AF ber passasjerene om hjelp til å rydde flyene

Re: AF ber passasjerene om hjelp til å rydde flyene

Vi bruker å rydde setene våre så godt vi kan når de går en rydderunde. Også aviser, bortsett for tar dem med når en ønsker lesestoff på rommet.

Vedr. hotelrom, rydder vi så godt vi kan. Setter kaffekopper glass sammen på badet, plukker opp smårask på gulvet..

I tillegg slår av strømmen...

Edit: Men milljøbløffen med håndklær etc tar vi ikke alvorlig..

Last edited:

Har man armer nok til å bære avisen inn har man vel armer nok til å bære den ut igjen også.........:rolleyes:

Det er ikke alltid man bærer den inn selv, hender man får den servert i setet ;)

Det er jo korrekt at SAS vil "spare miljøet" ved å be pax'en ta med seg aviser ut. Men de er jo ikke de eneste som bruker "spare miljøet" som årsak når de egentlig vil spare penger.

Ta hoteller for eksempel! De vil spare miljøet ved at du bruker samme håndkle flere dager. Alle vet jo at de sparer penger ved å ikke vaske det.

Hvor dumme tror de egentlig at vi er?

BF:cool2

Dette er faktisk et miljøtiltak.
Avisene blir sortert ut, og sendt til resirkulering. Derfor ber vi om at pax hjelper oss med dette for at det skal bli lettere å få dette til.
Poser med blandet avfall får vi ikke resirkulert på samme måte. Cleaning f.eks går med 2 poser når de rengjør flyene, noe som tare lenger tid. Jo flere aviser som blir samlet på et sted, jo lettere er det.
Men selvfølgelig, det er mange som benytter flyet som en fylling, og legger igjen alt ombord og helst på gulvet.
Jeg er faktisk imponert over hvor mye folk klarer å rote å grise til på selv en kort flytur. Helt utrolig.

At folk faktisk blir oppfordret til å hjelpe med å holde det i orden i kabinen er noe jeg synes er flott av AF, om de klarer som oss å få til et miljøtiltak også er det enda bedre.

Å til dere som mener det SAS driver med er tull, ja da vet dere faktisk ikke hva dere snakker om og bør ta en telefon til avfallshåndteringen til OSL og eventuelle andre flyplasser i Norge.

PS dette er ikke noe SAS tjener på økonomisk. Ei heller taper på, det går i null.

Det er en selvfølge at man rydder etter seg på bussen, trikken, t-banen, toget (der blir man alltid bedt om det) eller flyet. Å sammenligne transportmidlet fly med hotellrom er mildt sagt søkt. Dessuten rydder man etter seg på hotellrommet også. Selv om man godt kan la avisen ligge igjen. Men det er ikke greit å legge igjen avisen på bussen. Heller ikke i flyet. Eller på cafeen. (Man rydder selvsagt ikke cafebordet for kopper og servietter og sånn, med mindre man er på en low cost restaurant, men man tar med seg ting man selv har bragt med seg.) Hvorfor? Man rydder opp sin egen møkk. Man overlater ikke det til andre (med mindre du betaler ekstra for det). Dessuten er det ikke så smart heller, for jo mer tid ansatte bruker på å rydde folks møkk, desto dyrere blir tjenesten. Og de får mindre tid til å yte den tjenesten og servicen de egentlig er der for.

Å be folk om å bære med seg avisen ut av flyet eller til første/siste rad må da være helt greit. Hvis du av en eller annen grunn ikke har mulighet til det (pga krykker eller unger eller gamlemor eller noe), er det vel ingen som sier noe på det.

Last edited:

Det er en selvfølge at man rydder etter seg på bussen, trikken, t-banen, toget (der blir man alltid bedt om det) eller flyet. Å sammenligne transportmidlet fly med hotellrom er mildt sagt søkt. Dessuten rydder man etter seg på hotellrommet også. Selv om man godt kan la avisen ligge igjen. Men det er ikke greit å legge igjen avisen på bussen. Heller ikke i flyet. Eller på cafeen. (Man rydder selvsagt ikke cafebordet for kopper og servietter og sånn, med mindre man er på en low cost restaurant, men man tar med seg ting man selv har bragt med seg.) Hvorfor? Man rydder opp sin egen møkk. Man overlater ikke det til andre (med mindre du betaler ekstra for det). Dessuten er det ikke så smart heller, for jo mer tid ansatte bruker på å rydde folks møkk, desto dyrere blir tjenesten. Og de får mindre tid til å yte den tjenesten og servicen de egentlig er der for.

Stiller du med søppelposer når du skal ut å fly?;) På bussen, på toget, eller på kafeen er det som oftest søppelbokser plassert ut som man enkelt kommer til (det er det også på hotellrom). På fly er det ikke akkurat samme tilgjengelighet av søppelbokser ut over den innsamlingen som kabincrewet gjør, og ikke ligger det like godt til rette å være mobil som f.eks. på et tog.

Jeg sier ikke at man skal spre om seg med skitt & søppel, men jeg har likevel problemer med å skulle insistere på at folk ombord i fly skal selv sørge for å søppelet ryddes bort når det ikke er fasiliteter for å gjøre dette. Nå skal det sies at jeg sjelden har med meg mye som skaper store søppelmengder, men det hender jeg kjøper ting ombord og som oftest går det helt fint å få gjort dette under innsamlingsrundene. Om det av en eller annen årsak fortsatt er en kopp, innpakningspairet til potetgull e.l. når man lander så tar jeg det definitivt ikke med meg ut av flyet (jeg forsøker nok å komprimere det mest mulig og legger det i stollommen lett synlig for de som skal gå gjennom flyet).

Sammenlikningen med et hotellrom er ikke så søkt om man ser på long haul. Det er et sted man spiser, drikker og sover. Ikke like privat som et hotell, men likevel. Man betaler for en tjeneste, og enn så lenge så har selv ikke LCC'er begynt å ta betalt for renovasjon om du ikke selv tar med deg søppelet.

Det er vel heller ikke slik at servicen ombord lider som en følge av at flyet må ryddes mellom avgangene? Enten så er det dedikerte regjørere som tar seg av dette, eller så er kabincrewet helt eller delvis ansvarlige for dette (men da skjer det etter at passasjerene har forlatt flyet og før neste runde kommer på). Eller?

Last edited:

Atter en gang er det TOS som greier å få ting ned på jorda med litt sunn realisme, istedetfor "hvis alle hadde vært like flink som meg hadde alt vært så bra".
Hva blir det neste? Støvsuge og vaske sete og bord før man forlater flyet?

...på et scenario som ingen har påstått burde innføres annet enn forumister :p

Flyselskapene vil ha hjelp til å samle (rydde) aviser slik at de kan resirkuleres. Du skal ikke stå på hau og plukke tyggis av gulvet (eller ta med deg potetgull, kopper, sjokolade, bananer, plastikk and whatnot).

Ser ut til at man må passe seg for forumister som ligger på gulvet og plukker opp rusk ved neste deboard. :D

TOS, jeg tror vi i værste fall er skinnuenige;) Du bruker nesten hele innlegget på å beskrive en situasjon som det er vanskelig å tenke seg oppstår på fly. Jeg har problemer med å se for meg at det er mulig å lage noe særlig mer søppel enn den du tok med deg inn. Med mindre du kjøper mengder med produkter om bord med mye emballasje. Men da får man gjerne flere anledninger til å kaste det. Og har man havnet i en unntakssituasjon, har vel de fleste forståelse for at det blir liggende noe igjen. Det er uansett snakk om holdninger.

Jo mer søppel fra ting du selv har med deg inn på kaféen, hotelrommet eller transportmidlet (fly intet unntak) du lar ligge igjen, desto mer kapasitet må noen bruke på å rydde. Det er vanskelig å se at det ikke skulle gå utover pris eller service. Noen må betale for det og noen må gjøre det.

Last edited:

Fullservice har plutselig blitt "Mc Donalds konsept". Rydd etter deg før du går.

...på et scenario som ingen har påstått burde innføres annet enn forumister :p

Flyselskapene vil ha hjelp til å samle (rydde) aviser slik at de kan resirkuleres. Du skal ikke stå på hau og plukke tyggis av gulvet (eller ta med deg potetgull, kopper, sjokolade, bananer, plastikk and whatnot).

Korrekt, men samtidig er det enkelte flyselskapsansatte som i denne tråden synes å mene at det også er helt naturlig at den reisende tar med seg sitt eget søppel ut av flyet. Jeg mener det er helt urealistisk og urimelig.

TOS, jeg tror vi i værste fall er skinnuenige;) Du bruker nesten hele innlegget på å beskrive en situasjon som det er vanskelig å tenke seg oppstår på fly. Jeg har problemer med å se for meg at det er mulig å lage noe særlig mer søppel enn den du tok med deg inn.

:)Jeg tror også at det er vanskelig å lage mer søppel enn det man tar med seg + det man kjøper, og tror heller ikke det blir de helt store mengdene for folk flest (at det finnes noen som griser eksepsjonelt mye skjønner vi nok alle, men jeg har enda til gode å se dette ombord). Nettopp av den grunn ser jeg heller ingen grunn til at den reisende skal ta dette med seg ut av flyet (som enkelte - ikke nødvendigvis du - synes å mene er helt naturlig). Dette får samles inn av CC'ene, og i den grad det ikke blir gjort, så får det tas ved turn-around cleaning'en.

Jo mer søppel fra ting du selv har med deg inn på kaféen, hotelrommet eller transportmidlet (fly intet unntak) du lar ligge igjen, desto mer kapasitet må noen bruke på å rydde. Det er vanskelig å se at det ikke skulle gå utover pris eller service. Noen må betale for det og noen må gjøre det.

At det går ut over service kjøper jeg ikke. Jeg ville hevdet at det er dårlig service om man ikke tar 1-2 rydderunder ombord på en < 2 timers flight (da ville det blitt lite arbeidsplass for de som måtte ønske å bruke tiden til arbeid). Jeg vil vel også påstå at det er stordriftsfordeler i cleaning'en av flyene, så det er nok bedre at dette organiseres av flyselskapet enn av den enkelte.;)

Dette er faktisk et miljøtiltak.
Avisene blir sortert ut, og sendt til resirkulering. Derfor ber vi om at pax hjelper oss med dette for at det skal bli lettere å få dette til.
Poser med blandet avfall får vi ikke resirkulert på samme måte. Cleaning f.eks går med 2 poser når de rengjør flyene, noe som tare lenger tid. Jo flere aviser som blir samlet på et sted, jo lettere er det.
Men selvfølgelig, det er mange som benytter flyet som en fylling, og legger igjen alt ombord og helst på gulvet.
Jeg er faktisk imponert over hvor mye folk klarer å rote å grise til på selv en kort flytur. Helt utrolig.

At folk faktisk blir oppfordret til å hjelpe med å holde det i orden i kabinen er noe jeg synes er flott av AF, om de klarer som oss å få til et miljøtiltak også er det enda bedre.

Å til dere som mener det SAS driver med er tull, ja da vet dere faktisk ikke hva dere snakker om og bør ta en telefon til avfallshåndteringen til OSL og eventuelle andre flyplasser i Norge.

PS dette er ikke noe SAS tjener på økonomisk. Ei heller taper på, det går i null.

Siden jeg var en av de som sikkert sparket igang denne diskusjonen så får jeg henge meg på her..

Bare for å understreke det, jeg er ikke imot tiltaket, klart jeg hjelper til med å bære med meg avisa, kommer tross alt fra et hjem med møbler. Men det jeg reagerer på er vel ordlyden, om jeg ikke husker helt feil "SAS gjennbruker aviser og dersom du ikke ønsker å ta den med deg ut av flyet er det fint om du legger disse på første seterad." (Ikke sikker på om ordlyden er akkurat slik). Men det jeg tolker det til er at SAS skal bruke avisene på nytt?!? Og da tenker jeg yeah right...

Disse avisene skal jo resirkuleres, noe som jeg derimot er meget for, men la oss nå heller kalle en spade for en spade og si at det hadde vært flott om passasjerene kunne legge brukte aviser på første seterad, så de kan resirkuleres..

Du skal ikke stå på hau og plukke tyggis av gulvet (eller ta med deg potetgull, kopper, sjokolade, bananer, plastikk and whatnot).

ha ha ha. Dagens.

Tråden handler som nevnt om at AF vil samle inn avisene. Det er da ikke verdens undergang. Selv å oppfordre om å komme med søppel på en rundtur i kabinen måtte da vært ok.

Om jeg ble bedt om å skrape opp alle bananene mine ville jeg derimot blitt skuffet og ropt LCC tror jeg.

Jeg var veldig glad for å få en norsk DN på forespørsel til crew ved boarding på en tidlig avgang CPH-OSL der det manglet norske aviser i gate--så det var vel ekte gjennbruk!

Siden jeg var en av de som sikkert sparket igang denne diskusjonen så får jeg henge meg på her..

Bare for å understreke det, jeg er ikke imot tiltaket, klart jeg hjelper til med å bære med meg avisa, kommer tross alt fra et hjem med møbler. Men det jeg reagerer på er vel ordlyden, om jeg ikke husker helt feil "SAS gjennbruker aviser og dersom du ikke ønsker å ta den med deg ut av flyet er det fint om du legger disse på første seterad." (Ikke sikker på om ordlyden er akkurat slik). Men det jeg tolker det til er at SAS skal bruke avisene på nytt?!? Og da tenker jeg yeah right...

Disse avisene skal jo resirkuleres, noe som jeg derimot er meget for, men la oss nå heller kalle en spade for en spade og si at det hadde vært flott om passasjerene kunne legge brukte aviser på første seterad, så de kan resirkuleres..

Avisene blir ikke brukt på nytt, de blir sent til resirkulering.
Men problemet er som nevnt om det kommer annet avfall inn blandt avisene blir de avvist og da kastet.
Så det er som sagt 2-delt. Det ene er det miljømessige, ved å samle mest mulig brukte aviser på et sted slik at det er lett å samle kun aviser i en sekk.
Det abdre er naturligvis turnaround tiden, om vi får hjelp av pax til å fjerne avisene fra stollommene sparer vi masse tid, og ikke minst ryggene og armene våre.
Tenk dere selv, vi kan fly op til 6 legs på en dag, å da med 179 seter + å hente aviser i, det er tungt.

Ordlyden er så å si som du beskriver, men ve har rom får å benytte egne ord.
Noen ganger vil vi også legge aviser av f, eks i CPH og ARN på morgenen slik at de som kommer på kan få en brutk avis. Noe som settes veldig stor pris på.
Da blir avisene sent til resirkulering ved retur til OSL.

Nå er det vel ikke så underlig at kabinen ser ut som en svinesti etter en long haul-flight.
10-12 timer med spising, drikking, soving, avislesing etc. etterlater spor.
Jeg synes forsåvidt ikke det er så hyggelig å tenke på at andre må rydde opp etter meg, men slik er nå engang verden.
Som regel har jeg såpass mye håndbaggasje (iom at jeg prøver å unngå innjekket baggasje) at jeg ikke føler at jeg har kapasitet til å ta med meg masse søppel i tillegg.
På short haul er det noe annet. Å ta med seg en avis eller annet rusk og kaste det selv burde ikke by på problemer, men da må søppelkasser være lett tilgjengelige ved exit.

Korrekt, men samtidig er det enkelte flyselskapsansatte som i denne tråden synes å mene at det også er helt naturlig at den reisende tar med seg sitt eget søppel ut av flyet. Jeg mener det er helt urealistisk og urimelig.

:)Jeg tror også at det er vanskelig å lage mer søppel enn det man tar med seg + det man kjøper, og tror heller ikke det blir de helt store mengdene for folk flest (at det finnes noen som griser eksepsjonelt mye skjønner vi nok alle, men jeg har enda til gode å se dette ombord). Nettopp av den grunn ser jeg heller ingen grunn til at den reisende skal ta dette med seg ut av flyet (som enkelte - ikke nødvendigvis du - synes å mene er helt naturlig). Dette får samles inn av CC'ene, og i den grad det ikke blir gjort, så får det tas ved turn-around cleaning'en.

At det går ut over service kjøper jeg ikke. Jeg ville hevdet at det er dårlig service om man ikke tar 1-2 rydderunder ombord på en < 2 timers flight (da ville det blitt lite arbeidsplass for de som måtte ønske å bruke tiden til arbeid). Jeg vil vel også påstå at det er stordriftsfordeler i cleaning'en av flyene, så det er nok bedre at dette organiseres av flyselskapet enn av den enkelte.;)

Hehe, snakk om ikke å ville legge godvilja til... Selvsagt ville det være dårlig service hvis crewet ikke kom på ryddetunder. Det er vel ikke det det er snakk om. Men jo mer søppel, aviser og annet som ligger igjen i flyet, desto mer får cleaning å gjøre. Og jo mer de får å gjøre, desto mer vil det koste. Og jo mer crewet må gjøre av rydding, desto mindre tid får de til å servere mat og drikke og gjøre andre former for "hyggelig" service.

Selvsagt går man for langt hvis man forlanger eller forventer at passasjerene skal stå for rydding og tepperens, men det er det vel ingen som hevder at de skal. Det er vel heller den allminnelige folkeskikken man apellerer til.

Hehe, snakk om ikke å ville legge godvilja til... Selvsagt ville det være dårlig service hvis crewet ikke kom på ryddetunder. Det er vel ikke det det er snakk om. Men jo mer søppel, aviser og annet som ligger igjen i flyet, desto mer får cleaning å gjøre. Og jo mer de får å gjøre, desto mer vil det koste. Og jo mer crewet må gjøre av rydding, desto mindre tid får de til å servere mat og drikke og gjøre andre former for "hyggelig" service.

Selvsagt går man for langt hvis man forlanger eller forventer at passasjerene skal stå for rydding og tepperens, men det er det vel ingen som hevder at de skal. Det er vel heller den allminnelige folkeskikken man apellerer til.

Det er ikke viljen det står på.;) min opprinnelige kommentar dreide seg om en flyselskapsansatts innlegg hvor det ble lagt frem som den mest naturlige ting at folk skulle ta med seg sitt søppel ut av flyet. Det er jeg uenig i. Alminnelig folkeskikk er en annen sak, og er noe jeg forventer av alle og som jeg vil tro jegvselv stort sett følger.

Selvsagt skal man bidra til å rydde opp sitt søppel når kabincrew kommer gjennom kabinen med søppelinnsamling, men jeg forstår fortsatt ikke at eventuelle ting som blir liggende igjen i stollommen eller på gulvet påvirker servicenivået ombord. Det tas jo først etter at passasjerene har forlatt flyet og ikke lenger observerer hva som gjøres av arbeid. At det kan ha en effekt på kostnadene om det blir mye søppel kan så være, men dette vil uansett være en smule i den store sammenhengen. Det er mulig jeg misforstår deg.

Ser ikke noe problemt i at flyselskapene ønsker at vi passasjerer er med på å hjelpe til med å holde flyet litt rent, ved at vi kan ta med avisen(e) til seterad 1 eller ut.

SAS gjenbruker noen aviser, har selv fått "brukte" aviser (Dagblad og DN) i Warszawa og Vilnius, noe jeg satte stor pris på.

w

Ser ikke på det som noe problem at passasjerene kan ta med avisene frem til første rad eller ut, men hvorfor kan ikke bare cc samle dem sammen selv?
Tviler på at alle som tar med aviser inn på flyet gidder å ta de med frem ut igjen (evt 1 rad), så cc må vel samle inn noen uansett.
De er tross alt på jobb, så hva er problemet? Det kan helt umulig ta mer enn 1 min... Hvordan kan dette hjelpe på turnaround?

Back