Grønland ligger jo så sentralt at en A220 har range til hele Nord-amerika og hele Europa.

A320Neo kan have flere pax og mere cargo med en lignende performance som en A220. Det er også nemmere med maintenance, som SAS i CPH står for, da de har kompetencerne til A320Neo.
 
Re: Air Greenland - status og flåte

Muligheter med båt-for-fly hos Air Greenland. Blir codeshare med GL-rutenummer på fergeturen

https://www.airgreenland.com/news/sail-with-air-greenland/

Air Greenland has entered into a co-operation agreement with Maniitsoq Tour Boats to sail passengers between Maniitsoq and Nuuk twice a week in addition to the already six weekly flights.

In connection with Nuuk Airport's role as a hub for international flights, the timetable has been improved for all of Greenland
 
Back
Top