AF 447

Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

I Aftenpostens artikkel idag fant jeg følgende uttalelse:

"På en pressekonferanse onsdag indikerte Jobim at høyoktandrivstoff ville ha tatt fyr og brent opp om det hadde vært en eksplosjon eller brann før flyet styrtet."

Også jeg som trodde høyoktandrivstoff er noe som brukes av stempelmotorer. Kan begrepet også brukes om jet-fuel (A-1)? :rolleyes:
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Ser på Ekstrabladet.dk at man mener å ha sett lyskule fra himmel mot hav fra et passasjerfly på vei fra Lima, Peru til Madrid og mener at det kan ha vært det styrtende flyet. Der er bilder av det også, men jeg så for meg at dette skjedde i mørket, og at det var dårlig vær! Her er det noe som ikke stemmer helt, tror jeg? Eller hur?

Link:http://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/article1177157.ece

En pilot på et spansk passagerfly fløj i mandags fra Lima i Peru til Madrid i Spanien og fløj ifølge den spanske avis El Mundo i samme område som Air France-flyet, der forsvandt under en flyvning fra Rio de Janeiro til Paris.
BF:cool2
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Sitat fra VG-artikkelen:
Hvis du reduserer farten for mye, blir du stående fast. Hvis BEA minner pilotene om å ikke senke farten for mye, betyr det da at flyet fra Rio til Paris senket farten for mye? spør den tidligere piloten Jean Serrat retorisk.

Nå har nok pensjonistens opprinnelige franske utsagn blitt "tolket" og forsøkt oversatt i en del ledd før den har nådd VG, men at et fly blir stående fast hvis det reduserer farten for mye, er nok mer relevant for snefonner i polare strøk, enn det er for et fly i luften.

Det mannen kanskje kan ha ment er at hvis man sakker farten for mye, kan man havne "behind the power curve", som betyr at man må gasse på det man har bare for å (prøve å) beholde fart og høyde. Hvorfor han spekulerer på at Airbusen har havnet så sakte hastighet, må gudene vite. Kanskje mer relevant for DC-3 o.l.?

Moderne fly har en offisiell "Turbulence penetration speed" som gir det best mulige forholdet mellom faren for overspeed/over-G og faren for å komme lav på hastighet og få stall warning, og er det mye turbulens, så er det den hastigheten man justerer seg til.

Svaret på hvorvidt dette flyet fløy "fort", "sakte", "på rett hastighet", og om det eventuelt hadde betydning, ligger i noen bokser på havets bunn. De boksene tror jeg forøvrig de vil kunne klare å finne, selv om det selvfølgelig ikke blir spesielt lett.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Ser på Ekstrabladet.dk at man mener å ha sett lyskule fra himmel mot hav fra et passasjerfly på vei fra Lima, Peru til Madrid og mener at det kan ha vært det styrtende flyet. Der er bilder av det også, men jeg så for meg at dette skjedde i mørket, og at det var dårlig vær! Her er det noe som ikke stemmer helt, tror jeg? Eller hur?

Link:http://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/article1177157.ece


BF:cool2

Det der er noe så uvanlig som en meteor. De har en tendens til å komme ovenfra og ned i stor fart og ha en hale som på bildet.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Dersom flyet kan sende ut automatiske meldinger om dette og hint, hvorfor kan det ikke like godt streame alle flydata?
Ikke så dumt tenkt - og dette vil det bli forsket på fremover..
..se f. eks. her:

Air Crash Spurs Black-Box Issues
Investigators said the "black boxes" from the Air France jet that crashed in the Atlantic may never be found, while new details of automated warnings sent by the plane suggested a violent breakup amid severe thunderstorms.

Les hele:
http://online.wsj.com/article/SB124402430768380893.html?mod=dist_smartbrief

Common GPS could help better track airline flights
CHICAGO - Get lost in the woods and a cell phone in your pocket can help camping buddies find you. Drive into a ditch and GPS in your car lets emergency crews pinpoint the crash site. But when a transcontinental flight is above the middle of the ocean, no one on the ground can see exactly where it is -- in the air, or worse, in the water.

Les hele:
http://www.chicagotribune.com/news/chi-ap-us-trackingplanes,0,4995854.story

Air France Crash May Show Pilots Can Be Overwhelmed by Weather
June 4 (Bloomberg) -- The crash of an Air France jet this week over a remote stretch of the Atlantic Ocean may show the limits of pilots’ ability to cope with severe weather even after decades of advances in technology, analysts said.

Les hele:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601170&refer=home&sid=aFJpkiypC8cw
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Så vidt jeg har kunnet lese meg til fra pprune så er den viktigste hindringen for at all info streames nå, båndbereddekostnader (og begrensninger om alle skulle gjøre det). AF sender tydligvis ACARS data via satelitt, ettersom de var utenfor HF-com rekkevidde, det er ikke alle som gjør det, mange lagrer info og sender så fort det er et landbasert nettverk tilgjengelig (det er billigere å sende data der). Tanken med ACARS info er at vedlikehold / service / reperasjoner skal kunne planlegges i forkant, så vanligvis vil det gi brukbart med forvarsel om info kommer når flyet nærmer seg land.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

AF447 er nå på vei til CDG for siste gang.
Fra søndag bytter flighten "navn" til AF445.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Television Española meldte i dag på morgensendingen at restene som er funnet ikke stammer fra flyet, men er kompost.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Fant en interessant problemstilling på Twitter i går. Brukeren "clydemiles" stilte følgende spørsmål: Why are there still flight data "boxes" and not flight data feeds? #airfrance

Kanskje er svaret opplagt, men for en amatør som meg er det en relevant problemstilling.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Fant en interessant problemstilling på Twitter i går. Brukeren "clydemiles" stilte følgende spørsmål: Why are there still flight data "boxes" and not flight data feeds? #airfrance

Kanskje er svaret opplagt, men for en amatør som meg er det en relevant problemstilling.

Saken har vært oppe tidligere i denne tråden, og er delvis besvart.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Så vidt jeg har kunnet lese meg til fra pprune så er den viktigste hindringen for at all info streames nå, båndbereddekostnader (og begrensninger om alle skulle gjøre det).

Generelt, så egner radiokommunikasjon seg bra for kringkasting, der det er en sender og mange mottagere. En frekvens (eller i digitale radioløsninger, en andel av et frekvensbånd) brukes per sender, mens mottagerne ikke legger beslag på fellesressurser. Derfor bygges for eksempel et mobilnett med svake sendere som hver dekker mindre celler, slik at frekvensene kan brukes om igjen et stykke unna.

For satelittkommunikasjon er dette et større problem. Først og fremst er det vanskelig å lage celler av begrenset størrelse (der en mobilsender dekker et kvartal eller to, vil en satelitt dekke en andel av et kontinent), og det er begrenset med frekvenser som kan brukes av kommunikasjonssatelitter. Dette er ikke noe stort problem for å f.eks. et begrenset antall TV-kanaler, men er et merkbart problem for f.eks. satelitttelefoni.

For å sende et antall lydstrømmer, en del måledata og kanskje videostrømmer fra hvert eneste fly over verdenshavene vil kreve betydelig med frekvenser. Dette er vanskelig å få til på en fornuftig måte med satelitt.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Noen som vet om andre fly som fløy den strekningen i tidsrommet har rapportert inn noe om uvanlig krafig turbulens..? De var vel ikke eneste som fløy der den natta...

Kan ikke se at det står noe om det i tråden...

Bare lurer...
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Stemmer det at det ofte er svært mye turbulens på akkurat den ruta?
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Noen som vet om andre fly som fløy den strekningen i tidsrommet har rapportert inn noe om uvanlig krafig turbulens..? De var vel ikke eneste som fløy der den natta...

Kan ikke se at det står noe om det i tråden...

Bare lurer...

Stod noe i avisene om at det var andre som hadde fløyet før/etter (med 0.5-1 times mellomrom) uten store problemer.

Stemmer det at det ofte er svært mye turbulens på akkurat den ruta?

Ja, mye uvær rundt ekvator, med Cb-aktivitet og dunder-og-brak.
http://forum.scanair.no/showpost.php?p=382786&postcount=9
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Da er det kommet en ops bulletin basert på en Accident Information Telex fra Airbus hvor de bl.a. sier:

"The following data have been approved for release by the French BEA.

The route of the aircraft was crossing a tropical multicell
convective area at the time of the accident.

Failure/ maintenance messages have been transmitted automatically
from the aircraft to the airline maintenance center.

The above mentionned messages indicate that there was inconsistency
between the different measured airspeeds. Therefore and without
prejudging the final outcome of the investigation, the data available
leads Airbus to remind operators what are the applicable operational
recommendations in case of unreliable airspeed indication."

Så det er tydelig at noe har foregått der ute i havet...

T
 
Back
Top