AF incident

Sikkert en skremmende opplevelse for de ombord. Visse kilder sier mer og kraftigere turbulens i tiden fremover ettersom atmosfæren blir varmere. Men dette kan kanskje de med mer kunnskap her inne fortelle mer om.

Flyet var forresten på vei fra GIG til CDG, samme rute som sommerens krasj

Last edited:
An Air France Airbus A330-200, registration F-GZCK performing flight AF-445 from Rio de Janeiro Galeao,RJ (Brazil) to Paris Charles de Gaulle (France),

Den som krasjet i sommer fløy vel også den veien?

Kan ikke ha vært særlig moro ombord. Samme selskap, samme flytype, samme rute, samme sted..

Er det noen som vet hvordan turbulens som dette vil oppleves i en widebody?
Jeg har lest at man kan høre strukturen i flyet lage lyder når det er som værst, er det slik?

Skremmende:O!

Sikkert en skremmende opplevelse for de ombord. Visse kilder sier mer og kraftigere turbulens i tiden fremover ettersom atmosfæren blir varmere. Men dette kan kanskje de med mer kunnskap her inne fortelle mer om.

Off. !Ikke si det engang!

Er det noen som vet hvordan turbulens som dette vil oppleves i en widebody?
Jeg har lest at man kan høre strukturen i flyet lage lyder når det er som værst, er det slik?

Ja, jeg har vært i kraftig turbulens i widebody. Det er riktig nok mange år siden, men det satt en støkk i meg. Det er litt mer naturlig når en Dash 8 hiver seg opp og ned. Så vidt jeg husker så var det en del lyder ja, og sitter man langt bak med sikt langt fremover, så kan man jo faktisk se at hele flyet er elastisk og "bøyer seg".

IMM

JA! Sträckan PBM-AMS 1999 i en 747Combi från KLM. Satt på upper deck och precis efter serveringen får vi den värsta turbulensen jag har varit med om med mat och dryck i famnen på många! Crew fick slut på dry-cleaning vouchers och vi fick dessa när vi kom fram till AMS. Folk var ganska så vita i ansiktet efter den turen. Har inte upplevt någonting liknande varken före eller efter som tur är.

Turbulens kommer naturlig nok når luftmassene blir varmere, og været blir "villere". Jo mer varme luftstrømmene får, jo mer energi får de og jo mer livlig blir de. Dette gjelder spesielt for de mest utsatte sonene i nærheten av ekvator - nå husker jeg ikke helt i farta - er noe med disse lavtrykkssonene.

Blir mer "ekstremvær" i kystsonene - mer regn, mer vind - og mer turbulens. Grunn til å videreutvikle flysikkerheten, vil jeg påstå ;)

Et varmere klima som gir bredere grunnlag for større og kraftigere lokale celler bør jo være en bekymring for de områdene det gjelder og for de som flyr der. I tropiske strøk ser jo man jo den dag i dag CB'er som topper 50 000 fot, skulle man ha meget utur og møte på et større system med slike vil man enten få en potensiell meget lang omvei eller måtte velge retur. For ikke å tenke på om man skulle bli låst inne i midten av et system.

Må ha vært en lite behagelig opplevelse for både crew og passasjerer :(
Mitt inntrykk, etter å ha jobbet i kabinen i omtrent 7 år, er at det blir mer og mer turbulens for hvert år. Spesielt de to siste årene har det blitt verre. Jeg har alltid hatt respekt for turbulens og satt meg ned når det har blitt ille. Men jeg vil anslå at antallet flyvninger hvor man ikke får på fasten seatbelt-skiltet i marsjhøyde nå hører til unntakene.

Nå er 7 år en promp i denne sammenhengen, så den kjøper jeg ikke helt ... forøvrig hadde jeg mine verste turbulensopplevelser på åttitallet ... kan ikke si jeg har merket noen forverring ..

Må ha vært en lite behagelig opplevelse for både crew og passasjerer :(
Mitt inntrykk, etter å ha jobbet i kabinen i omtrent 7 år, er at det blir mer og mer turbulens for hvert år. Spesielt de to siste årene har det blitt verre. Jeg har alltid hatt respekt for turbulens og satt meg ned når det har blitt ille. Men jeg vil anslå at antallet flyvninger hvor man ikke får på fasten seatbelt-skiltet i marsjhøyde nå hører til unntakene.

Da tenker jeg at du jobber i Widerøe og flyr både mer gjennom været pga lavere marsjhøyde og mellom fjellene i nordnorge.

Hvis du hadde jobbet ombord i en maskin som flyr høyere og ellers i Europa vil jeg påstå at setebelteskiltet settes på en liten stund på grunn av turbulens i maks 1 av kanskje 30 turer.

Nå er 7 år en promp i denne sammenhengen, så den kjøper jeg ikke helt ... forøvrig hadde jeg mine verste turbulensopplevelser på åttitallet ... kan ikke si jeg har merket noen forverring ..

Det er sant, det er ikke lange stunden. Det er som skrevet kun mitt inntrykk og statistikker beskriver kanskje noe helt annet. Trolig har jeg bare vært uheldig med blant annet to ganske heftige opplevelser på kort tid.

Skulle gjerne likt å se en oversikt/statistikk over lignende hendelser på disse rutene over Atlanteren der dette inntraff. Noen som vet om dette finnes?

Og AF445 er det nye rutenumeret til AF447... Huff, bra at det gikk bra denne gangen da!

Back