Air Asia X sikter mot norden

Jag skulle tro att Air AsiaX i första hand skulle satsa på Sverige.
Marknaden är störst hit...ARN elller NYO känns mest troligt.
Det vore riktigt kul iaf!
 
Jag skulle tro att Air AsiaX i första hand skulle satsa på Sverige.
Marknaden är störst hit...ARN elller NYO känns mest troligt.
Det vore riktigt kul iaf!

Det er ret oplagte destinationer at forsøge sig med, når de har fået succes på CPH (som naturligvis vil være deres første nordiske destination) :P

Lars
 
Stockholm er nok sikkert første prioritet. Det som også er spennende er å se hvor SQ sin IC-LCC til Europa har tenkt å ha sine første ruter.
 
Uansett så har de bra priser, tviler ikke et sekund på at de kan gjøre det bra her oppe. Var ikke lenge siden de hadde kampanje fra London på £200 en vei. Så er visst ikke bare mr Kjos som kan/blir billig på IC.
 
Hva koster det egentlig å reise med disse fra Europa? Er det så billig som DY ser for seg? Og hvor flyr de fra / til? (direkte) Fra Europa.
 
I Skandinavien är Sverige den överlägset största marknaden till sydostasien. Bara till Thailand reser ungefär 400 000 svenskar varje år.
Det är nästan bara "leisure travel" från Sverige till sydostasien, därför tror jag Sverige ligger högst på listan OM Air Asia X öppnar en linje till Skandinavien.
När Malaysia Airlines flög KUL-ARN-EWR var problemet att det nästan alltid var tomt i I C klass. I Ekonomiklass hade de hög kabinfaktor...

Først og fremmest er jeg enig i, at ARN må være favorit til Air Asia X. Og det på trods af at CPH har en fin lavprisfinger, der næsten er helt ubrugt :p
Men når det er sagt, så er det jo ikke sådan, at alle svenskere bor i nærheden af ARN. Blandt de tre hovedlufthavne i Skandinavien, er masser af svenskere, der bor nærmere OSL og især CPH.

For at få fakta på plads, så rejste der 355.000 (3,76% af befolkningen) svenskere til Thailand om året, mens 156.000 (2,84%) danskere og 132.000 (2,69%) norske rejsende finder vej til Thailand (tal fra 2010).

Til Malaysia rejste i 2009 49.500 (0,52%) svenskere, 25.900 (0,47%) danskere og 22.500 (0,46%) nordmænd. Dette hænger formentlig i en vis grad sammen med at MH frem til september 2009 fløj til ARN.

Til Singapore ankom i 2010 29.600 (0,54%) danskere, 35.100 (0,37%) svenskere og 31.800 (0.65%) nordmænd. Her er svenskerne i den grad sidst, mens danskerne bliver slået af nordmændene, på trods af at CPH som den eneste nordiske lufthavn har tre ugentlige flyvninger til SIN.


Alle tal er afrundede, og er fra de respektive turistmyndigheder.
 
Nu er det vel med tanke på at genoprette en rute til KUL..hvor MH fløj til for et par år siden. Så ud fra det vil jeg nok også sige at Sverige, ikke nødvendigvis STO og omegn
må være naturligt at starte en rute fra
Hilsen Ole
 
Sjefen for Air Asia sier at de satser på destinasjoner som er underforsynede med langruter i forhold til rejselysten hos befolkningen. Det var nok derfor de startet med London og Paris ....
 
Sjefen for Air Asia sier at de satser på destinasjoner som er underforsynede med langruter i forhold til rejselysten hos befolkningen. Det var nok derfor de startet med London og Paris ....

Kanskje de startet opp der for å teste markedet litt? Stor London og Paris har jo like mye folk som hele Skandinavia ++ I tilegg er det jo gjerne folk i Malaysia som vil til disse byene.
Tror han mener fortsettelsen på "eventyret" skal fokuseres på underserved markets.
 
Det har ju sedan MH lade ned talats om att Air Asia X funderat på att öppna linje till ARN. Det finns en gammal tråd om det här någonstans på forumet. Det om inte annat talar till fördel för ARN?
 
Det har ju sedan MH lade ned talats om att Air Asia X funderat på att öppna linje till ARN. Det finns en gammal tråd om det här någonstans på forumet. Det om inte annat talar till fördel för ARN?

Er der nogen der kender til MH's gamle trafiktal på KUL-ARN-NYC ruten? Hvor mange pax skulle hele vejen fra KUL til NYC? Og især: hvor mange skulle fra ARN til KUL og vv.?
 
Nei, absolutt ikke, men tydeligere enn på lenge.

Uansett interessant at de snuser på denne regionen. Etter hva jeg har skjønt har Feel Air hentet mye inspirasjon fra Air Asia, interessant hvis de er på plass før Feel. Og det skal kanskje ikke så mye til.

Er vel ikke så merkelig at de ser til norden. Charter selskapene melder jo om stadig økende intr til Østen. Finnes nok et bra marked for Air Asia her oppe i nord.
Skal bli morro å følge med i tiden fremover hva som skjer på IC fronten her oppe. Både med Air Asia, Luftslottet Feel Air og DY's kommende drømmefly satsing.

I tillegg så er det vel litt økende IC trafikk på CPH i følge våre danske venner ;)
 
Air Asia X må komme på Torp vi har ingen IC og krever direkteruter til Asia vi bryr oss ikke om det ikke er plass til store fly på Torp vi vil bare ha de hit!

/stupid mode off

Nei, Air Asia X starter vel der de mener det er best og nå er det jo slik at Sverige er det mest folkerike landet her oppe så da kan jo det virke mest logisk.

Nej lige præcis det kan ikke virke mest logisk, for nu er der rimeligt langt fra Nord Sverige til Syd Sverige, ligesom det heller ikke ville være logisk at starte IC trafik fra Lübeck blot fordi Tyskland har mange indbyggere. Og som det tidligere har været nævnt rejser en del svenskere fra CPH(alene i Skåne bor 1,2 millioner), og sikkert også fra OSL.

Derimod vil det give mening at starte fra Stockholm eller Oslo af andre årsager. F.eks. at de 2 lufthavne ikke har specielt meget IC trafik sammenholdt med CPH, og at man dermed ikke skal ind og konkurrere med SAS, 2 fjernøstlige og 4 mellemøstlige (ok, Egyptair kan kaldes mellemøstligt eller nordafrikansk - your choice)...
Ligeledes kan det være et incitament at man vil ind og "kvæle" DY, som jo planlægger at starte op fra ARN og OSL.

De 2 ovennævnte årsager vil være helt logiske, modsat det at Sverige er det land med flest indbyggere ;)
 
Nej lige præcis det kan ikke virke mest logisk, for nu er der rimeligt langt fra Nord Sverige til Syd Sverige, ligesom det heller ikke ville være logisk at starte IC trafik fra Lübeck blot fordi Tyskland har mange indbyggere. Og som det tidligere har været nævnt rejser en del svenskere fra CPH(alene i Skåne bor 1,2 millioner), og sikkert også fra OSL.

Derimod vil det give mening at starte fra Stockholm eller Oslo af andre årsager. F.eks. at de 2 lufthavne ikke har specielt meget IC trafik sammenholdt med CPH, og at man dermed ikke skal ind og konkurrere med SAS, 2 fjernøstlige og 4 mellemøstlige (ok, Egyptair kan kaldes mellemøstligt eller nordafrikansk - your choice)...
Ligeledes kan det være et incitament at man vil ind og "kvæle" DY, som jo planlægger at starte op fra ARN og OSL.

De 2 ovennævnte årsager vil være helt logiske, modsat det at Sverige er det land med flest indbyggere ;)

+1. Helt enig med argumentationen!
 
Ligeledes kan det være et incitament at man vil ind og "kvæle" DY, som jo planlægger at starte op fra ARN og OSL.

De 2 ovennævnte årsager vil være helt logiske, modsat det at Sverige er det land med flest indbyggere ;)

Det hadde nesten vært det beste, da ville billettene blitt veldig billig på IC her oppe :)
 
<mod>
Det gikk med en god del poster her. Mulig noen seriøse innlegg også ble med i dragsuget. Hold dere til temaet, folkens!
</mod>
 
Last edited:
Back
Top