Air Asia X

I siste airliners står det om Air Asia og at de har planlagt turnaround time i London på 343 på 90 min. Går dette?

Det kommer helt an på hva som skal lastes av catering- og kabinutstyr. Skal man ha 'full' IC-pakke med tepper, puter, flere måltider etc etc tar ting tid. Det tar også lenger tid å rydde kabinen etter en tur med fullt utstyr. Skal man derimot bare ha et minimum av dette, som jeg antar er tilfelle med AirAsiaX, burde ikke det være noe spesielt problem.

Vi hadde 60 mins på 242-seters 767 på LHR-ruta, og det var aldri noe problem.

Hadde selv 55 min i MNL på LH A346, riktignok bunkret de mesteparten med mat etc i en 60 min stop i CAN...Og da gikk det unna med mye kinesere som kunne jobben sin..

Det skal ikke være noe problem i det hele tatt å snu en slik på 90 min.
I min "ungdom" jobbet jeg for TG på ARN, hvor vi hadde 60 min turnaoround på B747-300 morgen og ettermiddag med av og på med full catering + cleaning.
Med god planlegging var ikke dette noe problem, men hektisk var det.

Air Asia X er i markedet for en A340-300 til for å betjene KUL-STN ruten. De er i tunge forhandlinger med et selskap står det og lese i AW. Kan det være SAS de er i forhandlinger med? Hva er status på de to som SAS skal kvitte seg med?

Det er vel neppe SAS de forhandler med. Det er vel større sjanse for at det er leasingselskapet som eier flyene de forhandler med, tenker jeg.

Det er vel neppe SAS de forhandler med. Det er vel større sjanse for at det er leasingselskapet som eier flyene de forhandler med, tenker jeg.

Jojo, det ligger jo i sakens natur, men hva er status her med disse to maskinene som SAS leaser?

Back