Air Europa og charter i Skandinavia

Alexander

Newcomer
Lite egna funderingar kring AEA:s generella status idag.Antalet maskiner som flyger charter på Skandinavien idag har från tidigare år minskat till tre (EC-IDA IDT o.III) med något undantag.Detta har märkts bl.a på att vissa flighter är mer försenade än tidigare etc.
T.ex.EC-IDA flög AEA673 LPA-MOL 15 Nov.o skulle återvänt LPA som AEA674 men blev stående i MOL o avgick inte förrän Lör.16 Nov (igår). Detta påverkade i sin tur AEA695/696 LPA-KLR-LPA (KLR=Kalmar) som blev över sju timma sen igår osv.Någon reservmaskin fanns tydligen inte tillgänglig.
Någon som kanske har en förklaring
 
Lite egna funderingar kring AEA:s generella status idag.Antalet maskiner som flyger charter på Skandinavien idag har från tidigare år minskat till tre (EC-IDA IDT o.III) med något undantag.Detta har märkts bl.a på att vissa flighter är mer försenade än tidigare etc.
T.ex.EC-IDA flög AEA673 LPA-MOL 15 Nov.o skulle återvänt LPA som AEA674 men blev stående i MOL o avgick inte förrän Lör.16 Nov (igår). Detta påverkade i sin tur AEA695/696 LPA-KLR-LPA (KLR=Kalmar) som blev över sju timma sen igår osv.Någon reservmaskin fanns tydligen inte tillgänglig.
Någon som kanske har en förklaring

AEA673/15NOV Hadde fuelstop i SVG. Så mulig lang flytid, kombinert med wx ( om det hadde noen betydning i MOL ) kan ha hatt innvirkning på crewrest.
 
Ett förtydligande..cit."någon reservmaskin fanns tydligen inte tillgänglig"..då avser jag i LPA/alt.MAD till 695/696 Lö.(Eftersom EC-IDA blev stående i MOL Fr.) Generellt så har väl AEA tappat en hel del charter i Skandinavien sista två åren inte minst i Norge ?
 
Ett förtydligande..cit."någon reservmaskin fanns tydligen inte tillgänglig"..då avser jag i LPA/alt.MAD till 695/696 Lö.(Eftersom EC-IDA blev stående i MOL Fr.) Generellt så har väl AEA tappat en hel del charter i Skandinavien sista två åren inte minst i Norge ?

Startour/Fritidsresor använder sig väldigt mycket av Norwegian för charterflighter från Norge.
Apollo & Ving använder sig mycket främst av SAS som extern leverantör av charterflyg i Sverige, Norge & Danmark.
Jettime har tagit en del charterkontrakt från både Fritidsresor & Ving, särskillt landsortscharter.
 
AEA673/15NOV Hadde fuelstop i SVG. Så mulig lang flytid, kombinert med wx ( om det hadde noen betydning i MOL ) kan ha hatt innvirkning på crewrest.
Om jeg ikke tar helt feil så fløy den til OSL på fredag. Der ble den stående til lørdag morgen, hvorpå den fløy til MOL for å gjenoppta charter ruta til LPA.
Denne fredagen var det svært dårlig sikt pga mye regn og det var også en SAS og to DY som ikke kom ned. Vind fra vest gjorde at RWY 25 var i bruk. Innflyvningen til denne rullebanen er offset og krever mer fri sikt både vertikalt og horisontalt enn RWY07.
Men ofte, alt for ofte, er det slik at AEA velger AES pga "for dårlig sikt" når resten av trafikken går helt som normalt (DY og SK med sine 737-800 maskiner). Noen vil ha det til at pilotene på AEA kun har VFR sertifikat...
 
Om jeg ikke tar helt feil så fløy den til OSL på fredag. Der ble den stående til lørdag morgen, hvorpå den fløy til MOL for å gjenoppta charter ruta til LPA.
Denne fredagen var det svært dårlig sikt pga mye regn og det var også en SAS og to DY som ikke kom ned. Vind fra vest gjorde at RWY 25 var i bruk. Innflyvningen til denne rullebanen er offset og krever mer fri sikt både vertikalt og horisontalt enn RWY07.
Men ofte, alt for ofte, er det slik at AEA velger AES pga "for dårlig sikt" når resten av trafikken går helt som normalt (DY og SK med sine 737-800 maskiner). Noen vil ha det til at pilotene på AEA kun har VFR sertifikat...

Stemmer det. Refuelet i SVG blåste en runde over MOL og så svisj til OSL
 
Startour/Fritidsresor använder sig väldigt mycket av Norwegian för charterflighter från Norge.
Apollo & Ving använder sig mycket främst av SAS som extern leverantör av charterflyg i Sverige, Norge & Danmark.
Jettime har tagit en del charterkontrakt från både Fritidsresor & Ving, särskillt landsortscharter.
--
Legg merke til at VING skiller seg kraftig ut fra Apollo og Star Tour, og bruker i all hovedsak eget selskap, Thomas Cook. I Norge har VING en enkelt ukestur med Air Europa til Molde på vinterprogrammet, 2-3 turer med DY diverse steder, en med SK, og alt annet går med DK, fra Rygge og kysten rundt nord til Tromsø.

Tally-Ho
 
Ok..tusen tack för svar. Om jag tolkat rätt så skall AEA673/674 normalt gå LPA-MOL-LPA på Fredagar men i aktuellt fall blev maskinen av någon anledning stående över natt i OSL o därmed blev också resenärerna från MOL drygt ett halvt dygn sena..(eller ??) o som en "dominoeffekt" påverkade det AEA695/696 LPA-KLR-LPA på Lördagen.
Inte så mycket mer att fördjupa sig i..var bara generellt intresserad av ev.synpunkter om AEA i dagsläget om man ev.börjat "trockla"in bemanningsföretag o annat elende i bolaget etc.
 
Ok..tusen tack för svar. Om jag tolkat rätt så skall AEA673/674 normalt gå LPA-MOL-LPA på Fredagar men i aktuellt fall blev maskinen av någon anledning stående över natt i OSL o därmed blev också resenärerna från MOL drygt ett halvt dygn sena..(eller ??)
Ja, korrekt. Denne gangen var det faktisk dårlig vær på MOL. Sesongen 11/12 gikk 12 av 26 flyvninger til AES pga "dårlig vær på MOL".
 
O.T. i forhold til Emne, men uansett: Jeg kom fra TRD til KSU samtidlig som det skotske fotballlandslaget landet på KSU, og overhørte en underlig samtale: Representanten fra det norske forbundet spurte den skotske FA representanten hvorfor de landet i KSU i stedet for MOL. Svaret var at de hadde hørt at det landinger i Molde kunne være skumle greier... og viste til historier om fredagens landing i Molde hadde skremt vettet av de norske landslagsgutta.

Så her har vi tydeligvis noen som diverter basert på hvordan været var for 3 døgn siden :-)
 
Så her har vi tydeligvis noen som diverter basert på hvordan været var for 3 døgn siden :-)
Nei da, ikke pga været for tre døgn siden. Landingen på KSU var bestemt i det det ble bestemt at de skulle fly med Jet2. Samme skjedde med Legia Warszawa tidligere i høst i forbindelse med CL kval. LOT og Jet2 anser MOL som farlig og vil ikke under noen omstendighet benytte flyplassen. LOT landet på KSU med en Q400.
 
Tullete, men ok.

Det faktum at det er snakk om en ukontrollert lufthavn er vel det som gjør utslaget. Det kan jo ikke være noe annet...
 
Flyselskapet vurderer vel dette i kraft av selskapets prosedyrer. Kort rullebane kombinert med lokal topografi er nok det vesentlige her .. Det medfører operasjonelle begrensninger som gjør at plassen er uaktuell. For dem.
 
Flyselskapet vurderer vel dette i kraft av selskapets prosedyrer. Kort rullebane kombinert med lokal topografi er nok det vesentlige her..
Lengden på banen er vel neppe et tema. LDA er 1980 meter og TORA 2080. Skulle holde i massevis både for Q400 og en 737. Ikke er beliggenheten spesielt hot and high heller.
 
Fornebu var til sammenligning 2200m. Det var enkelte flyselskaper som fikk store problemer så fort det blåste opp litt eller var belegg på banen .. Vi befinner oss i grensesonen for mange selskaper her, og enkelte foretrekker å seife ...
 
Vel, WF ser ikke ut til å ha problemer med lengden. LOT sine Q400 trenger vel ikke spesielt mye mer bane, i september hvor det hverken er kaldt eller varmt her? Uansett, LOT og Jet2 har bestemt seg for at MOL ikke skal benyttes. Tror nok mest på Oggi og at det har noe med AFIS å gjøre.
 
Ikke glem at lokale selskaper som regel opererer med helt andre minima enn 'fremmede' - spesielt når man ikke har regelmessig trafikk til plassen.
 
Nå ble dette en annen diskusjon enn tråden men det får gå.

Begge steder er klassifisert som Cat B i henhold til trening basert på EU-OBS 1.975.

Forskjellen er at Kvernberget har referansekode Code 4C, precision i begge retninger, mens Molde har Code 4D og precision bare på rwy 07. C/D har ingen betydning da en 737 kommer inn under Code C. Så dkan være at de vil lande der de kan fly presisjonsinnflygning uansett værforhold.
 
Back
Top