• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Air Asia X incident

Hvis vibrasjonene fortsatt var så heftige etter at de slo av motoren som kastet et blad, er det heller uvanlig.
Normalt kan man gå utifra at det hele blir roligere etter å ha slått av motoren som er skadet.

Men hva kan føre til slike vibrasjoner da? Selv etter avskruing av ubalansert motor?

Hvis piloten kom på og ba meg be til gud, hadde jeg fått hetta. Noterer meg Air Asia X på no-fly-listen.

Hvis piloten kom på og ba meg be til gud, hadde jeg fått hetta. Noterer meg Air Asia X på no-fly-listen.

I utgangspunktet helt enig i at piloter ikke bør overlate utfallet av nødsituasjoner til høyere makter, men akkurat i dette tilfellet er det ikke bekreftet at det ble sagt.

Men hva kan føre til slike vibrasjoner da? Selv etter avskruing av ubalansert motor?

Self om man stenger av motoren så roterer vifta ganske fort. Hvis et vifteblad er borte fortsetter vibrasjonen.
Eneste man kan gjøre er å skifte høyde og hastighet for å redusere vibrasjonen.

Som flygeren på et enmotors fly sa etter han mistet et propell blad: There was a whole lot of shakin going on.

http://www.azlyrics.com/lyrics/elvispresley/wholelottashakingoinon.html

Back