Air Canada prøver seg med LCC igjen - Air Canada Rouge

Re: Air Canada prøver seg med LCC igjen - Air Canada Rouge

Skal bli interessant å se om det er nok grunnlag GLA-YYZ (og videre), da denne ruten er allerede dekket av TS og WS (via YHZ). Håper på gode priser! :)

Ser ut som Rouge faktisk funker for Air Canada og etterhvert som mainline får levert flere 787ere, så blir flere 767ere overført til Rouge så de kan fortsette øke. Itillegg til og overta YYZ-BOG fra mainline, ble også fire nye Rouge ruter for neste sommer annonsert idag

Toronto-Berlin
Montreal-Marseille
Montreal-Algeirs
Vancouver-Nagoya

http://aircanada.mediaroom.com/index.php?s=43&item=1064
The new seasonal routes to Berlin and Nagoya will be the only non-stop services between these cities and Canada. The service to Algiers will be the only non-stop flight by a Canadian carrier between Montreal and the North African city and the Marseille service will be the only non-stop flight operated by a network carrier between Marseille and North America. All will be operated with an Air Canada Rouge Boeing 767-300ER, featuring Premium Rouge and Economy cabins.

Hve er den store forskjellen på AC og Rouge?

Hve er den store forskjellen på AC og Rouge?

Destinasjoner er hovedforskjellen, Air Canada bruker Rogue til "typiske feriedestinasjoner" eller nye destinasjoner / markeder. Rogue har også lavere frekvenser 3-4 ganger I uken mot daglig på Air Canada ruter.

Kanada har jo lang tradisjon med "LCC" (Lave Billettpriser) både Long Haul og Medium Haul. Canada 3000(nå historie) som fløy Low Cost til CPH allerede på 80 tallet, Air Transat for å nevne noen som har holdt på siden før Busy Bee fløy F27.

Destinasjoner er hovedforskjellen, Air Canada bruker Rogue til "typiske feriedestinasjoner" eller nye destinasjoner / markeder. Rogue har også lavere frekvenser 3-4 ganger I uken mot daglig på Air Canada ruter.

Det er jo også litt forskjell i konfigurasjon, ved at Rouge har economy og premium economy ombord, mens Air Canada jo også har business, samt at en vel må kjøpe endel tilleggstjenester hos Rouge som (ofte/i blant) er inkludert hos AC

Kremt..., Busy Bee fløy F27 ti år før Air Transat startet (1986)

Omtalene jeg leser av Rouge er ikke akkurat overbevisende. Noen som vet hvordan det er med opptjening av Eurobonus-poeng og tilgang til *A lounger som EB gold?

Omtalene jeg leser av Rouge er ikke akkurat overbevisende. Noen som vet hvordan det er med opptjening av Eurobonus-poeng og tilgang til *A lounger som EB gold?

Kort sagt: Nei

Rouge er ikke inkludert i Star Alliance

Du får loungetilgang og ekstra bagasje (2 ekstra) som *G. Tror du får poeng som Air Canada, som regel 25% (Siden de booker i lav klasse), men det må jeg sjekke litt nærmere.

Du får loungetilgang og ekstra bagasje (2 ekstra) som *G. Tror du får poeng som Air Canada, som regel 25% (Siden de booker i lav klasse), men det må jeg sjekke litt nærmere.

Like sprikende svar her som alle andre steder jeg har spurt. Jeg får vel bare krysse fingrene...

...eller bare fly Westjet og i alle fall slippe usikkerheten...

Like sprikende svar her som alle andre steder jeg har spurt. Jeg får vel bare krysse fingrene...

Fikk offisielt svar fra Rouge nå. Dette gjelder for Star Alliance gold:

Hello "McDuck", here are the benefits for Star Alliance Gold members on either Air Canada Mainline or Air Canada Rouge:

- Priority Reservation Waitlist;
- Priority Airport Standby;
- Priority Check-in;
- Additional Baggage Allowance (3 bags - 32kg/70lbs; 158cm/62in);
- Priority Baggage Handling;
- Star Alliance Gold Departure Lounge Access;
- Priority boarding.

Poeng er det verre med: 0 på Eurobonus, selv om andre *A frequent flyer gir ca 25%.

Last edited:

Fikk offisielt svar fra Rouge nå. Dette gjelder for Star Alliance gold:

Hello "McDuck", here are the benefits for Star Alliance Gold members on either Air Canada Mainline or Air Canada Rouge:

- Priority Reservation Waitlist;
- Priority Airport Standby;
- Priority Check-in;
- Additional Baggage Allowance (3 bags - 32kg/70lbs; 158cm/62in);
- Priority Baggage Handling;
- Star Alliance Gold Departure Lounge Access;
- Priority boarding.

Poeng er det verre med: 0 på Eurobonus, selv om andre *A frequent flyer gir ca 25%.

Takk for at du tok deg tid til å sjekke opp dette for meg. Vet du om det er 0 poeng uansett bookingklasse? I så fall kan jeg jo like gjerne fly med WestJet. Prisen er den samme og utifra hva jeg kan lese virker produktet deres mye mer solid. Har lenge hatt lyst til å teste AC, men det virker ikke som AC Rouge er noe for meg :)

Vet du om det er 0 poeng uansett bookingklasse?

Ja det er 0% uansett bookingklasse. Etter hva jeg forstår så blir alle på Rouge registrert som F klasse Air Canada uansett hva som står på billetten.

Back