Air Canada prøver seg på Toronto-København igjen

Re: Air Canada prøver seg på Toronto-København igjen

Er det såpass stort marked mellom Skandinavia og Canada? Er liksom ikke det første landet jeg kunne tenke meg å reise på sommerferie til. Men vinter og NHL hockey derimot, frister.

De satser kanskje på feeder også? Nå har AC connections til Europa gjennom LHR, FRA og MUC, og CPH ligger sånn midt imellom (fjernere fra YYZ enn LHR, men nærmere enn både FRA og MUC, og mindre omvei for pax fra Skandinavia og en del østeuropeiske land også). For meg selv var det en viktig faktor at jeg kunne slippe OSL-FRA/MUC-reisen når jeg skulle til YYZ, og så ble det KLM.

Synd at Icelandair ikke tilbyr OSL-KEF-YYZ lenger.

Er det såpass stort marked mellom Skandinavia og Canada? Er liksom ikke det første landet jeg kunne tenke meg å reise på sommerferie til. Men vinter og NHL hockey derimot, frister.

Du har vist ikke været i Canada om sommeren - kan varmt anbefale Vancouver og British Columbia - fantastisk sted også om sommeren!

Ruten er jo baseret på feed i begge ender, så tror ikke umiddelbart det skulle blive et problem at fylde en daglig 767. Spørgsmålet er selvfølgelig hvilket yield man kan opnå...

Det ser ud til at Air Canada har fået ganske god respons på den nye rute fra CPH. Specielt positivt at der tilsyneladende bookes godt i business class og at der bookes godt fra hele norden.

Fra Takeoff Weekly webmagasin:

Stor interesse for Air Canadas nye rute

”Der har været kæmpe fin respons, også i resten af Norden. Der ses meget frem imod, at Air Canada får sin nye rute fra Københavns Lufthavn til Toronto – der bookes meget på ruten,” siger Air Canadas nordiske chef.

Svenske Rosita Jonsson var i højt humør sidste weekend på feriemessen i Bella Center. Når Star Alliance-medlemmet 25. juni genåbner sin daglige direkte rute mellem Toronto og Københavns Lufthavn står hun som nordisk salgschef for Air Canada i spidsen for at sælge den nye rute. Mange skal til Canadas største by, men endnu flere skal videre til USA, bl.a. Los Angeles og San Francisco.

”Vi har mange bookinger på business class og mange på MICE-programmer. Ved at flyve med Air Canada via Toronto sker amerikansk immigrationsbehandling i Canada – dermed flyves der videre som ”indenrigsfly” fra Canada til USA,dermed skal man ikke stå i kø ved ankomsten til USA,” siger
hun til Take Off.

Der bliver afgang fra København kl. 10.40 med ankomst i Toronto kl. 13.10 lokal tid. Der flyves fra Toronto kl. 17.50 med ankomst næste morgen i
Kastrup kl. 07.35.

I alt betjener Air Canada over 170 destinationer på fem kontinenter. Air Canada og dets regionale flyselskab, Jazz, havde i fjor 32 mio. passagerer.

Rosita Jonsson kom til Air Canada i 2007; hun var tidligere hos British Airways og KLM – og kom til Air Canada fra Avis Biludlejning.

Air Canada betjener ni lufthavne i Europa. Størst er Heathrow med 15 daglige flyvninger. I alt har Air Canada 25 daglige flyvninger fra Europa til Canada.

Og ACs Executive First Class er veldig bra. Den koster heller ikke all verden...

ACBIZ1.jpg

ACBIZ2.jpg

AC reduserer fra daglig til 5 ukentlig. Kilde er AirlinerRoutes. Trodde det var god respons på denne ruta eller er det andre årsaker?

Gjelder dette i sommer halvåret også?
Det ble jo skissert med 5 ukentlige om vinteren.

Ja det er korrekt at den er programsat til 5 ugentlige i sommerhalvåret.

Så det betyr at den vil gå med 5 ukentlige hele året, eller blir det reduksjoner om vinteren fra de 5 vi har sett til nå?

Så det betyr at den vil gå med 5 ukentlige hele året, eller blir det reduksjoner om vinteren fra de 5 vi har sett til nå?

4 gange ugentligt i vinterhalvåret indtil videre.

Det ser ud til at Air Canada har fået ganske god respons på den nye rute fra CPH. Specielt positivt at der tilsyneladende bookes godt i business class og at der bookes godt fra hele norden.

Fra Takeoff Weekly webmagasin:

Er det behov for maskinen på andre ruter, eller er uttalelsen fra selskapet en smule overdrevet? Det er jo fortsatt lenge igjen til oppstart og litt merkelig at de da velger å redusere når pågangen er bra?

Har du noen gang sett en selger si at en rute selger daarlig ..? ;)

Det kunne godt se ud til at Air Canada til sommersæsonen har en LH maskine mindre til rådighed end oprindeligt planlagt, da andre ruter ud over CPH også reduceres - f.eks. YYZ-MAD der også reduceres til 5x ugentlig i stedet for daglig. Alt i alt passer de samlede reduktioner meget godt med 1 LH maskine.

Da CPH er et nyt marked der skal bygges op, er det ikke unaturligt at noget af frekvensreduktionen finder sted her, men det er naturligvis ærgeligt da daglig havde været at foretrækker i sommerperioden.

Bemærk at planen hele tiden har været 4x ugentlig i vintersæsonen og der er der indtil videre ikke lavet om på.

Det kunne godt se ud til at Air Canada til sommersæsonen har en LH maskine mindre til rådighed end oprindeligt planlagt, da andre ruter ud over CPH også reduceres - f.eks. YYZ-MAD der også reduceres til 5x ugentlig i stedet for daglig. Alt i alt passer de samlede reduktioner meget godt med 1 LH maskine.

Da CPH er et nyt marked der skal bygges op, er det ikke unaturligt at noget af frekvensreduktionen finder sted her, men det er naturligvis ærgeligt da daglig havde været at foretrækker i sommerperioden.

Bemærk at planen hele tiden har været 4x ugentlig i vintersæsonen og der er der indtil videre ikke lavet om på.

Ikke veldig overraskende med tanke på at Atlantas nettverk gjennom Delta.

Med åpningen av helårsruta til JFK, vil Kastrup ha ca 54% direkte dekning opp mot den total trafikken mellom Kastrup og USA.
For Danmark totalt er tallet noe mindre. (trafikk gjennom air Canada og Toronto er ikke med)

Det tilsvarende tallet for Osl er ca 18% og en ca 5% mindre for trafikken fra Norge totalt.

Er den en rute jeg virkelig har tro på fra Osl, så er det Delta fra Atlanta.

Tråden handler om AC - ikke DL ... back on track pls .... :old:

Tråden handler om AC - ikke DL ... back on track pls .... :old:

Er det ikke hr. MartinL som er kommet til at poste ovenstående om Delta i forkert tråd - eller er det bare mig...

Lurte litt på det jeg også - men ser ikke helt sammenhengen der heller ... dessuten er quoten herfra.

Har forsøkt å booke flight fra Oslo via Air canada sine egne nettsider. Jeg får ikke opp flighter med SAS/Air Canada via CPH. Kun Frankfurt, London, Zurich og Munchen.

Det samme gjelder også fra Stockholm.

Back