Air France med Paris CDG - Tromsø

Re: Air France starter Paris - Tromsø

Når det kommer til BA vs AF, så spiller nok slot situasjonen på LHR også inn.

Edt: jikswoboB: Jeg vet ikke med Rovaniemi, men Kittila, som AF også starter rute til går jo til det jeg vil omtale som "vinter-Magaluff", som nok britene kommer til å like (tenk fest, karaoke, spa og lavterskel-løyper). Naturmessig må jeg si det meste er ganske uinteressant, men igjen, det er ikke derfor folk drar dit.

Enig. Rundt Ivalo finner du det samme, med Saariselkä som kjernen. Atter et sted med omtrent like lang turismehistorie som området ved Kittilä.

Er det noe som er relativt nytt, og som er resultatet av en fiks idé, ikke en lang tradisjon - bygd ut over 100 år -, så er det nissen i Rovaniemi. Man kan selvsagt mene mye om det også, og hvordan det ser ut (kritikk på linje med det som er nevnt tidligere), men det er nisse og polarsirkelsenter omtrent tvers over veien fra flyplassen. Du trenger ikke å dra inn til byen en gang!

Rovaniemi er ikke veldig spesielt. Det ble fullstendig nedbrent av tyskerne, da de trakk seg tilbake under lapplandskrigen (1944). Så i likhet med mange andre byer, bærer det preg av å ha blitt gjenoppbygd i etterkrigstida.

BA virker jo å prioritere connections fra OSL nord og ned. De har kuttet nesten alt mens KL og AF virker å gasse på.

Og jeg personlig skjønner ikke hvorfor folk fra nedover i Europa vil dra til Tromsø om vinteren. Men muligens det bare er meg som finner det merkelig

Sent fra min SM-G990B via Tapatalk

Apropos Rovaniemi, nå har de også fått en KLM rute kommende vinter

https://www.aeroroutes.com/eng/220805-klnw22rvn

KLM Royal Dutch Airlines in Northern winter 2022/23 season is adding new service to Finland, which sees the airline operates nonstop Amsterdam – Rovaniemi route. Scheduled as 1 weekly flight, Boeing 737-800 aircraft to operate this route from 03DEC22.

Og jeg personlig skjønner ikke hvorfor folk fra nedover i Europa vil dra til Tromsø om vinteren. Men muligens det bare er meg som finner det merkelig

Sent fra min SM-G990B via Tapatalk
Tja, det er jo ganskje eksotisk. Kanskje man har opplevet midnattssol en gang og gjerne vil se nordlyset og oppleve moerketiden ogsaa. De faerreste drar jo til Norge for varme og strender uansett aarstid, men mange soeker andre opplevelser. Samtidig er det en ganske lang tur om man ikke flyr direkte.

Last edited:
Re: Air France med Paris CDG - Tromsø

Oppstaren for årets sesong fremskyndes med 6 uker til 21 oktober. 1x ukentlig frem til desember, så de 2x ukentlige planlagte

https://www.aeroroutes.com/eng/230908-afnw23tos

Air France in Northern winter 2023/24 season is adjusting service on Paris CDG – Tromsø route, as the Skyteam member plans to offer this seasonal route from 21OCT23, nearly 6 weeks earlier compared to Northern winter 2022/23 season.

Re: Air France med Paris CDG - Tromsø

1-2xuke fra i sommer.
2-3xuke til vinteren

Norwegian og AF flyr på ulike dager, slik at det i høysesongen er 5 ukentlige til/fra CDG

Back