AF ber passasjerene om hjelp til å rydde flyene

Re: AF ber passasjerene om hjelp til å rydde flyene

SAS gjer vel det samme med aviser, forkledd i et miljøtiltak?

SAS gjer vel det samme med aviser, forkledd i et miljøtiltak?

Jeg kjenner jeg blir litt irritert av akkurat det der, har mest lyst til å dra med meg så mye aviser jeg kan og stappe de ned i setelomma forran meg.. Heldigvis kommer jeg som regel på at det er krig i verden og at om de ønsker å være så, i mine øyne, "smålige", så får de være det..

Kan ikke være så vanskelig å si at det hadde vært fint om passasjerene kunne hjulpet til med å bære aviser med seg ut og legge de i de fremste setene..

Ja, det er en uoverskuelig opgave at tage sin avis med ud. Men måske vi i stedet skulle fjerne dem helt...!?

Det er jo korrekt at SAS vil "spare miljøet" ved å be pax'en ta med seg aviser ut. Men de er jo ikke de eneste som bruker "spare miljøet" som årsak når de egentlig vil spare penger.

Ta hoteller for eksempel! De vil spare miljøet ved at du bruker samme håndkle flere dager. Alle vet jo at de sparer penger ved å ikke vaske det.

Hvor dumme tror de egentlig at vi er?

BF:cool2

Hadde vært et bra miljøtiltak om avisene hadde blitt brukt om igjen, men den gang ei. Avisene kastes i stedet for å legges tilbake i hyllene....Om dette er for at DB og DN skal øke opplaget eller hva det måtte være, vet ikke jeg...

At folk er så dårlige til at rydde op efter sig selv, at det overhovedet er nødvendigt at skulle bede om det er jo nok det mest skræmmende i denne sag.

Uanset om man er hjemme eller på et fly, en bus, et tog el. lign. - så burde det være normal opdragelse at man selv sørger for at ens affald, avis eller lign. havner på det rette sted efter brug. På et fly får man endda rigelig hjælp når crew kommer rundt med waste-trolleyen og samler affald ind - og har man mere er det jo bare at spørge når crewet kommer forbi.

At det skulle være et problem at tage sin avis med til række 1, så de kan blive samlet ind og kørt til genbrug - kan jeg virkelig ikke se. Smider du bare avisen på stolen ved i siden af dig derhjemme når du er færdig med at læse den og så forsvinder den ellers af sig selv efterfølgende?

Der er desværre generelt en holdning i samfundet om, at så længe man ikke er hjemme, så kan man svine/rode lige så meget man vil - for der kommer jo nogen og rydder op efter en. Gå blot en tur i de fleste storbyers gader og se hvor meget affald folk smider fra sig på gaden - selvom der oftest er en affaldskurv 5-10 meter væk. Kig dig omkring næste gang du flyver og se hvordan nogle familier efterlader deres siddeplader, så de ligner en mellemting mellem en affaldsplads og en krigszone. Det burde da være muligt at efterlade et flysæde i nogenlunde samme stand som da man satte sig i den.

Det er i mine øjne mangel på basal opdragelse ikke at rydde op efter sig selv - og hvis man får udleveret en gratis avis, så synes jeg faktisk ikke det er for meget forlangt at bede om at man returnerer den bagefter af hensyn til affaldssorteringen - hvis man da ikke vil tage den med hjem.

Kunne ikke sagt det bedre selv, FlyHi. Hvis alle bare tar litt ansvar for seg selv, så ville verden vært så mye bedre - og man hadde sluppet problemer og oppfordringer som "Ta ditt eget søppel og kast det".

Dessverre er det enkelte som absolutt ikke klarer noenting...

Synes det er på sin plass at det settes fokus på rydding i flyene, en del markeder er mer håpløse enn andre. Innenriks synes jeg både SAS Og DY er flinke, og det er stort sett greit ombord.

Se deg rundt neste gang du forlater en longhaul-flight - ser omtrent ut som det har vært studentfest en hel uke ombord. Må bruke plog før man kan støvsuge...

Når det gjelder SAS og aviser så kunne de godt tatt en runde og sagt at de samlet inn de avisene som folk var ferdige med rett før landing. I USA (driver?) drev det med det i mange år. Hvorfor ligger avisen igjen i stolen? Jo fordi man ikke har nok hender til å få den med seg fremover, og man ønsker ikke å blokkere midtgangen mens man pakker den ned i håndbagasjen.

Hadde vært et bra miljøtiltak om avisene hadde blitt brukt om igjen, men den gang ei. Avisene kastes i stedet for å legges tilbake i hyllene....Om dette er for at DB og DN skal øke opplaget eller hva det måtte være, vet ikke jeg...

Det er et miljøtiltak når søppel resirkuleres på korrekt måte. Å sortere søppelet er et miljøtiltak (på UNIS var det f.eks ekstremt godt tilrettelagt hvor alle "vanlige" søppelbokser var byttet ut med varierende søppelbokser for papir, tomme bokser, matavfall og plast) - noe som blir lettere om passasjerene i det de løfer ræva fra setet og beveger seg mot utgangen faktisk tar med seg denne ene typen søppel som utgjør en stor masse sett i ett.

Om det er å hjelpe med rydding eller et miljøtiltak - får være opp til hvordan du ser det selv. Det er definitivt begge deler.

Kan ikke være så vanskelig å si at det hadde vært fint om passasjerene kunne hjulpet til med å bære aviser med seg ut og legge de i de fremste setene..

SAS sier jo nettopp dette ved å oppfordre folk til å legge avisen på første eller siste seterad - ikke at man skal ta den med seg ut av flyet. Om man ikke gidder å ta den med til siste eller første seterad, kan man jo bare legge den igjen - seteradene sjekkes jo uansett.

Er det ikke litt enkelt å bare moralisere og si at man må rydde etter seg? Å ta med seg avisen er en ting. Men en avis kan det da ikke være så vanskelig å hente inn mens man går "søppelrunde"?

Ser man på longhaul virker det som om det er en selvfølge å bare legge igjen ting - aviser, blader, flasker, emballasje etc-. Men da er det vel også slik at folk regner med at det blir ryddet etterpå, som på et hotellrom? Man tar vel ikke med seg søppelet når man går ut fra et hotellrom man har brukt i 12 timer heller.

Personlig tar jeg stort sett alltid med avis og eventuell tomgods på innenriks eller kortere turer. På longhaul legger jo man uansett f.eks. hodetelefoner, puter, pledd etc - og da virker det ganske naturlig å også legge igjen annet tomgods.

Er det ikke litt enkelt å bare moralisere og si at man må rydde etter seg? Å ta med seg avisen er en ting. Men en avis kan det da ikke være så vanskelig å hente inn mens man går "søppelrunde"?

En avis kunne sagtens indsamles under den normale affalds-runde. Der er dog et arbejdsbelastsningshensyn at tage med i betragtning. Én avis vejer ikke meget og det er derfor ikke et problem for den enkelte at tage med til række 1. Men hvis crewet skal indsamle 100+ aviser på hver flyvning (mange gange om dagen), så er der tale om rigtig mange kilo der skal bæres. Dette på toppen af at det i forvejen er et fysisk belastende job.

Denne arbejdsbelastning indgår helt sikkert også (sammen med tidsbesparelse og miljøhensyn) i beslutningen om at opfordre pax til at hjælpe til.

Jeg ser fortsat ikke problemet i at medtage sin avis til række 1 eller beholde den i håndbagagen. Hvis man ikke ønsker at bidrage til disse faktorer, så står det dog stadig alle frit til at ignorere opfordringen og lade avisen ligge i stolelommen. I sidste ende bidrager det dog indirekte til yderligere omkostninger for flyselskabet og større arbejdsbelastning for de ansatte - men det er som sagt helt frit om man ønsker at bidrage til dette.

Det er vel ikke urimeligt at bede folk tage aviser og affald med ud flyene når de forlades.
Men desværre er det, som flere har påpeget, mere reglen en undtagelsen, at fly efter bare 1 til 2 timers flyvning ligner noget, som aldrig ville blive godtaget hjemme hos dem selv.
Kun rimeligt at bede pax tage deres aviser med frem i flyet, frem for enten at smide dem på gulvet eller i sæde lommen.

Hilsen Ole

I et forsøk på å få ned turn around-tiden for å kunne konkurrere med lavprisselskaper som Ryanair og Easyjet, blir AF sine passasjerer bedt om selv å ta med seg søppel ut av flyet og kaste det inne i terminalbygningen.

I artikkelen står det at de vil be folk om å ta med seg avisene ut, mens annet søppel vil bli ryddet av personalet? Uansett er det jo ikke det artikkelen først og fremst handler om.

Respekt til AF for å kalle en spade for en spade og ikke et "miljøtiltak".
Er forøvrig litt morsomt at MoL atter en gang får litt gratis reklame av media.

Det er vel ikke urimeligt at bede folk tage aviser og affald med ud flyene når de forlades.

Vel, selv er jeg nok ikke den som roter mest og jeg sørger for at avfall avleveres til CC'ene når de går rydderunder (det er ikke så mye plass at man liker å ha mye ekstra liggende rundt uansett), men jeg ser ikke at det skal være helt rimelig å be folk ta med seg sitt avfall ut av flyet. Det å ta med meg avisen frem til første seterad klarer jeg som oftest å gjøre uten problemer.

Som AirbusTrond påpeker så er det vel få som tar med seg avfallet når de forlater et hotellrom. Ei heller er det vel mange som rydder kafebordet sitt når de forlater kafeen.

Vel, selv er jeg nok ikke den som roter mest og jeg sørger for at avfall avleveres til CC'ene når de går rydderunder (det er ikke så mye plass at man liker å ha mye ekstra liggende rundt uansett), men jeg ser ikke at det skal være helt rimelig å be folk ta med seg sitt avfall ut av flyet. Det å ta med meg avisen frem til første seterad klarer jeg som oftest å gjøre uten problemer.

Som AirbusTrond påpeker så er det vel få som tar med seg avfallet når de forlater et hotellrom. Ei heller er det vel mange som rydder kafebordet sitt når de forlater kafeen.

og iflg. artiklen er det vel heller ikke mere end avisen som AF beder folk om at tage med:

Air France will only ask passengers to clean up the free newspapers they are offered at the start of the flight, spokesman Jean-Charles Trehan said. Further cleaning duties will be carried out by ground staff who re-stock the planes, he said.

Synes det er på sin plass at det settes fokus på rydding i flyene, en del markeder er mer håpløse enn andre. Innenriks synes jeg både SAS Og DY er flinke, og det er stort sett greit ombord.

Se deg rundt neste gang du forlater en longhaul-flight - ser omtrent ut som det har vært studentfest en hel uke ombord. Må bruke plog før man kan støvsuge...

Når det gjelder SAS og aviser så kunne de godt tatt en runde og sagt at de samlet inn de avisene som folk var ferdige med rett før landing. I USA (driver?) drev det med det i mange år. Hvorfor ligger avisen igjen i stolen? Jo fordi man ikke har nok hender til å få den med seg fremover, og man ønsker ikke å blokkere midtgangen mens man pakker den ned i håndbagasjen.

Har man armer nok til å bære avisen inn har man vel armer nok til å bære den ut igjen også.........:rolleyes:

Back