• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

AGUSTA WESTLAND AW609

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Slik kan oljearbeiderne fly lengst ut i Barentshavet

I en hastighet på 275 knop i 25 000 fots høyde dundrer turbopropflyet nordover. Mer enn 300 nautiske mil ut i Barentshavet vippes propellene bakover rundt 90 grader og flyet lander vertikalt på oljeinstallasjonen.

Det kan være transportvirkeligheten for offshoreansatte om ti år dersom produsenten Agusta Westland lykkes med sitt tiltrotorfly AW609 og oljeindustrien velger å ta det i bruk.

http://www.tu.no/petroleum/2014/05/27/slik-kan-oljearbeiderne-fly-lengst-ut-i-barentshavet
 
Hamremoen påpeker at det er et stort «men» når det gjelder AW609, og det er kabinstørrelsen.

Flyet har ni passasjerseter som i utgangspunktet er relativt trange. Og sannsynligvis må passasjerene til Hamremoen og hans kolleger fly med ganske omgangsrike overlevelsesdrakter.

– Dernest er det fortsatt en del aspekter som ennå ikke er avklart i forbindelse med at maskinen sertifiseres for land. For eksempel gjelder det hvordan den lander på helidekk. Størrelsen er grei, men det kan være andre utfordringer med vridbare rotorer. For eksempel knyttet til downwash når den ene rotoren henger over innretningen og den andre ikke, forklarer Hamremoen.

Det er også slik at rotorene/propellene påfører downwash, altså kraftig luftstrøm/turbulens, på flyets egne vinger, noe som gjør hover i lav høyde litt ekkelt, ifølge tidsskriftet Rotor & Wing, som prøvefløy AW609 tidligere i vår.
Tror ikke det blir aktuelt med noe slikt de neste 5-10 årene.
Da kan man like gjerne begynne med Chinook igjen.
 
Back
Top