• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

AF Regional og deres Premiumkabin (splittet fra dokø hos SAS)

Trety

ScanFlyer Rusty
AF Regional og deres Premiumkabin (splittet fra dokø hos SAS)

Det er nå to klasser da, men bare economy og premium.

Det har jeg også skjønt, men hva er egentlig forskjellen? Satt på Premium selv senest på søndag, men må si at jeg er usikker på hva forskjellen var utover gardina og eget toalett. (Sorry, går litt OT her)
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Det har jeg også skjønt, men hva er egentlig forskjellen? Satt på Premium selv senest på søndag, men må si at jeg er usikker på hva forskjellen var utover gardina og eget toalett. (Sorry, går litt OT her)

Du får et annet måltid, meg bekjent identisk med business-måltid. På bakken har du jo priority check-in og boarding.
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Du får et annet måltid, meg bekjent identisk med business-måltid. På bakken har du jo priority check-in og boarding.

Måltidet var bra ja, men priority boarding kan du se langt etter, og priority check-in merket vi heller ikke mye til gitt. Men nå er det fort gjort å boarde en EMB190 uansett da...:)
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Måltidet var bra ja, men priority boarding kan du se langt etter, og priority check-in merket vi heller ikke mye til gitt. Men nå er det fort gjort å boarde en EMB190 uansett da...:)

Hvor reiste du fra? Check-in skal jo være godt merket de fleste steder (samme skranke som business i Oslo (også merket premium)).
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Hvor reiste du fra? Check-in skal jo være godt merket de fleste steder (samme skranke som business i Oslo (også merket premium)).

Check-in måtte skje på automat (og automaten kjente for sikkerhets skyld ikke igjen bookingref... Heldigvis greide den å lese pass!), og fyren som kikket på boardingpassene våre sendte oss inn på economy bagdrop. Boarding var med alle i en smørje.

Reiste fra OSL 12/7 og fra CDG 31/7. På CDG fikk vi boardingpassene i transferskranken uansett, så der aner jeg ikke om vi hadde priority check-in. :)
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Reiste fra OSL 12/7 og fra CDG 31/7. På CDG fikk vi boardingpassene i transferskranken uansett, så der aner jeg ikke om vi hadde priority check-in. :)

Du har også gratis loungetilgang i AMS og CDG med de billettene, ellers blir det omtrent som med de andre selskapenes premium/extra economy klasser.
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Du har også gratis loungetilgang i AMS og CDG med de billettene, ellers blir det omtrent som med de andre selskapenes premium/extra economy klasser.

Akkurat det slo meg at jeg kanskje hadde, men da jeg kastet et blikk inn i en overfylt lounge så droppet jeg det for de 15 minuttene vi hadde til rådighet..:) Men dette opplyser faktisk ikke AF om noe sted, ville nesten tro at når de stiller med slike fordeler så skrøt de i det minste av det?
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Check-in måtte skje på automat (og automaten kjente for sikkerhets skyld ikke igjen bookingref... Heldigvis greide den å lese pass!), og fyren som kikket på boardingpassene våre sendte oss inn på economy bagdrop. Boarding var med alle i en smørje.

Reiste fra OSL 12/7 og fra CDG 31/7. På CDG fikk vi boardingpassene i transferskranken uansett, så der aner jeg ikke om vi hadde priority check-in. :)

Uff, høres jo også ut som dere var litt uheldige... Boarding på OSL ihvertfall skal skje med to skilt, hvorav "priority boarding" er på den ene siden av OSL-gaten. Om det ikke har skjedd, og du også ble sendt inn i økonomikøen, er det jo beklagelig, og bidrar vel neppe til at AFs premiumprodukt forståes.
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Uff, høres jo også ut som dere var litt uheldige... Boarding på OSL ihvertfall skal skje med to skilt, hvorav "priority boarding" er på den ene siden av OSL-gaten. Om det ikke har skjedd, og du også ble sendt inn i økonomikøen, er det jo beklagelig, og bidrar vel neppe til at AFs premiumprodukt forståes.

Produktet i seg selv er jo ganske bra faktisk, men AF har en jobb å gjøre med å informere kundene sine om hva man får igjen for det og ikke minst lære opp handlingselskapet til å guide kundene i riktig retning (f.eks. ved å unngå at man først leser boardingpasset der det står "Premium" og deretter sender kunden inn i economykøen).

Dog, det skal sies at køene for checkin og boarding blir noe begrenset med en enkelt EMB190 naturlig nok. :)
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Uff, høres jo også ut som dere var litt uheldige... Boarding på OSL ihvertfall skal skje med to skilt, hvorav "priority boarding" er på den ene siden av OSL-gaten.

Det står stadig skilt for både KL og AF, men hjelper jo lite så lenge saueflokken får gå der det passer dem beste (er min erfaring)
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Det står stadig skilt for både KL og AF, men hjelper jo lite så lenge saueflokken får gå der det passer dem beste (er min erfaring)

Kan vel hovedsaklig svare for egen erfaring og praksis, hvor man etter å ha gjennomført priority boarding og fått de aller fleste entitled til dette ombord, etter noen minutter fortsetter med samtlige passasjerer (informeres via opprop). Gatene på OSL er heller ikke ideele for å gjennomføre to køer til boarding...
 
Re: AF Regional og deres Premiumkabin (splittet fra dokø hos SAS)

Kan jo nevnes at priority boarding ble ikke praktisert på CDG heller, men i Oslo minnes jeg å huske at det ble snakket noe om prioritert boarding på den ene siden. Og tilsynelatende halve flyet hadde visst priority, skal man dømme etter alle som gikk dit... :rolleyes:
 
Re: AF Regional og deres Premiumkabin (splittet fra dokø hos SAS)

Noen av mine kollegaer er nok mere bestemte enn andre...
 
Re: AF Regional og deres Premiumkabin (splittet fra dokø hos SAS)

Noen av mine kollegaer er nok mere bestemte enn andre...

Sånn er det alltid, men på en E190 så er det jo fremdeles begrenset hvor lang køen kan bli, så jeg kan ikke akkurat si at det la noen demper på turen. ^_^
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Kan vel hovedsaklig svare for egen erfaring og praksis, hvor man etter å ha gjennomført priority boarding og fått de aller fleste entitled til dette ombord, etter noen minutter fortsetter med samtlige passasjerer (informeres via opprop). Gatene på OSL er heller ikke ideele for å gjennomføre to køer til boarding...

Ved å ta pri-pax først og så saueflokken i begge køer så er halve vitsen borte. Kommer man da fra loungen, butikken el.l. 5 sekunder for sent så er man bakerst av hele hurven. Noe av hensikten med pri-boaring for de med dyre billetter/gullkort o.l. må jo være at man skal slippe å stå i kø en halvtime og kunne smette ombord når man kommer. (Dere praktiserer jo egentlig bare pre-boarding av statuskunder, ikke pri-boarding på den måten)

Nei, enig i at OSL ikke er ideell for to køer (egentlig er vel ikke OSL ideell for kø eller mye pax i det hele tatt). I AMS har det de løst det på en elegant måte på en del gater, og på en slik måte at de kan håndterer to køer med en person i gate.
 
Re: AF Regional og deres Premiumkabin (splittet fra dokø hos SAS)

Jeg har jobba mye med KL/AF på OSL i det siste. Vi har 2 køer ved boarding de 5-10 første minuttene, etter dette så pleier vi å benytte begge sidene så boarding skal gå fortest mulig. Problemet er at folk ikke hører etter ved boardingopprop og går dit det passer dem. Vi pleier å stoppe folk, men det tar tid å forklare alle og enhver hvorfor de ikke kan gå på den siden av gaten. Folk er desverre ikke alltid like smarte eller bereiste som de fleste her på forumet:)
 
Re: AF Regional og deres Premiumkabin (splittet fra dokø hos SAS)

Folk er desverre ikke alltid like smarte eller bereiste som de fleste her på forumet:)

Enig i deg der, og en del av problemet er nok at når sånne som deg (og en del av kollegene dine) forsøker å få det til, mens andre (kolleger, selskaper m.v.) gir blaffen så flir også folk usikre.

Takk for at dere forsøker hvertfall.
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Ved å ta pri-pax først og så saueflokken i begge køer så er halve vitsen borte. Kommer man da fra loungen, butikken el.l. 5 sekunder for sent så er man bakerst av hele hurven. Noe av hensikten med pri-boaring for de med dyre billetter/gullkort o.l. må jo være at man skal slippe å stå i kø en halvtime og kunne smette ombord når man kommer. (Dere praktiserer jo egentlig bare pre-boarding av statuskunder, ikke pri-boarding på den måten)

Nei, enig i at OSL ikke er ideell for to køer (egentlig er vel ikke OSL ideell for kø eller mye pax i det hele tatt). I AMS har det de løst det på en elegant måte på en del gater, og på en slik måte at de kan håndterer to køer med en person i gate.

Forsåvidt enig i argumentet ditt pre versus pri, men for eget vedkommende ihvertfall åpnes ikke priority-køen for "alle reisende" før de aller fleste business/elite er registrert boardet. Selvfølgelig, du kan jo være uheldig å være en av de to gullkortholderene som manglet når det ble åpnet for alle, og det er jo uheldig. Kan jo også nevne at priority anything ikke slår helt ann i Norge--Gudene skal vite jeg har fått høre mange ganger at "det er usmakelig hvordan dere skiller mellom mennesker" og "du bare står der jo" fra nordmenn.

Jeg tror ihvertfall selv at dette er den beste måten å få til forsøksvis prioritert ombordstigning med nåværende gate-design på OSL. Slik du nevner på AMS og de fleste andre steder er det jo noe enklere å få til der én boardingagent kan betjene "to" køer...
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Jeg tror ihvertfall selv at dette er den beste måten å få til forsøksvis prioritert ombordstigning med nåværende gate-design på OSL. Slik du nevner på AMS og de fleste andre steder er det jo noe enklere å få til der én boardingagent kan betjene "to" køer...

Ja, og som sagt - takk for at dere forsøker å få det til. Vet det ikke er enkelt, for man føler jo noen ganger at man som pax nesten blir spyttet på og "hånet" av andre pax når man forsøker å åle seg frem til rett kø.

Hadde alle i gaten vært konsekvent både på seteradsnummer og pre-/priboarding så måtte til slutt saueflokken også latt seg gjete. Holdningen man hører fra andre pax er at "vi går nå, de sjekker ikke allikevel". Snodig hvordan de samme menneskene oppfører seg på andre flyplasser der man svinger pisken.
 
Re: AF Regional og deres Premiumkabin (splittet fra dokø hos SAS)

På OSL så fungerer det oftes normalt best der man har muligheten til self-boarding. Normalt flokker de fleste seg rundt der agenten står, men vi som har lært å dra kortet sjelden opplever mye kø før man er gjennom porten......."vanlig" priority boarding derimot funker sjeldent, selv om de faktisk i stor grad fikk det til da jeg dro til EWR i sommer
 
Back
Top