AF 447

Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

foto_2.JPG


Dette er et av objektene som er tatt opp fra sjøen. Det skulle vel ikke lenger være noen tvil om at det er fra det forulykkede flyet.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Som jeg håper de finner ut hva som skjedde! Dette gir håp om at man kan finne årsaken :)
 
Det kommer stadig meldinger om funn av omkomne og vrakrester:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8087991.stm
More bodies have been recovered from the Atlantic in the area where a French jet disappeared last week, bringing the total number to 17, officials say.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3110373.ece
Umulig å bestemme om en av de omkomne er mann eller kvinne. Redningsmannskaper har funnet 17 omkomne fra Air France-flyet som styrtet i Atlanterhavet mandag. Det opplyser en talsmann for det brasilianske flyvåpenet.

Så leser jeg også at det amerikanske forsvaret skal låne ut en eller annen form for utstyr til å lete etter senderne på de svarte boksene.
 
- Den siste personen er det umulig å identifisere om er kvinne eller mann, sier talsmann for det brasilianske luftforsvaret, Henry Munhos, til AP.

Han ønsker ikke å gå ytterligere ut med informasjon om hvilken forfatning de døde kroppene er i.

- Det vil bli for smertefullt følelsesmessig for de pårørende, sier Munhoz.

(http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3110373.ece)

Denne fyren har tydeligvis ikke særlig høye tanker om de pårørendes forestillingsevne...
 
Sveriges Radio melder følgende:

En av fackföreningarna vid flygbolaget Air France uppmanar piloterna att vägra flyga Airbus-plan av samma typ som det som störtade i Atlanten om planen inte har utrustats med nya yttre avkännare för hastighets- och höjdmätarna.

Særdeles betryggende uttalelse for alle de tusen passasjerer som skal fly med Air France og A332 de kommende uker og måneder.


Pilotfack manar till bojkott av Airbus-plan
 
Uten å tenke spesielt på denne ulykken, for her vet jeg ikke hva som har skjedd, hva er det du egentlig ønsker?

a. En betryggende erklæring om at alt er i orden og det er ingen grunn til bekymring, eller...

b. At en planlagt men ikke ferdigutført modifisering som kan ha vært en medvirkende årsak til en stor ulykke, for sikkerhets skyld bør forseres i tid, og at de som er nærmest problemets kjerne sier fra om dette når de føler at det ikke gjøres?

Det er noe som heter "safety first", og det gjelder i virkeligheten også, ikke bare i de fine brosjyrene, og det gjelder selv om konkurransen er tøff og man sliter for å tjene penger.
 
Last edited:
Jeg tenker spesielt på denne ulykken, hva du velger å gjøre er mindre viktig for min del. Faktum er at AF fortsatt flyr Airbus widebody og at det er noen tusen passasjerer som skal befraktes med disse maskinene den nærmeste tiden. Nå er det en gang slik at majoriteten av pax'en ikke har dyptpløyende innsikt i hvordan en flymaskin fungerer, og da hjelper det ikke akkurat på magefølelsen til den jevne skeptiske pax når en pilotforening går offentlig ut og fraråder å fly med disse maskinene. Jeg er av den oppfatning av slike utsagn bør tas på bakrommet bl.a. av ovennevnte årsak.

At sikkerheten kommer først vet vi alle, og bør ikke være noe å diskutere...
 
Heisann!

JumperG5, med all respekt for deg, dine informerende og ofte objektive syn paa mange ting her, men jeg maa nok si meg enig med Bluebird her! Slike uttalelser til media boer koordineres fra selskapet da det kan ofte mistolkes av baade media og vaare reisende. A330 har alltid vaert og er fortsatt et trygt fly og jeg ser ingen grunn til aa tvile paa dette slik dette ble framstilt.

Jeg har tro paa at naar man faar analysert flere detaljer og den endelig rapporten kommer ut vil vi sitte med en god forstaaelse av hva som har hendt.

BTW! Her er en oppsmmering fra ATW Daiy News i dag:

Wednesday June 10, 2009

Air France's largest pilots union said yesterday that management had informed it that at least two of three pitot tubes on each of the carrier's A330s/A340s will be replaced "within days," while EASA issued a statement declaring that all A330s "are airworthy and safe to operate." AF has said that it began replacing pitot tubes on A330s/A340s in late April, but its pilots expressed concern that the replacements weren't being done quickly enough given the focus on the possible role of pitot tubes in last week's A330-200 crash.

The French BEA has stated that data transmitted by Flight 447 before it was lost indicated "inconsistent" speed readings. The SNPL-ALPA union, representing more than 80% of AF pilots, said yesterday at least two of three pitot tubes would be replaced on all A330s "within days" even it if causes flight delays. "Air France has provided us with an extremely proactive and very accelerated replacement program," it said. The airline did not comment. The Alter union representing about 12% of AF pilots on Monday encouraged members not to fly A330s/A340s until the pitot tube were replaced.

EASA yesterday issued a safety bulletin as a "precautionary measure" to remind operators "of existing procedures to be applied in the event of loss of, or unreliable, speed indication." It added, "With regard to reports [on AF447] about a possible malfunctioning of the airspeed indication system (pitot tubes), the agency is analyzing data with a view to issuing mandatory corrective action, without prejudging the outcome of the accident investigation."

Dag
 
Back
Top