Air Austral kjøper 2 x A380-800, det blir trangt

Discus

Galley Slave
Medlem
Air Austral kjøper 2 x A380-800, det blir trangt

Air Austral has confirmed its $650 million order for two A380-800s.
The airline will configure the aircraft with a single-class 840-seat layout for use on the high density services from La Reunion to Paris
http://www.flightglobal.com/article...air-austral-confirms-840-seat-a380-order.html

Av de andre operatørene har AF 538 plasser, EK 489, SQ 471 og QF 450.

På main deck har EK 399 plasser (alle econ), og loftet er mindre enn main deck. Så vidt jeg har funnet ut er flyet godkjent for 853 pax, så hos Air Austral blir det :crowded med 840 pax, både ombord og i gateområdet.
 
Re: Air Austral kjøper 2 x A380-800, det blir trangt

Litt overaskende at de har en 100% eco-konfigurasjon og ikke et eneste sete biz eller premium economy. Selv om flygninger til Reunion er low-yield så burde man klare selge et og annet premiumsete.

Uansett, hyggelig for Airbus med flere 380 bestillinger
 
Re: Air Austral kjøper 2 x A380-800, det blir trangt

Er det ikke på disse flightene Ai France og tidligere UTA har hatt fulleco-konfig ganske så fullstappet med seter!?
 
Re: Air Austral kjøper 2 x A380-800, det blir trangt

Er ikke dette gammelt nytt da? Eller er firm order nå og kanskje bare en MOU tidligere?
 
Re: Air Austral kjøper 2 x A380-800, det blir trangt

He he, og Richard Quest er ikke fristet :)

I have never seen 840 people on an aircraft, and I am not sure I want to. Safety is not the problem. Airbus proved in 2006 that the plane could be evacuated of 873 passengers and crew in just 77 seconds. (One man broke his leg and there were numerous other minor cuts and bruises.) No, I just shudder at the thought of being stuck on a plane for that long with that many people. 840 hot, sweaty, tired and cranky passengers does not conjure up, what Singapore Airlines likes to call «The Romance of travel».

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1788608.ece
 
Re: Air Austral kjøper 2 x A380-800, det blir trangt

Har RQ vært ute og snust på det hvite pulveret igjen nå eller ble han miljøskadet på BA001?
 
Re: Air Austral kjøper 2 x A380-800, det blir trangt

Jeg er faktisk fristet til å teste dem, da kan man virkelig snakke om å ha fløyet med verdens største passasjerfly.
 
Re: Air Austral kjøper 2 x A380-800, det blir trangt

Egentlig hvoran får man inn så mange fler. Pitch ned mot 28" ?? Ev får man inn en til i bredden på de to dekk ?? I så fall må det bli 3+5+3 og 3+3+3 på loftet ??
 
Re: Air Austral kjøper 2 x A380-800, det blir trangt

Egentlig hvoran får man inn så mange fler. Pitch ned mot 28" ?? Ev får man inn en til i bredden på de to dekk ?? I så fall må det bli 3+5+3 og 3+3+3 på loftet ??
En får til dette ved å redusere størrelsen på galleys og kun ha Y-seter. Det er sistnevnte endring som står for størsteparten av plassbesparelsen, da et business-sete fort tar like mye plass som to-fire Y-seter.
840 pax er fullt mulig med 3+4+3 og 2+4+2 på de to dekkene og 30" pitch.
 
Re: Air Austral kjøper 2 x A380-800, det blir trangt

Takk Brendas, greit å ha deg når tekniske ting dukker opp !!^_^
 
Re: Air Austral kjøper 2 x A380-800, det blir trangt

Dersom dette stemmer, så er det trist. Det hadde vært artig å følge med på hvordan det hadde vært å operere et så stort fly, med så mange seter. Disse maskinene alene hadde vel økt turiststrømmen til Reunion med flere prosent. Jeg hadde selv hatt veldig lyst til å prøve akkkurat disse maskinene.
Kjøper da Air Austral noe annet? 748? 773? A350?
Kan de økonomiske problemene i syd europa ha påvirket turist trafikken til Reunion?

De operere så vidt jeg forstår 3 stk ATR 72-500, 2 stk 738, 2 stk 772ER 1 stk 772LR og har en LR stående i Everet som de ikke klarer å betale ut samt 3 773ER med hele 442 seter.
 
Back
Top