• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Aftenposten på tur med TC

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Aftenposten på tur med TC

Syden-flyene står foran den absolutte toppsesongen; om få uker skal de gå bortimot døgnkontinuerlig frem og tilbake mellom Skandinavia og landene rundt Middelhavet og Kanariøyene.

Det er en komplisert logistikk og nøye planlegging som ligger bak hver eneste avgang. Derfor er fly og mannskap topptrimmet foran den viktige sommersesongen.

http://www.aftenposten.no/reise/article3639284.ece

Re: Aftenposten på tur med TC

Faktisk en ganske greit reportasje, i motsetning til svært mye annet søppel som avisene presenterer...

H

Reporter og fotograf fra "Aftenposten" har laget en veldig fin reportasje her, som viser logistikken før og under en flyavgang, denne gang charter med TC.

Tally-Ho

Flott og informativ artikkel. Quoten under kommer vel som et sjokk på enkelte forummedlemmer ;):
Mye har skjedd med den beryktede norske charterfylla som herjet på 80- og 90-tallet. Den er vekk, kan de som jobber i kabinen bekrefte. Det er ytterst sjelden de i dag opplever at reisende blir overstadig beruset, og enda sjeldnere at de må nekte folk servering. Reisevante nordmenn har lagt fra seg trangen til å gli inn i stupfylla straks man sitter i et flysete.

- Charterfylla er historie
, sier Åse Tilrem. Hun er sjef for de kabinansatte i Norge. På turen vår er det ikke antydning til fyll; nordmenn har fått en mer normal drikkekultur på reise.

Last edited:

Flott reportasje og god reklame for charterselskapene. Man får jo bedre mat og servering der enn om man velger rutefly. Det er nok slutt på "fylla", men uansett om det er charterfly eller rutefly som har nordmenn en tendens (meg selv inkludert) til å drikke noe alkohol om bord, og bestiller gjerne både vin og avec til frokost. Bare hyggelig det! Skal jeg til et typisk "charterreisemål", f.eks. Hellas, så har jeg ikke det minste mot å fly charter, så sant rutetidene er fornuftige. Avreise og ankomst mitt på natta er ikke min "greie".

I slutten av august i fjor da jeg fløy til RHO med TG så spydde en dame over hele seg og nabodamen på veien NED... Så er det bra nå, må det ha vært mye mye værre før ;)

Også interessant med flycrew som jobber 3-4 dager i strekk... Er det i charter det lønner seg å jobbe i flybransjen om dagen?

Flott reportasje, artig å se på logistikken og alt det "usynlige" som må til.

Likte reportasjen veldig godt! Ser for meg TC ansatte har masse å gjøre på sommeren.
Meg skal de ikke få noe med å gjøre, men det er fordi jeg ikke skal til noe chartermål i sommer. Virgin til vegas i juli, det blir bra :-)

Flott reportasje og god reklame for charterselskapene. Man får jo bedre mat og servering der enn om man velger rutefly.

Ja, har hatt flotte serveringsopplevelser på de få charterene jeg har flydd siste 2 årene, gjerne bedre enn i turistklasse på rutefly.
Aftenposten er jo generelt i en helt annen divisjon enn fx. Dagbladet og VG, nesten så jeg vurderer å begynne å kjøpe den for å støtte, i steden for å lese den på kafe :)

Back