AF ber passasjerene om hjelp til å rydde flyene

Re: AF ber passasjerene om hjelp til å rydde flyene

Ser ikke på det som noe problem at passasjerene kan ta med avisene frem til første rad eller ut, men hvorfor kan ikke bare cc samle dem sammen selv?
Tviler på at alle som tar med aviser inn på flyet gidder å ta de med frem ut igjen (evt 1 rad), så cc må vel samle inn noen uansett.
De er tross alt på jobb, så hva er problemet? Det kan helt umulig ta mer enn 1 min... Hvordan kan dette hjelpe på turnaround?

Det tar mer enn 1 minutt å samle inn og avhende 50-70 aviser fordelt på 198 mulige seter.....

Og jeg som har levd i den villfarelse at jeg faktisk trodde jeg var snill, når jeg la igjen avisen i stollommen foran meg, på flyet, bussen, eller hva nå jeg reiser med.
Da kan jo også flere få gleden av den avisen, jeg har brukt turen på å finlese. Så for meg, har den ingen verdi lenger, mens for andre, som kanskje har glemt å kjøpe, så er det flott å ha noe annet enn det kjedelige inflightmagasinet å lese på.
Selv blir jeg ihvertfall veldig glad, dersom jeg kommer til et sete der VG allerede ligger i stollommen foran. Det hender faktisk til og med at jeg "rapper" med den avsien som allerede ligger der, dersom jeg ikke har fått lest den ut i løpet av turen.

På kafé rydder man selvfølgelig etter seg, dersom det er lagt opp til at man skal gjøre det der. Mens, det på enkelte små kaféer er lagt opp til, og mest praktisk, at man lar koppene stå på bordet, så betjeningen enklere kan hente det fra bordet.

Hånddukbløffen. Tja! Hvor mange ganger bruker man en håndduk vanligvis før man vasker den da? Jeg vasker ihvertfall ikke håndduken etter én gangs bruk hjemme. Så hvorfor gjøre det på hotell? Den kan da vanligvis fint brukes et par dager, uten at man tar skade av det.... Så sparer hotellet penger, og man slipper å belaste miljøet med de ekstra utslipp og energibruk, som vasking av tøy medfører.

Om så SAS eller kiosken, selger de innsamlede avisene på nytt. Hva gjør vel det? Selv om de resirkuleres til papir, så medfører jo også den handlingen bruk av ressurser og energi. At en utlest avis evt blir samlet inn og solgt flere ganger, ser jeg på som god ressursutnyttelse. Så får man heller også la VG få noen kroner av det man tjener på å selge avisen èn gang til, dersom den fremdeles holder kvalitetsmålene.
Å kaste og resirkulere aviser som kun har vært lest èn gang, må være vanvittig ressurssløsing, selv om det blir til nye aviser.

Tviler på at alle som tar med aviser inn på flyet gidder å ta de med frem ut igjen (evt 1 rad), så cc må vel samle inn noen uansett.
De er tross alt på jobb, så hva er problemet? Det kan helt umulig ta mer enn 1 min... Hvordan kan dette hjelpe på turnaround?

Alltid noen gir blaffen ja. Dessverre. Og det tar mer en kun ett minutt å rydde et fly. Og veldig mye tid spares om folk er flinke og gir fra seg søppelet når besetningen kommer forbi for å samle det. Det er ikke få fly som blir forsinket fordi de forrige gjestene har stappet seter og settelommer fulle av søppel.
Med de korte bakkestoppene de fleste har nå, 25-40 min så teller hvert minutt. Da er de 1, 2, 3 minutter man kan spare gull verdt.

...Om det av en eller annen årsak fortsatt er en kopp, innpakningspairet til potetgull e.l. når man lander så tar jeg det definitivt ikke med meg ut av flyet (jeg forsøker nok å komprimere det mest mulig og legger det i stollommen lett synlig for de som skal gå gjennom flyet).

BA hadde tidligere en liten avfallspose som vedlegg sammen med snacken de delte ut, og det er vel et par andre selskaper som også har det. Veldig praktisk å putte alt småplukket i så det ikke går seg bort i stollommen. Og så gikk søppelinnsamlingen veldig kjapt. Enkelt og greit konsept som de dessverre har sluttet med.

BA hadde tidligere en liten avfallspose som vedlegg sammen med snacken de delte ut, og det er vel et par andre selskaper som også har det. Veldig praktisk å putte alt småplukket i så det ikke går seg bort i stollommen. Og så gikk søppelinnsamlingen veldig kjapt. Enkelt og greit konsept som de dessverre har sluttet med.

Husker det, og den var kjekk. Det var vel på Europaruter i Economy, og mens de fremdeles delte ut trekant sandwich og sjokolade. Nå er det vel ikke så mye å fylle posen med unntatt en mengde tomflasker.

Men en veldig smart løsning var det.

Man behøver jo strengt tatt ikke se lenger enn til togene, der man i enkelte har et antall poser hengende til å samle rask i.

BA hadde tidligere en liten avfallspose som vedlegg sammen med snacken de delte ut, og det er vel et par andre selskaper som også har det. .

Tarom hadde dette i fjor i hvert fall. Men så serverte de også et fullverdig måltid.

I tråd med denne tråden ryddet jeg litt mer enn vanlig på OSL-AES sist. Satt ved vindu og pga usedvanlig treg servering til rad 4 (fikk vel servering etter rad 10) drakk jeg ikke opp kaffekoppen min fort nok for innsamling. Tok så med denne i stedet for å legge den øverst i stollomma.

Det var ingen plass å gjøre av koppen før jeg kom inn i terminalbygget på Vigra. Så med mindre de klarer å sette fram en søppelpose litt før ankomsthallen tror jeg det blir å legge den igjen i stollommen neste gang. Uten at jeg føler som meg som et svin av den grunn. Avisene tar jeg selvsagt med eller legger på første/siste rad, uansett.

Bare rett å rimelig at man bidrar til ryddinga, å levere en avis eller å samle opp ruskrasket sitt burde alle kunne klare(burde nesten vert unødvendig å spørre synest jeg, stå på AF)...

Er selv bussjåfør og folk eier ikke "ryddighet" når dem er ute å reiser. Å finne boller, bananer og annen mat i seter etter en tur er ikke uvanlig, selv med hele midtgangen fylt av søppelspann som selvfølgelig er tomme. En avis i et sete ser jeg ikke negativt på, den etterlater seg iallefall ikke et klister lag i setet. Det som irriterer meg aller mest er nok disse snusposene som ligger strødd rundt omkring på gulvet og mellom setene osv.

Bare rett å rimelig at man bidrar til ryddinga, å levere en avis eller å samle opp ruskrasket sitt burde alle kunne klare(burde nesten vert unødvendig å spørre synest jeg, stå på AF)...

Er selv bussjåfør og folk eier ikke "ryddighet" når dem er ute å reiser. Å finne boller, bananer og annen mat i seter etter en tur er ikke uvanlig, selv med hele midtgangen fylt av søppelspann som selvfølgelig er tomme. En avis i et sete ser jeg ikke negativt på, den etterlater seg iallefall ikke et klister lag i setet. Det som irriterer meg aller mest er nok disse snusposene som ligger strødd rundt omkring på gulvet og mellom setene osv.

Vel, jeg synes det er en vesentlig forskjell på å ikke rydde opp etter seg, og det å grise. Snusposer, "vått" matavfall osv. burde det være unødvendig å sørge for at deponeres på dertil egnet sted (dvs. ikke i setelommen, på gulvet eller i setet).

Last edited:

BA har vel ikke sluttet helt med avfallsposen, jeg fikk en sånn liten pose da jeg fløy LHR-OSL nå i mai.

Back