Afrika

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
I forbindelse med at man er invitert i bryllup i Addis Abeba i slutten av januar, har jeg bestemt meg for å ta nesten en måned i afrika.

Billett til europa er ordnet med Swiss biz til ZRH, retur fra FRA i LH biz, utreise 21. januar, retur 14. februar.

Har kun besøkt nordlige afrika tidligere (Egypt, Tunisia, Algerie og Marocco), samt en kjapp 4 dagers forretningsreise til Johannesburg, bortsett fra det er jeg rimelig blank.

Trenger råd om hvilke land man bør besøke, sikkerhet, transport etc. Kunne tenke meg en hel uke med beaching, safari, togturer etc.

Jeg har 300K Hyatt poeng og nesten like mange Starwood poeng og siden de fleste hotellene i disse kjedene er latterlig billig i award redemption, vil jeg helst svi av poeng på så mange steder som mulig. Har også en stabel BMI miles som kan brukes til lattis billig redemption innen Afrika, så Star der det er mulig.

Det eneste som er satt er bryllupet den 29. januar i Addis Abeba.

Råd, forslag til reiserute og tips mottas med takk!

Marocco är ett land som bägge mina föräldrar tycker mycket om. Tunisien har jag hört mycket blandat om och Egypt är väl nästan ett must om du är i området och inte har varit där (CAI och inte SSH eller HRG).

Har en bekjent som flyr i ET - skal se om ikke vi kan få litt gode råd derfra. Hva med hestesafari gjennom Ghana og Nigeria? :love:

Har hørt at agentskolen til French/-Moland i Kishangani skal være ett minne for livet :p

Spøk til revolver, Sør Afrika er en perle og en favoritt så om du har sjansen til å stikke litt sydover vil du ikke angre.

Jeg har mange afrikatips tilgjengelig over MSN, for lat for å skrive inn alle her.. kjeng ætt start dått no

"Afrikas perle" er Uganda. Fly Ethiopian mellom Addis og Entebbe. Dra vestover mot månefjellene. Du kommer ikke til å väre den samme etter dette! Se www.mitandi.com - jeg drar dit ultimo november.

Var i Tanzania i 2001. En opplevelse for livet. Var på kilimanjaro og safari i 4 flotte nasjonalparker

Var i Tanzania i 2001. En opplevelse for livet. Var på kilimanjaro og safari i 4 flotte nasjonalparker

Samme som deg, men Zanzibar attåt.

Zanzibar var et slit, man måtte jo slepe seg opp fra stranda for å spise og drikke flere ganger om dagen. :cool: Overnattet også et par netter i Stone Town. Tok hurtigbåten t/r Dar - Zanzibar.

Jeg har sansen for Afrika, og foretrekker ikke å overnatte på de store kjedehotellene. Liker heller å føle at man er i Afrika og ikke Orlando eller Key West, andre er motsatt. Tror det er greit å tenke litt på hva man ønsker og legge ruta opp deretter. Og vær varsom med maten, magen min holdt fint tre uker uten murring.

De to andre turene på "Afrika topp tre-lista" er nok Luxor i Egypt og wildernes-campen i Kalahari-ørkenen (Sør-Afrika).

Regnet med KOG kom med noe. Jeg hadde en niese med far som var på tur til Kenya i påsken, og de var helfrelst på den lille delen av Afrika de var. Turen het Big 5 Safari og de ble fraktet mellom Nairobi og de to viltreservatene de besøkte, Ol Pajeta ved foten av Mount Kenya og Olare Orok i Maasai Mara, med enten Grand Caravan eller Twin Otter.

En liten beskrivelse her: http://www.safari.as/BigFiveSafari/BigFiveSafari.html

Var i Uganda i fjor vinter på studietur og litt annen turtur:) Likte det ganske så godt, så ser ikke bort i fra at jeg drar tilbake for å se på fjell Gorillane.
Det er ett par parker å velge mellom der, hvis du vil se giraffer burde du dra til Murchison Fall for i Queen Elisabeth parken er det ingen av dem, men der er det dog treklatrende løver. Er også en park hvor man kan se sebra, men husker ikke hva den heter (ligger ikke så langt fra Kampala). Enkelte "basis" dyr er å finne i begge parkene, som elefanter, flodhester, krokodiller, stork, pelikaner, vortesvin, buffaloer, gaseller etc.

Om litt strandferie i Victoria sjøen frister kan Sesse Island utenfor Entebbe anbefales, der har de bilharzia frie strender. Er ikke så mye å gjøre der ute annet enn å nyte naturen og dra opp til den lokale lansbyen for litt shopping.

Er man først i Uganda så har man jo også mulighet til å rafte litt på Nilen i Jinja. Der kan man velge mellom kategori 3 og kategori 5 turer, eventuelt bare ta en padletur ned elven der den er forholdsvis rolig.

Både øyturen og safarien ble bestilt når vi var der nede, det gikk helt fint. En ting man burde sjekke ut, er om selskapet man drar på safari med kjører buss eller bil/minibuss. De vi så som dro med buss var mindre mobile når man var ute i parken enn de som kjørte biler/minibusser.
Når det kommer til overnatting, så er det ingen store kjede hotell der, men flere bedre hoteller i Kampala mens i parkene er det som regel bare ett bra hotell.

Jeg har jobbet i Tanzania i snart 10 år på si, og vil anbefale alle å få tatt en safari og kommet seg bort fra store hoteller og ut på landsbygden. Som flere har nevnt, unngå de store hotellene, de kan du være på alle andre steder.

-A

Takker for mange gode raad. Foreslaat reiserute blir Addis Abeba, 5 dager i Etiopia. Deretter til Zambia der man faar med seg safari og tur til Victoria Falls. Deretter Rovos Rail til Pretoria .
Litt rundt om i soer Afrika, deretter til Kairo og Luxor der man avslutter med 5 dager, tilbake med Lufthansa til Frankfurt fra Kairo.

Hoeres det ut som en plan?

Hva med å dra til Kongo?
Lei en bil med sjåfør og kjør litt rundt og se hva som skjer!

PS: Ta med ei hagle for sikkerhets skyld! ;)

BF:fly

Hei,

Hvis du vil til vetkysten anbefaler jeg Ghana som trygt, hyggelig og med noe opplegg for turisme uten at du vil finne charterturister.
Fantastiske strender og landskap, men maten er litt ymse - de insisterer på å lage kinamat i steden for sine egne tradisjonelle retter.

Eders
Knut Erik
(Its a long way to Takoradi)

Back