• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Aftenposten: Slik flyr du førsteklasse

Utflyttet

Ute på tur
Aftenposten: Slik flyr du førsteklasse

Under den korte ingressen "Du trenger ikke tømme kontoen for å fly med stil." finner man en artikkel som er så lite gjennomtenkt som de kommer. Mer her.

To festlige sitater:

"-Høyere status vil alltid gi deg mer muskler til oppgradering, sier Morgan Durrant, talsmann for US Airways."

"Noen ganger kan økonomiklasse hos et selskap være like god som førsteklasse hos et annet selskap."

-A :)

Re: Aftenposten: Slik flyr du førsteklasse

Dette er noe av den verste artikkelen jeg har lest noen gang. Den sa ingenting riktig. Journalisten har misforstått de helt grunnleggende tingene. Det var så mange meningsløse sitater her at jeg ikke foreløpig orker å begynne å plukke ut noen, men jeg vil gjerne se det selskapet som har en økonomiklasse som er bedre enn andre selskapers første klasse.

Og så rådet om at hvis man ikke hadde råd til førsteklasse hjalp det å fly business, Nei, er det sant, jammen godt vi har norske journalister!!!:clap

Jeg tror kanskje det til å begynne med hadde vært en god ide å fortelle journalisten ar første klasse er meget begrenset i bruk, kun på på langdistanse og kun hos noen selskaper/flytyper.

Originally posted by Andrev
edit: hvorfor kan ikke bare dusteforumsoftwaren parsel urler av seg selv?

Vi kjører dusteforumsoftware 1.0 og den støtter ikke det, men jeg vet om noen som ser på hva som må til for 2.0... ;)

-A

Originally posted by Andrev
Typisk eksempel på amerikansk artikkel oversatt til norsk uten noe videre tankevirksomhet :)

Her er originalen: http://www.forbes.com/travel/2007/06/04/travel-upgrade-plane-forbeslife-cx_ls_0604upgrade.html

Orginalen gir jo litt mer mening til de sitatene, spesielt det om at det er noen selskap som er like bra i øknomi som i first. Om det er amerikansk first man snakker om, og utelukkende ser på sete-size, så er det faktisk mulig å finne overlapp.

Det gir og mer sammenheng til de hentydningene om at oppgraderinger er veien, det er jo langt mer utbredt i amerikanske bonus-programmer enn her på berget.

-A

Denne journalisten burde fått en 43 i rævva!! For å si det på engelsk: Can someone put this retard out of his misery???

Artikkelen som er skrevet i Forbes, er skrevet for det amerikanske markedet. Som vår pedante bergenser sier: Dette er ikke noe som vil gjelde for norske reisende overhodet.

Denne artikkelen er direkte misvisende..

Tjaaaa, artikkelen er flere hakk over saklighetsnivået i denne tråden her :drunk:

Var er det egentlig som er så utrolig dårlig med artikkelen? Jeg skjønner det ikke...virker som dere bare følger etter hverandres meninger :p

Enig med BRK her, det er noen gode tips i artikkelen. Som vanlig er folk mest ute etter å slakte journalisten. Kanskje folk er for fokusert på norsk innenriks? De fleste har vel fått med seg at det er liten forskjell på de som sitter foran i flyet og de som sitter bak på norsk innenriks, bortsett fra at man gjerne har ledig midtsete foran. Forbruker.no er vel tips for menigmannen, ikke for flyfreaks.

Eksempel på gode tips:

Bli medlem av et flyselskaps bonusprogram. Da får du poeng når du reiser, og disse poengene kan brukes til blant annet oppgradering. Har du nok poeng, tilbyr flere bonusprogram oppgradering til ulike nivåer. På noen av disse nivåene får du tilgang til lounge på flyplassen og prioritert innsjekking.

Dette er et fint gode, og man skal ikke fly mye for å bli sølv-medlem som også gir goder man kan sette pris på i minst ett år fremover. To lounghaul på et år er ofte nok. Veldig mange vet ikke om dette.

Jo mer du fly, dess flere stjerner i boken får du hos flyselskapet. Du tjener opp godt med poeng, og statusen på medlemskapet ditt i bonusprogrammet blir høyere. Dermed står du også først i køen ved oppgraderinger.

Dette stemmer jo, men mange tar mer hensyn til bookingklasse enn FF status. Innenriks i USA er jo sjansene med f.eks KLM/Air France kort gode, til og med med sølv eller gull.

Hva slags type økonomibillett du har kan være utslagsgivende for om du blir oppgradert. Kjøper du fullpris økonomibillett har større sjanse for å nyte godene på førsteklasse, enn om du reiser med rabattert billett.

100% sant igjen!

For de som faktisk reiser en del er det HELT åpenbart at denne artikkelen er lavmål.

Siden flere ikke skjønner, la meg forklare hvorfor:

Den er skrevet for å gi NORDMENN råd om hvordan de kommer seg til første klasse. INGEN av rådene som gis her gjør at du kommer deg til første klasse, bortsett fra om at du er medlem i et amerikansk lojalitetsprogram og ønsker å komme deg opp til innenriks første klasse, men KUN i USA.

Hva slags type økonomibillett du har kan være utslagsgivende for om du blir oppgradert. Kjøper du fullpris økonomibillett har større sjanse for å nyte godene på førsteklasse, enn om du reiser med rabattert billett.

Tullprat. Kun om du reiser innenriks i USA og har status der er dette et "godt" råd. Man trenger kun laveste status for å få denne perken i USA. Du kjøper en YUP billett som automatisk booker i F. Problemet er at disse billettene koster skjorta. Eliter i USA oppgraderer utrolig sjelden på den måten. Man bruker 500 milers kuponger på AA og UA, man får disse kupongene gratis hver 10K miles man flyr. Andre flyselskaper gir oppgradering gratis til eliter uten kuponger. Så rådet om å kjøpe fullpris Y er et ELENDIG råd

Det spiller ingen rolle hvilken økonomi billett du har på SAS eller andre flyselskaper på intra europeiske ruter. Det samme gjelder på interkontinentalt. Man får ikke gratis oppgradering uansett hvilken bookingklasse man er i...

# Ikke alle flyselskaper er like gode på førsteklasse. Sjekk ut SeatGuru.com og sammenlign seter hos ulike flyselskaper. Noen ganger kan økonomiklasse hos et selskap være like god som førsteklasse hos et annet selskap.

Enda en quote som er helt på bærtur.... Dog er påstanden sant, men igjen, KUN på innenriks i USA.

Jeg vet ikke om et eneste flyselskap på hele jordkloden som har en internasjonal førsteklasse som er dårligere enn økonomi på uansett flyselskap. Så er dette godt råd for nordmenn på tur??? I think not..

Jo mer du fly, dess flere stjerner i boken får du hos flyselskapet. Du tjener opp godt med poeng, og statusen på medlemskapet ditt i bonusprogrammet blir høyere. Dermed står du også først i køen ved oppgraderinger.

Det er jo faktisk litt sannhet i dette utsagnet. Dog må de jo forklare det litt bedre etter min mening...

Planlegg tidspunktet for reisen. Et morgenfly til og fra en storby, vil med stor sannsynlighet være pakket med forretningsfolk som flyr ofte – og som dermed også okkuperer de beste setene. Det er bedre å velge flyavganger på formiddagen eller sent på kvelden.

Igjen, et godt råd for oppgradering på amerikansk innenriks. Ikke brukbart overhodet på flygninger intra europeisk eller interkontinentalt

Bli medlem av et flyselskaps bonusprogram. Da får du poeng når du reiser, og disse poengene kan brukes til blant annet oppgradering. Har du nok poeng, tilbyr flere bonusprogram oppgradering til ulike nivåer. På noen av disse nivåene får du tilgang til lounge på flyplassen og prioritert innsjekking.

Sant, men elendig forklart etter min mening. Det hjelper deg fortsatt overhodet ikke med å komme opp til første klasse.....

Igjen, artikkelen er skrevet i Forbes for å hjelpe amerikanere å komme seg opp til innenriks F. Ubrukelig for europeere...

Quote:Hva slags type økonomibillett du har kan være utslagsgivende for om du blir oppgradert. Kjøper du fullpris økonomibillett har større sjanse for å nyte godene på førsteklasse, enn om du reiser med rabattert billett.

Det spiller ingen rolle hvilken økonomi billett du har på SAS eller andre flyselskaper på intra europeiske ruter. Det samme gjelder på interkontinentalt. Man får ikke gratis oppgradering uansett hvilken bookingklasse man er i...

Jeg tror artikkelen sikter til oppgradering i forbindelse med overbooking i Y, ikke at selskapene deler ut biz-seter i hue og ræva.

Det finnes selskap som praktiserer dette på en litt annen måte, f.eks CO og AF. CO har veldig høyt belegg på F innenriks, så det er ofte bare plat på Y og H bill som får oppgraderinger. På langdistanse så op-uper de etter følgende kriterier:
1. Hva har kunden gjort for oss i dag (hva betalte han for sin økonomibillett
2. Hva har kunden gjort for oss det siste året (FF status)
3. Hva har kunden gjort for oss i sitt liv (revenue siden han begynte å fly)

AF ser først på bookingklasse, så på FF status.

Det hjelper deg fortsatt overhodet ikke med å komme opp til første klasse.....

Klart det gjør. Poeng = FF-status = enda mer poeng = gratistur på 1.kl eller mulige oppgraderinger på poeng.

Jeg svir heller av poeng enn 140 000kr på en langtur på 1.kl:D

Dag, denne tullingen har direkte oversatt Forbes artikkelen som er skrevet for markedet her borte. IGJEN, for reise ut av Norge, i Europa og interkontinentalt, er det INGEN måte å komme seg opp til første klasse, hverken poeng, kuponger etc. skaffer deg denne muligheten (ihvertfall ikke Ola og Kari nordmann!). Hvordan kommer man seg til internasjonal F? Enten bonusbilletter (som ikke er nevnt som en måte å komme seg dit på i denne artikkelen :rolleyes: ) eller betalt C eller D klasse + en masse poeng eller vouchere.

Det finnes selskap som praktiserer dette på en litt annen måte, f.eks CO og AF. CO har veldig høyt belegg på F innenriks, så det er ofte bare plat på Y og H bill som får oppgraderinger. På langdistanse så op-uper de etter følgende kriterier:

Det er relevant for enkelte ruter i USA, langt fra alle (det er jo du et bevis på, er ikke mange turene du har rapportert som ikke er oppgradert...). Har også flere Flyertalk CO kompiser som flyr 200K+ miles i året og de rapporterer om 70-80% gratis oppgradering.. Det er ikke kun for CO dette er gjeldende. Også de andre har ruter der det er særs vanskelig å få gratis oppgradering.. CO har ikke F internasjonalt. Det skal også legges merke til at CO er det amerikanske flyselskaper som har suverent minst premium seter i sin internasjonale flåte, f.eks. enklere å selge ut 16 BF seter enn det er å selge ut 40 C seter for SAS..

MEN det er ikke poenget. Dette hjelper INGEN å komme seg opp til internasjonal F. Oppgraderes man med en op up blir det C, ikke F. Y passasjerer får aldri en dobbel op up. Man flytter C passasjerer til internasjonal F og Y passasjerer til C.

Er heller ikke enig i prioriteringen du lister opp.

Status kommer aller først for alle flyselskaper, ikke hvor mye kunden har betalt for billetten sin i Y.

Tror du virkelig en General Member hos CO/AF/SAS/UA eller whoever får en op-up foran en topp elitemedlem bare fordi han har kjøpt en dyrere økonomibillett?? Selvsagt ikke. Tipper AF hadde fått mange sure top tier medlemmer dersom det du sier her stemmer.

Her er realiteten når det gjelder op ups:

1. Hvilken status har kunden
2. Er det mange med samme status, da kommer bookingklassen i spill
3. Dersom det er mange topp elite medlemmer like dyre billetter kommer MM status inn i bildet.

Men IGJEN! Dette hjelper INGEN å komme seg opp i F. Op ups er en sjelden gave som man aldri kan regne med..

Klart det gjør. Poeng = FF-status = enda mer poeng = gratistur på 1.kl eller mulige oppgraderinger på poeng.

Det er ikke slik det kommer frem i artikkelen... Oppgradering på poeng på intercont er meget begrenset i de fleste FF programmer. CO krever en hau poeng og i tillegg en masse penger for å oppgradere dersom man har en vanlig billig økonomi billett. UA tillater kun oppgradering på poeng i høyere bookingklasser noe som eliminierer relativt mange kunder. SAS tillater oppgradering i alle klasser, men kun på stand by. Kanskje verdt å ta med i artikkelen?? Og IGJEN! Dette hjelper deg ikke å komme deg opp i F, du kommer deg opp til business class..... Tviler på at AF tillater doble oppgraderinger, det er det ingen andre som gjør..

Nei, denne artikkelen er svada fra ende til annen. Dette er ikke journalistikk, det er en elendig oversettelse av random highlights fra en artikkel beregnet på amerikanere...

Men en annen ting som jeg skal gi oversetteren (er vel det han/hun har vært, ikke journalist), er at det er en av relativt få artikler jeg har sett i norsk presse som innser at det er et skille på business og første klasse. I media her på haugen blir jo alle som har dristet seg forran gardinen dradd over en kam som de førsteklasses luksusdyrene de er som våger slikt... :)

-a

Jeg burde vel kanskje ikke dra ut denne tråden lenger nå, så dette blir min siste kommentar til Tommy;)

Jeg vet veldig godt at dobbel op-up er uhyre sjelden. Jeg siktet til bonusbillett for å fly 1.kl og oppgradering på poeng til biz for oss "Ola Dunk"

Jeg ble som regel oppgradert når jeg fløy NW, siden de har lavere andel kjøpte F og P billetter enn f.eks CO. Når jeg bodde i USA leste jeg CO, NW, KL/AF boardene på FT daglig, og det er der jeg har oppgraderings-rekkefølgen fra. Om dette stemmer i dag, eller om det faktisk stemte den gang skal jeg ikke garantere. Å stole på diskusjonsforum funker jo av og til dårlig. Domestic går selvsagt etter FF-level.
http://flyertalk.com/forum/showthread.php?t=669670

Tror du virkelig en General Member hos CO/AF/SAS/UA eller whoever får en op-up foran en topp elitemedlem bare fordi han har kjøpt en dyrere økonomibillett?? Selvsagt ikke. Tipper AF hadde fått mange sure top tier medlemmer dersom det du sier her stemmer.

Her er en quote fra en eller annen gate(?)-ansatt i CO, jeg har sett lignende innlegg i andre tråder.

Co*, full or high-fare econ, then plat,gold,silver. When upgrading on international routes Continental value the money not the miles.

Det spiller egentlig ingen rolle, men det viser at ulike selskaper har ulike retningslinjer.
Dine bekjente som flyr 200k+ er kanskje CO* også? Hvis de flyr mye på forretningsreiser så legger de sikkert igjen en god slump penger og dermed blir de tatt bedre vare på.

Å satse på op-up eller standby-oppgradering er uansett en veldig kjip måte å reise på:cry:

AF tillater kun oppgradering en klasse.

Jeg synes det er litt merkelig denne fasinasjonen med business/første klasse. Hvor mange av oss dødelige er det som flyr i de behevede klasser? Jeg gjør ikke .... lenger.

Forholdene her i Europa HAR forandret seg, passasjerene har blitt flinkere til å finne noe som dekker deres behov og det å fly er nesten dagligdags (på lik linje med å ta toget eller bussen) og ikke en verdensbegivenhet.

Jeg tror prioteringen av aktiviteter på stedet en skal til er viktige for de fleste enn hvordan man kjæles med underveis i luften. Det kan være mange forskjellige kriterier som hver enkelt setter, men høyt på listen tror jeg for de fleste er pris, reisetid (non-stop helst) og flyplasser med tilbringertjenester som virker. Dere la merke til at jeg ikke sa noe plass ombord, gratis vin, god XO, søte flyvertinner o.l.

Også for undertegnede har forvandligen skjedd fra et blindt lojalt poengjagende luxusdyr til en fornuftig tenkende menneske med alle sanser i behold som flyr turist/lavprisklasse med glede. Selvsagt har dette gått ut over et større skandinavisk flyselskap, men putt putt - de kan vel greie seg uten de rundt kr 150k i året jeg bidro med.

Et resultat av min endring er at jeg har oppdaget flere konkurrende selskaper til den store S som gir mye mer igjen for meg. Prisene er ikke så mye bedre, men hele pakken er mer tiltalende. Jeg tror også at jeg nå prioriterer annerledes enn før - f.eks. er det å ha et bedre hotelrom der jeg kommer til viktigere enn hvordan man behandles under en forholdsvis kort flytur. Det er vel enkelte ganger også mine kriterier kan virke merkelige, men jeg tror at flere av dere forumister vil nikke gjenkjennende til disse turkriterier:
- må inneholde minst flyplass med steep landing (5,5°)
- må ha minst et flyselskap jeg ikke har fløyet med tidligere
- må ha minst en flyplass som jeg ikke har flydd til før
- må ha en leg med for meg en ukjent flytype

Med andre ord, den gemene mengde er i dag er mye flinkere til å sette krav, og ut fra dette å søke selskaper som best mulig tilfredsstiller disse kravene. Da kan man ikke forundre seg lenger om hvorfor lavprisselskapene blomstrer og legacyene holder på å dø.

Min konklusjon for Aftenposten må være - er dere ikke på nett?

Jeg synes det er litt merkelig denne fasinasjonen med business/første klasse. Hvor mange av oss dødelige er det som flyr i de behevede klasser? Jeg gjør ikke .... lenger.

Der er jeg helt enig med Dag.. Jeg bruker nesten aldri poeng eller miles på økonomi billetter. Det er den beste måten å få kloa i billetter som koster 100K+..

Regner med at du sikter til reiser i Europa her. På intra europeisk er ikke business class verdt pengene. Å betale 8800 t/r LHR fra OSL er galskap! Til sammenligning koster t/r ORD-LAX med en YUP ca. 6500 t/r. Det er over dobbelt så langt og man sitter ikke i et Y sete med midtsetet blokkert.......

Men på lengre turer er det ikke snakk om en fasinasjon. Det er et must å unngå økonomi, ihvertfall for meg. Det finnes plenty med alternativer til første klasse. Det å oppgradere til business er en rimelig smal sak. I tillegg har flere flyselskaper begynt med premium økonomi produkter som er mer en godt nok. Det er klart at komfort er viktig for mange. Flyselskapene hadde aldri hatt såpass mange premium seter dersom etterspørselen ikke er der. Sjekk ut Seatguru. Mange av de bedre flyselskapene har mer enn 50% av m2 ombord til premiumseter. Igjen, folk er forskjellige. KLM har valgt å kjøre minimalt med premium seter og tilbyr heller billigere billetter. Bra for kjipe nordmenn!

Er helt uenig i at flyreisen ikke bør være komfortabel fordi det er en såpass liten del av ferien. En flott flytur med masse god service er en MEGET god start på en vellykket ferie i min bok!

Forholdene her i Europa HAR forandret seg, passasjerene har blitt flinkere til å finne noe som dekker deres behov og det å fly er nesten dagligdags (på lik linje med å ta toget eller bussen) og ikke en verdensbegivenhet.

For meg er det å fly en begivenhet... Hver gang! Og har man lagt seg til vaner, er det TØFT å sitte bak... ;)

Jeg tror prioteringen av aktiviteter på stedet en skal til er viktige for de fleste enn hvordan man kjæles med underveis i luften. Det kan være mange forskjellige kriterier som hver enkelt setter, men høyt på listen tror jeg for de fleste er pris, reisetid (non-stop helst) og flyplasser med tilbringertjenester som virker. Dere la merke til at jeg ikke sa noe plass ombord, gratis vin, god XO, søte flyvertinner o.l.

Vel, kriterier som frekvens er viktig for meg. Å fly til en destinasjon som et lavpris selskap kun flyr til noen få ganger pr. uke gjør jeg aldri.

Det er klart at den eneste grunnen folk velger et billigselskap er pris. Folk som flyr Ryanair og andre billigselskaper, bryr seg ikke om hvor flyplassen ligger. De bryr seg heller ikke om at reisen er non stop..

Det er vel enkelte ganger også mine kriterier kan virke merkelige, men jeg tror at flere av dere forumister vil nikke gjenkjennende til disse turkriterier:
- må inneholde minst flyplass med steep landing (5,5°)
- må ha minst et flyselskap jeg ikke har fløyet med tidligere
- må ha minst en flyplass som jeg ikke har flydd til før
- må ha en leg med for meg en ukjent flytype

Spennende kriterier, men disse kriteriene vil nok begrense seg selv dersom du reiser mye...

Mine valg har ligget i at de siste 24 månedene har jeg hatt mye reisign fibm jbben som har vært langdistanse. jeg forsøker alltid å kombinere det med noen so gjør det spennende for min del, som nye selskap, nye ruter, og evt. stopover på ok steder. Ellers dikteres mønsteret ofte av hva som funker for å få til det jeg trenger å få gjort med jobben.

jeg har ikke hatt tid siden jul i fjor til en RTW, og i Europa har jeg bare flydd biz to ganger, begge fordi jegmåtte fra A til B uten noen andre valg, men ellers er økonomi helt finfint her i Europa.

For langdistanse er biz å foretrekke da tidsskjemaet ofte tilsier at det er rett på jobb etter landing, og det gjør forskjell av å ha fått i seg noe som ligner mat, og hatt det avslappende. De lengste periodene mine uten internett og telefon er antakelig LHR-SIN i disse tider...

Men ja, jeg har fått langt mer fokus på hotellet nå om dagen. En god pult og stol er å foretrekke når man vet det kan bli lange dager med jobb ute.

-A

Back