Air Berlin til OneWorld

Someone

Moderator
Medlem
Denne skal jeg lett innrømme at jeg ikke så komme, men AirBerlin skal gå inn i OneWorld

I starten blir det snakk om code-share med American og Finnair (fra 1. november), men på sikt skal AirBerlin bli en fullverdig medlem. Mer info skal komme imorgen

http://www.oneworld.com/ow/news/details?objectID=22473
Air Berlin has accepted an invitation to join the oneworld® global alliance - and is to develop co-operative agreements with group members American Airlines and Finnair.

Full details will be announced tomorrow (Tuesday 27 July 2010) at a briefing in Berlin at 1330 local time (1130 GMT)
 
Yes!
Det har vært rykter om dette lenge på OW-forumet på flyertalk, så jeg er ikke overasket.
 
Flotte greier! Min opplevelse med selskapet tidligere denne måneden, er at det allerede er som et nettverksselskap å regne.
 
Jaja, kanskje vi ser starten på en drøss med lavprisselskaper som blir med i allianser. Blir spennende å se om Germanwings, Norwegian, Transavia, Easyjet, Air Baltic og Cimber blir med i noen allianser.

LCC'ene må vel skjønne at det kan være lønnsomt å være med i allianser siden veldig mange flyr med connecting flights.

Hva tror dere her inne, starten på at LCC blir med i allianser?
 
Vel, AB har alltid drevet med en strategi der de har flere hubs (TXL, NUE, DUS, VIE med Niki osv), altså ikke ulik et nettverksselskap, heller enn point to point. Det virker bare logisk å prøve seg på allianser. Da er svaret at BT kan godt eventuelt gjøre det samme. EZ og FR derimot gjør det stikk motsatte med sinn point to point-strategi, de trenger ikke heller alle kostnadene som en allianse vil innebære.
 
Gode nyheter! Har lenge savnet et sentraleuropeisk OW alternativ, og nå kom det.
Blir spennende å se om dette medfører at AB innfører biz-klasse.
 
Dette er en del av modningsprosessen for en del av de såkalte LCC'ene. Noen rendyrker modellen, andre legger seg på en hybrid-linje, mens andre blir mer 'mainstream'. Og vi ser jo at noen av disse nå flirter med alliansene og blir mer og mer nettverks- og allianseorientert. Westjet flirter også med OneWorld, og jetBlue har inngått interlineavtaler med både Air France og American.

Det er nok flere som kunne ønske seg slikt samarbeid, men ikke få av disse selskapene har bundet seg til it-systemer som ikke er kompatible med ønskede partnere eller som rett og slett er for basic. Det koster å være lavkost også ... ;)
 
ABs service er jo bedre en den endel nettverkselskaper tilbyr, saa selskapet burde ikke vaere avskrekkende som alliansepartner. Dessuten er vel en solid fot innenfor det store tyske markedet forlokkende for OW. Spennende utvikling. Lavprisselskaper som flyr til hovedflyplasser kan jo lettere tilpasse seg allianser enn Ryanair som nok de fleste vil mener er totalt uaktelt som medlem av en nettverksallianse.
 
Lavprisselskaper som flyr til hovedflyplasser kan jo lettere tilpasse seg allianser enn Ryanair som nok de fleste vil mener er totalt uaktelt som medlem av en nettverksallianse.

Alliansene stiller store krav til sine medlemmer, så det skal nok litt mer til enn det .. vi snakker systemer som skal snakke sammen .. samordning av bonusprogrammer .. prosedyrer som skal samordnes .. lounger/servicefeatures ... osv osv ... det er et gigantisk løft for ethvert selskap og deres leverandører.
 
Nå skal det vel sies at Air Berlin kanskje er det LCC-selskapet som ligner mest på et tradisjonelt nettverkselskap
 
Woah, that was unexpected.... Kjempe bra da at de har knyttet seg til allianse. Kan det hende at DY finner på det samme?
 
Alliansene stiller store krav til sine medlemmer, så det skal nok litt mer til enn det .. vi snakker systemer som skal snakke sammen .. samordning av bonusprogrammer .. prosedyrer som skal samordnes .. lounger/servicefeatures ... osv osv ... det er et gigantisk løft for ethvert selskap og deres leverandører.

Jeg sa ikke at det gjelder alle, men de er mer aktuelle. Andre faktorer spiller selvsagt inn.
 
Noen flere detaljer fra pressekonferansen i dag:

Air Berlin is expected to start flying as part of oneworld in early 2012 - just weeks before the opening of the new Berlin Brandenburg International Airport, which is being built as a major new hub for Europe.

When it becomes part of oneworld, its customers will gain access to an unrivalled global network. It will add almost 75 gateways to the oneworld map, expand the alliance's coverage to almost 900 destinations in nearly 150 countries, served by a combined fleet of 2,500 aircraft operating some 9,500 flights a day and carrying 340 million passengers a year.

As a starting point in its oneworld implementation, Air Berlin will develop one-on-one co-operative agreements with key established members of the alliance American Airlines and Finnair, to take effect this coming winter season. Bilateral agreements with British Airways and Iberia are planned to follow.

British Airways will support Air Berlin through its oneworld implementation programme as its alliance sponsor.

http://www.oneworld.com/ow/news/details?objectID=22477
 
AB er vel ikke en rendyrked LCC i det heile tatt.

Etter man kjöpte dba begynnte selskap å utvikle seg mer og mer i retning av en nettverkselskap. Dette har blitt manifestert med den TUIfly deal som kom sist vinter da man "byttet" en del av egne charter-flygninger mot det heile innenlands-nettverk av TUIfly/HLX.

AB bygger stadig opp sine hubs ved DUS og TXL og alene til neste vinter kommer 6 nye ruter til TXL.

Også i fremtida vil man trolig finne lave priser hos AB, men det vil bli mindre over tid siden man fokusserer mere og mere på en annen segment enn leisure...
 
Skjønner ikke helt hvorfor folk kategoriserer Air Berlin som et lavprisselskap, da det mest av alt er et kostnadseffektivt nettverksselskap. Ryktene om oneworld-medlemskap har pågått lenge - og det vil både være en styrke for Air Berlin og oneworld(R)TM ...
 
Tror dere AB vil beholde sitt bonusprogram, eller vil de faa BAs? BA er selskapets sponsor naar det skal inn i alliansen.
 
Er HG ikke i praksis AB:s østerrikiske avdeling? Altså er det noe forskjell, bortsett fra de stilige fluflyene og det faktum at de har hub i VIE?

Så lenge det er et eget selskap er det ikke naturlig at de skal inn, men kjenner ikke hvor tette bånd det er mellom AB og Nikki.

Se på WF som er "SK Commuter" og 100% SAS-eid, men utenfor *A.
 
Back
Top