Aftenposten: Flyr rundt i Europa på jakt etter bonuspoeng

Re: Aftenposten: Flyr rundt i Europa på jakt etter bonuspoeng

Jeg spør fortsatt om kostnadene.

45.000poeng kan man opptjene på 4,5 gang til Spania. Hver tur i pluss kan man få for ca 1800kr. En reise som i mitt eksempel ligger på rundt 100.000kr siden jeg bestilte bare 3 dager på forhånd. Kunne reist på økonomi for 13.000kr på samme datoene.

Nå kan det hende at jeg går glipp av noe vesentlig, isåfall må noen gjerne påpeke det åpenbare, men utifra vinklingen i artikkelen så blir det jo forholdsvis komisk.

Thomas Lone f.eks:
Når man ser på reiseruten hans den siste tiden så kjenner jeg at jeg blir nysgjerrig på prisene, og jeg undrer også på hvorfor dette ikke blir tatt med i artikkelen generelt, kostnadene for å opparbeide seg de poengene som igjen brukes for å få bonusbilletter på første- eller businessclass. 14-29.05.13: Oslo - Frankfurt - Warszawa (overnatting) - Istanbul - Kuala Lumpur - Kuantan - Istanbul - Warszawa (overnatting) - København - Oslo. Alt på business class.

Jeg skulle likt og sett prisen for dette og logisk tankegang rundt "investeringen"

Vel, nå var akkurat denne reisen en feilprising fra Turkish Airlines side, så kostet ca 12000 t/r for meg, min samboer og rekrutt. Her raktet jeg en god del poeng, men de VIRKELIG store poengene har jeg tatt på utlegg som jeg har gjort med mitt Amexkort. Har en omsetning som i fjor og i 2012 passerte 7-siffer. Her er det jeg drar inn de virkelig store poengene.
I tillegg kommer Norgesgruppen TRUMF, tanking på Shell, etc etc.

Thomas

45.000poeng kan man opptjene på 4,5 gang til Spania. Hver tur i pluss kan man få for ca 1800kr. En reise som i mitt eksempel ligger på rundt 100.000kr siden jeg bestilte bare 3 dager på forhånd. Kunne reist på økonomi for 13.000kr på samme datoene.

Du skal ha flaks hvis du finner tur/retur f.eks Madrid med SAS Plus til 1800kr, i tillegg får man vel strengt tatt 12,5k for tur/retur. Reiser man i en gunstig periode kan man få den til 2800.

Jeg ser ikke helt hvor 100 000 og 13 000 kommer inn.

Vel, nå var akkurat denne reisen en feilprising fra Turkish Airlines side, så kostet ca 12000 t/r for meg, min samboer og rekrutt. Her raktet jeg en god del poeng, men de VIRKELIG store poengene har jeg tatt på utlegg som jeg har gjort med mitt Amexkort. Har en omsetning som i fjor og i 2012 passerte 7-siffer. Her er det jeg drar inn de virkelig store poengene.
I tillegg kommer Norgesgruppen TRUMF, tanking på Shell, etc etc.

Thomas

Også interessante momenter som burde vært i artikkelen.

Hvordan har du klart å få en omsetning på over en million på American Express kortet ? Og, minst like interessant, hvor store renteutgifter endte du opp med (nå kan det jo selvsagt hende at du har vært svært påpasselig med innbetalingene)

Vel renteutgiftene er ikke et tema, da jeg ikke har kreditt på kortet, og betaler alt ved forfall. Hva jeg bruker kortet på er en privatsak :)

Thomas

Vel renteutgiftene er ikke et tema, da jeg ikke har kreditt på kortet, og betaler alt ved forfall. Hva jeg bruker kortet på er en privatsak :)

Thomas

Så det blir brukt i firmasammenheng ?

Så det blir brukt i firmasammenheng ?

Som sagt en privatsak, hovedsaken er at kortet koster meg litt i årsavgift, og det føler jeg det er verdt når jeg får blant annet 20 poeng pr 100-lapp i omsetning, og 2-for-1 billett hos SAS&(snart igjen Star Alliance).

Thomas

Jeg ser ikke helt hvor 100 000 og 13 000 kommer inn.

Det er du selv som spør om dette:
Jeg skulle likt og sett prisen for dette og logisk tankegang rundt "investeringen"

Ved å "investere" kan du ta ut dyre reiser til en billig penge (eks bruk 10 000kr på reiser i Europa, pluss litt kredittkort, og du har nok til en langtur i F som koster 50k, evt 2 stk på biz med CT.
Har man tid og liker å fly, er det ikke vanskelig å få regnestykket til å "lønne seg"

Du skal ha flaks hvis du finner tur/retur f.eks Madrid med SAS Plus til 1800kr, i tillegg får man vel strengt tatt 12,5k for tur/retur. Reiser man i en gunstig periode kan man få den til 2800.

12,5k til MAD forutsetter at man allerede har gullkort.
Man trenger ikke flaks for å finne de billigste reisene, man må bare gidde å søke. A-bucket er priset til 1210kr tur/retur pluss tax.

Er det mulig å "lure" kortet ved å f.eks. gå på Elkjøp å kjøpe en PC til 20k, og så et par dager senere benytte deres "30 dager full returrett" og be om at pengene overføres til et annet kontonummer (enn kredittkortet som gir EB-poeng)?

Som sagt en privatsak, hovedsaken er at kortet koster meg litt i årsavgift, og det føler jeg det er verdt når jeg får blant annet 20 poeng pr 100-lapp i omsetning, og 2-for-1 billett hos SAS&(snart igjen Star Alliance).

Thomas

Vel, har man over 7 sifret forbruk i 12 og 13 på et Amex kort og ingen andre utgifter på det enn årsavgiften, så har man altså ingen uttak, bare rent forbruk hvor man drar kortet (eller selvsagt bestiller på nett). Med minimum 1 mill i forbruk på kortet i året så er man enten søkklastet med penger og drar alt av store kjøp på kortet, eller så er det store summer i firmasammenheng.

Det er du selv som spør om dette:

Ved å "investere" kan du ta ut dyre reiser til en billig penge (eks bruk 10 000kr på reiser i Europa, pluss litt kredittkort, og du har nok til en langtur i F som koster 50k, evt 2 stk på biz med CT.
Har man tid og liker å fly, er det ikke vanskelig å få regnestykket til å "lønne seg"

12,5k til MAD forutsetter at man allerede har gullkort.
Man trenger ikke flaks for å finne de billigste reisene, man må bare gidde å søke. A-bucket er priset til 1210kr tur/retur pluss tax.

Jeg var bare nysgjerrig på hvordan du hadde klart å kommet opp i en prisklasse på 100 000kr for en tur/retur reise til Spania. Uansett hvor sent du bestiller.

A-bucket ?

Pluss "litt" kredittkort ? Du må gjerne komme med eksempel på en langtur på første klasse som kan finansieres med 10k på reiser i Europa + litt kredittkort.

Vel, har man over 7 sifret forbruk i 12 og 13 på et Amex kort og ingen andre utgifter på det enn årsavgiften, så har man altså ingen uttak, bare rent forbruk hvor man drar kortet (eller selvsagt bestiller på nett). Med minimum 1 mill i forbruk på kortet i året så er man enten søkklastet med penger og drar alt av store kjøp på kortet, eller så er det store summer i firmasammenheng.

Ikke nødvendigvis, jeg er student og hadde over 250K i omsettning på Amexkortet i 2013.
Alt handler bare om at man er "generøs" og legger ut for flybilletter og hotell hvis man er en gruppe som reiser sammen.

Hadde en kompis som skulle betale 40K for ett arrangement på et Thon hotell, jeg tilbød meg som den gode kompisen jeg er og legge ut for det, dro bort på hotellet betalte med amexkortet og dagen etter satt kompisen min inn beløpet til meg. 8000 EB poneg på meg :)

Jeg var bare nysgjerrig på hvordan du hadde klart å kommet opp i en prisklasse på 100 000kr for en tur/retur reise til Spania. Uansett hvor sent du bestiller.

.

Jeg refererte til min bonustur på First til Asia.
Hadde jeg bestilt den hos Lufthansa var prisen rett rundt 100.000kr.
Men billigste økonomi var 13.000kr. Så verdien av de 190.000 eurobonuspoengene lå for meg i prisleiet mellom der.
Kostnadene for poengene var da altså 1800kr X 4,5. Resten poengene var opptjent med å bruke rett kort på varer (og tjenester) jeg hadde kjøpt uansett

Last edited:

A-bucket ?

Pluss "litt" kredittkort ? Du må gjerne komme med eksempel på en langtur på første klasse som kan finansieres med 10k på reiser i Europa + litt kredittkort.

Det var turen til asia i F som hadde kostet 100K ikke til Madrid

Er det mulig å "lure" kortet ved å f.eks. gå på Elkjøp å kjøpe en PC til 20k, og så et par dager senere benytte deres "30 dager full returrett" og be om at pengene overføres til et annet kontonummer (enn kredittkortet som gir EB-poeng)?

Nope.
Når du returnerer noe kjøpt med kredittkort skal det refunderes til samme kort.
Hvorvidt alle er flinke til dette er jo et spørsmål men det er nok akkurat dette som er grunnen til at det tar lang tid å få overført poeng etter kjøp..

Eller importerer et par biler i året betalt med kort :)

Og er man en gjeng så har man det veldig hyggelig på disse MRene. Jeg hadde ihvertfall det på OSL-ARN-HEL-CPH-TXL-CPH-OSL i fjor :)

Back