Air Canadas flåte

Re: Air Canadas flåte

Air Canada bestiller 18 Boeing 787-10 Dreamliner.
Air Canada to acquire 18 Boeing 787-10 Dreamliner aircraft under ongoing fleet renewal and fuel efficiency drive.

Learn more: https://lnkd.in/e5Fv5ZdB
 

Attachments

  • IMG_4126.jpeg
    IMG_4126.jpeg
    59.8 KB · Views: 1,431
Re: Air Canadas flåte

Ser de også tar 12 opsjoner, men endel av bestillingen er å avbestille/konvertere de 2 777F de bestilte formen stund siden
 
Re: Air Canadas flåte

Flåten ved starten av 2024

Air Canada mainline:

A220-300: 33 (+2)
A319: 5 (+3)
A320: 13 (+1)
A321: 16 (+1)
737-MAX 8: 40


A330-300: 18 (+2)
767-300F: 8 (Den siste holder på med sin frakter konvertering)
777-200LR: 6
777-300ER: 19 (+1)
787-8: 8
787-9: 30 (+1)

Men de har fylt på med nye 787 og A220, har de også anskaffet flere brukte maskiner og hentet noen tilbake fra Rouge, samt hentet tilbake fly de tidligere hadde returnert til leasingselskaper.


Air Canada Express

CRJ-200: 7 (-8)
CRJ-900: 35

Dash-8-Q400: 39
E175: 25


Air Canada Rouge:

A319: 18 (-2)
A320: 5
A321: 17 (+3)

Air Canada Jetz
A319: 1
A320: 3
Dette er all business maskiner innredet for sportscharter etc med kun 58 og 66 business seter
 
Re: Air Canadas flåte

Hvis man ser i oversikten Someone laget over ser man at Air Canada til tross for planen om å fase ut A319/320/321-maskinene til fordel for 737 (MAX) og A220, har de nå faktisk hentet tilbake/hentet inn flere A319/320/321 til deres flåte. Vil tippe på at det er en blanding av sein leveranse av 737 (MAX), motorproblemene til A220 og generelt økt etterspørsel i markedet, iallfall «noe» mer etter Lynx Air la inn årene.
For A319 ser det ut per nå å være interne rokeringer mellom Air Canada Jetz, Air Canada rouge og Air Canada. Air Canada har overført 4 A320 til Air Canada Jetz, mens de selv henter inn iallfall 4 A320 fra Alaska Airlines og 2 A320 fra China Southern. Det er også listet opp en A321 fra EVA Air til Air Canada, og det er kommet 3 A321 til Air Canada rouge fra EVA Air.
 
Last edited:
Re: Air Canadas flåte

De er i ferd med å fase inn en ex- Virgin America A320, som jeg lurer på har stått endel år og aldri kom i Alaska farger og har vært parkert i nesten 4 år.

Airbus A320 -214 3155 C-FCQD Air Canada regd 27mar24 prior delivery ex SAT ex N632VA
 
Re: Air Canadas flåte

De er i ferd med å fase inn en ex- Virgin America A320, som jeg lurer på har stått endel år og aldri kom i Alaska farger og har vært parkert i nesten 4 år.

Joda, ble lakkert i AS livery vinteren 2018-2019.
 
Re: Air Canadas flåte

De er i ferd med å fase inn en ex- Virgin America A320, som jeg lurer på har stått endel år og aldri kom i Alaska farger og har vært parkert i nesten 4 år.


Eric Lichtenstein tok den i San Antonio.

154cdb14ea8e4fbe2dad8ca942b826ac.jpg
 
Re: Air Canadas flåte

En 14 år gammel brukt A330-300 til, er også på vei. Leaset fra DAE Capital, opprinnelig levert Singapore Airlines, men fløy for Hong Kong Airlines 2016-2021.

Airbus A330 -343 1105 LZ-AWG DAE Capital ferried 18-19apr24 HAK-ATH-BRU, partial Air Canada cs ex B-LNS
 
Re: Air Canadas flåte

Neste A330. Snart 11 år gammel, ex Singapore Airlines og Oman Air. Ikke vært i trafikk siden sommeren 2021. I Star Alliance farger.

Airbus A330 -343 1427 C- Air Canada delivery 14may24 CHR-YHM, Star Alliance cs, 2-reg ex 2-AODZ
 
Re: Air Canadas flåte

Ivrige på bruktmarkedet AC. Nok en A320 som gikk for Alaska/Virgin America på vei.

Airbus A320 -214 4948 C-FCQX Air Canada regd 30may24 prior delivery ex GSO ex N847VA
 
Re: Air Canadas flåte

I tillegg mottok de i går første 737-8 (MAX) på nærmere 2 år, da siste ankom i august 2022.

Og dette er nok den første .. C-FFOP bygd for Lynx (Y189, ikke levert), eid av BOC Aviation. Ble fløyet til Kansas City, trolig for maling og PDM arbeide. Finner ingen bilder.
 
Re: Air Canadas flåte

Ytterligere 5 A220 bestilles

https://newsroom.aviator.aero/air-canada-orders-five-additional-a220s/

Mirabel, Canada, 20 December 2024 – Air Canada, the national carrier of Canada, has signed a firm order with Airbus for five more latest generation single-aisle A220-300s on the fifth anniversary since taking delivery of its first A220 in December 2019. This follows an initial order in 2016 for 45 A220-300s and a reorder in 2022 for 15 more. Including this latest reorder, Air Canada’s total firm orders for the A220-300 stands at 65 aircraft.
 
Re: Air Canadas flåte

For en som foretrekker Airbus er det jo «gøy» å se at nye MAX blir byttet ut med til dels eldre Airbusser…
 
Re: Air Canadas flåte

For en som foretrekker Airbus er det jo «gøy» å se at nye MAX blir byttet ut med til dels eldre Airbusser…

Tja, skjønner hva du mener.
Men MAXene forblir jo hos Air Canada-gruppen, bare ikke lengre i mainline.
 
Re: Air Canadas flåte

Litt sånn IAG planlegger…Airbus hos fullservice selskapene og MAX hos billigselskapene. Spennnde å se hvor Lufthansa Gruppen plasserer sine…
 
Back
Top