• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Air Astana - status og flåte

Someone

Moderator
Medlem
Air Astana med diverse flykjøp og annet flåtenytt

Air Astana har vært ute å handlet fly og det var litt av hvert som havnet i handlekurven

6 A320, 4 767-300ER, 3 787 og 2 E-190

http://www.lefigaro.fr/flash-eco/20...WW00353-commande-pour-boeingairbusembraer.php

La compagnie aérienne, filiale à 51% du fonds souverain Samruk-Kazyna et à 49% du britannique BAE Systems , a commandé six Airbus A320, quatre Boeing 767, trois Boeing-787 Dreamliner et deux avions régionaux Embraer 190. Le prix et les dates de livraison n'ont pas été précisés.
 
Re: Air Astana med diverse flykjøp

Ifølge litt gammel info på Wikipedia så har de en noe oppstykket flåte, noe alla SK :D

Den 18 september 2008 har Air Astana dessa plan:
1st Airbus A319-132 (126 passagerare)
7st Airbus A320-232 (148 passagerare) (6 ytterligare beställda)
2st Airbus A321-231 (176 passagerare)
4st Boeing 757-200 (170 passagerare)
2st Boeing 767-300 (220 passagerare)
5st Fokker 50 (50 passagerare)
 
Re: Air Astana bestiller 4x767-300ER og 3x787

Båndet holdes gående pga tanker-kontrakten, og er et rimelig og relativt raskt leverbart alternativ til 787. Det er jo heller ikke noe uøkonomisk fly og er sikkert i gitte sammenhenger et minst like godt valg.
 
Air Astana planlegger utfase 3 767-300ER og bygge disse om til fraktere. I første omgang kun som "semi cargo", men innen utgangen av juli vil det bli tatt en beslutning om å bygge disse om til fraktere for godt. Hvilket betyr Air Astana vil ha egne fraktere og et eget cargo selskap også etter Korona

https://www.flightglobal.com/airlin...ng-767s-for-new-cargo-division/138517.article

Air Astana is establishing a freight division, Air Astana Cargo, which will use three Boeing 767-300ERs which are being retired from the airline’s fleet and modified for cargo transport.
 
Wow, de tre B767-300 er jo ca. 6 år gamle, tidlig for pensjonering å være.
Air Astana har jo tre B787-8 på ordre, men disse skal vist ikke komme før i 2023, så må være B752/A321neo som tar seg av LH-trafikken deres fremover da...
 
Re: Air Astana med diverse flykjøp

Air Astana planlegger kvitte seg med sine 5 E190-E2 innen 2025, og ikke lenge ha regional jets i flåten

I stedet vurderer både A321XLR og putte inn en ekstra tank i deres eksisterende A321LR

https://www.ch-aviation.com/portal/news/130078-air-astana-eyes-e190-e2-phase-out-mulls-a321xlrs

Air Astana (KC, Nur-Sultan Nazarbayev) is planning to retire its five E190-E2s in 2024-2025 as it expects to exit the regional jet market, Chief Executive Peter Foster told aviation journalist Kurt Hofmann.

Ellers er flåten per juli 2023 følgende:

A320neo: 5
A321: 2
A321neo: 14 (såvidt jeg ser er 10 av disse LR)
767-300ER: 3
E190-E2: 5


Også har deres heleide lavprisselskap FlyArystan:
A320: 10
A320neo: 6
 
Re: Air Astana med diverse flykjøp og annet flåtenytt

Jeg fløy deres 321LR til deres østligste destinasjon, Seoul, i januar. Det virker som om de har byttet ut 767 med 321LR til Seoul. Jeg tror de før fløy fra enten Astana eller Almaty, med 767, litt varierende, men nå flyr fra begge steder hver natt, med 321LR. Det var bare kona og meg på 3 seteren så en lå på gulvet og en på setet, så vi fikk noen timer med søvn. Air Astan er av den gamle full service skolen, 2 serveringer og amenity kitt i Economy er det ikke ofte man får lenger. Vi var meget godt fornøyd.
Air Astana har 3 787-8 i bestilling. Om de rekker å få alle i år vet jeg ikke, men de skal i alle fall få den første i år. Hva som skjer med de 3stk 767 de har, som er fra
sent 2013/2014 og vesentlig nyere enn alle andre 767 pax bortsett fra 2 (Air Mongolia og ANA)vet jeg ikke, men håper de fortsetter som pax fly og ikke blir fraktere.
 
25 firm, og 25 opsjoner på en ordre av A320-familien. Store deler av den skal visstnok være A321LR


Kazakh carrier Air Astana intends to order up to 50 Airbus A320neo-family aircraft, primarily the long-range A321LR variant, for a fleet modernisation.
 
Kanske fel tråd men någon som vet vad det är för planer med den här? På väg mot CPH. Prövar de sig fram? Eller har jag missat något?

IMG_2432.webp
 
Kanske fel tråd men någon som vet vad det är för planer med den här? På väg mot CPH. Prövar de sig fram? Eller har jag missat något?
FC København skal spille hjemmekamp i Champions League på onsdag mot FC Kairat Almaty.
Jeg tipper at det har en sammenheng med denne flygingen.
 
Back
Top