Air France med nytt longhaul selskap - low(er) cost - Boost

Someone

Moderator
Medlem
Mulig de er inspirert av både Lufthansa og Air Canada, men Air France kommer nå med et nytt selskap for og drive longhaul der hvor morselskapet har for høye kostnader sammenlignet med konkurrentene

http://www.airfranceklm.com/sites/default/files/communiques/trust_together_en.pdf
Creation of a new company alongside Air France, which is competitive and innovative
and will drive growth for the Paris-Charles de Gaulle hub

Målet er 10 fly innen 2020, og vil vel være en blanding av nye og gamle ruter.

Kalles visst prosjekt boost, og minner veldig om opplegget til Lufthansa de kalte Jump, hvor Cityline flyr A340-300 for dem. Ryktene her er at de nye A350 til Air France skal til dette prosjektet

http://www.airfranceklm.com/sites/default/files/communiques/trust_together_3nov16.pdf
Competitive and innovative tool, complementing current Air
France operations on ultra-competitive markets
 Offering comparable standards as Air France in terms of
market and high quality of products
 With a fleet of ~10 widebody aircraft by 2020 of which
~30% of incremental activity
 Volonteer Air France Pilots to operate this new tool at
work conditions adapted to its competitive positioning
 Cabin crew : independent path at market conditions
 Ground activities optimized
 
Re: Air France med nytt longhaul selskap - low(er) cost

Hvorfor legger ikke disse selskapene ned driften og starter helt på nytt hvis det er mest penger i lavkost?
 
Re: Air France med nytt longhaul selskap - low(er) cost

Hvorfor legger ikke disse selskapene ned driften og starter helt på nytt hvis det er mest penger i lavkost?



Det er ikke fullt så enkelt. Det går fint og er lønnsomt der hvor betalingsvillighet og volum er stort nok. Utfordringen blir der hvor både betalingsvilligheten er lav og man samtidig møter konkurranse fra de med lavere kostnader
 
Re: Air France med nytt longhaul selskap - low(er) cost

Det er ikke fullt så enkelt. Det går fint og er lønnsomt der hvor betalingsvillighet og volum er stort nok. Utfordringen blir der hvor både betalingsvilligheten er lav og man samtidig møter konkurranse fra de med lavere kostnader

Flere har prøvd slikt før.
United hadde TED, Delta hadde noe lignende, Delta Light?
Lurer på hva dem sparer på i Paris?
Ansette crew for halv pris?
Billigere bensin og billigere fly?
Kanskje får dem ground handling og mekanikere som vil jobbe gratis?
Det koster mye å drive flyselskap uansett hvordan man snur og vender på det.
FlyViking får vel trykke på "Push to Test" knappen for å se om det går å selge billige billetter og likevel holde hodet over vannet. Kanskje vil aksjonærene ha avkastning også?
Personlig er jeg ikke negativ, bare skeptisk, har sett mye rart i denne bransjen etter 37 år som yrkesflyger.
Air France Light?
Man får ikke mat eller miles, bare billigere billetter?
Tror heller jeg betaler noen mere Euro for god service og god mat.
 
Re: Air France med nytt longhaul selskap - low(er) cost

Flere har prøvd slikt før.
United hadde TED, Delta hadde noe lignende, Delta Light?
Lurer på hva dem sparer på i Paris?
Ansette crew for halv pris?
Billigere bensin og billigere fly?
Kanskje får dem ground handling og mekanikere som vil jobbe gratis?
Det koster mye å drive flyselskap uansett hvordan man snur og vender på det.
FlyViking får vel trykke på "Push to Test" knappen for å se om det går å selge billige billetter og likevel holde hodet over vannet. Kanskje vil aksjonærene ha avkastning også?
Personlig er jeg ikke negativ, bare skeptisk, har sett mye rart i denne bransjen etter 37 år som yrkesflyger.
Air France Light?
Man får ikke mat eller miles, bare billigere billetter?
Tror heller jeg betaler noen mere Euro for god service og god mat.

Felles med de du nevner er jo at de bare fremstod som lavpris, men uten at kostnadene ble særlig redusert. Da er man jo like langt.

Skal det lykkes så må man gjøre det på en måte som også reduserer kostnadene. Enten som Qantas med Jetstar, som operer helt separat. Eller som Air Canada nå har gjort med Rouge, som er eget selskap, men litt mer koordinert med morselskapet.
Nå er det ikke presentert noen tall her, men Lufthansa har tilsynelatende lykkes med CityLine/Jump på longhaul, mens varianten med Eurowings foreløpig er i minus
 
Litt mer om planene, som blant annet innebærer at mange av de første A350-maskinene vil gå til dem.
Planen er å starte opp til høsten med 6 A321 maskiner, og første longhaul vil komme neste sommer når 3-4 A340-300 maskiner overføres fra Air France. I 2021 er planen å ha 10 A350-900, 6 A320 og 12 A321. Itillegg til lavere lønn, så snakker vi også om buy-on-board etc.
Av de planlagte langdistanse rutene er 70% eksisterende Air France ruter som i dag går med underskudd, mens 30% skal være nye destinasjoner

https://www.ch-aviation.com/portal/news/55928-air-france-unveils-plans-for-lcc-subsidiary-boost
Air France-KLM revealed information about its proposed low-cost carrier, Boost (Paris CDG), at its investor day last week. According to its presentation, the new subsidiary will kick-off in winter 2017, with plans to operate around 10% of Air France's operations by 2020.


Så får man se hva de ender opp med, Air France har jo ikke alltid klart å implementere alle planer og reformer
 
Back
Top