AF 447

Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Så igjen, ta alt som brazilianske myndigheter sier med en STOR klype salt

Hva er grunnen til at vi skal ta alt som brasilianske myndigheter sier med en stor klype salt?
 
Last edited:
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Denne ruten, og TAP er svært vanlig blant Statoils ansatte. Grunnen til at Lufthansa og KLM ikke er logisk er fordi de flyr kun fra Sao Paulo, og jeg har hørt at å fly via GRU er ikke like enkelt.

Trafikken fra Rio de Janeiro til Sao Paulo går typisk fra Rios to lufthavne (SDU og GIG) til Sao Paulo's CGH, og i noget mindre grad til GRU. Derfor er det ret besværligt at connecte fra Rio til GRU.

Da RG eksisterede som interkontinentalt selskab, fløj mange ruter GIG-GRU-XXX, fx GIG-GRU-LHR-CPH eller GIG-GRU-CCS-AUA, hvor man så kunne bruge første leg af disse ruter som feeder.

I øvrigt var for få år siden CGH-SDU den mest trafikerede rute i verden, med op til 6-7 afgange i timen (i hver retning).
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Det er dypt vann der flyet er savnet, ned mot 7000m. så å ta opp det svarte boksene, vil kreve mye utstyr. Som det ikke er mye av i verden.
Hvor stort trykk tåler det svarte boksene ?
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Hva er grunnen til at vi skal ta alt som brasilianske myndigheter sier med en stor klype salt?

Fordi erfaring sier at i slike situasjoner viser det seg at det er mye feilinformasjon som kommer derfra.

Som feks at det kan finnes overlevende og at man har mottatt SMS, noe som er usannsynlig
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Det er dypt vann der flyet er savnet, ned mot 7000m. så å ta opp det svarte boksene, vil kreve mye utstyr. Som det ikke er mye av i verden.
Hvor stort trykk tåler det svarte boksene ?

Og havbunnen i dette området "byr" på høye undersjøiske fjell og dype "daler", meget utfordrende i følge eksperter på NRK nå.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

OK, takk for svar.

Saken med at man har mottatt SMS fra passasjerer ble fremført av en representant fra "Sindicato Nacional das Empresas Aeroviárias" (Nasjonalt syndikat for flyselskap i Brasil), som vel strengt tatt ikke er noen representant for myndighetene. Dette syndikatet har i ettertid dementert dette utsagnet, der de også understreker at SMS fra flyet er en umulighet: www.snea.com.br/noticia136.htm (portugisisk tekst).

Dette med mulige overlevende i sjøen har jeg kun sett fremført skriftlig her på forumet....
 
Last edited:
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

denne er også litt diffus;

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3102560.ece

"A330-200 er storebroren til den første varianten, A330-300, og ble lansert i 1995, og for første gang fløyet tre år senere. Det har aldri før vært en styrt med modellen, om man ser bort fra en testflyvning i 1994, da piloten gjorde en feil og flyet, med syv personer om bord, styrtet. Alle omkom.

A330 ser i utgangspunktet ut som sin etterfølger, A340. De to modellene har så og si identiske skrog og vinger, men bruker forskjellige motorer"
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Saken med at man har mottatt SMS fra passasjerer ble fremført av en representant fra "Sindicato Nacional das Empresas Aeroviárias" (Nasjonalt syndikat for flyselskap i Brasil), som vel strengt tatt ikke er noen representant for myndighetene.

Nærmere "Den nationale sammenslutning af luftfartsselskaber" - men nej, ikke en myndighed. Nærmere end brancheforening.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Og havbunnen i dette området "byr" på høye undersjøiske fjell og dype "daler", meget utfordrende i følge eksperter på NRK nå.

Kanskje man etter dette kan utvikle en teknologi der ferdsskriver og taleregistrator kan streames live over satellitt? Man mister kanskje de siste kritiske sekundene, men får til gjengjeld en god indikasjon på hendelsesforløpet ved ulykker der den svarte boksen ikke blir funnet.

Dersom flyet kan sende ut automatiske meldinger om dette og hint, hvorfor kan det ikke like godt streame alle flydata?
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Fordi erfaring sier at i slike situasjoner viser det seg at det er mye feilinformasjon som kommer derfra.

Som feks at det kan finnes overlevende og at man har mottatt SMS, noe som er usannsynlig

Det er korrekt, at den brasilianske tabloidpresse ofte gætter en del i sager som denne. De har ikke en kildekritisk tilgang til deres materiale!

Jeg blev i øvrigt overrasket over, at passagerlisterne ikke blev offentliggjort straks ved AF447-ulykken. Det var i hvert fald tilfældet, da GOL (2006) og TAM (2007) havde fatal accidents. Men formoder, at det er flyselskaberne, og ikke myndighederne, der offentliggør disse?

I øvrigt er det lovpligtigt, at flypassagerer, der rejser fra Brasilien (domestic&intl) har mulighed for at informere om, hvem man ønsker bliver kontaktet i tilfælde af ulykker. Som regel ved at skrive navn og telefonnummer på ens pårørende bag på den del af boardingkortet, som de beholder. Eller på en særlig blanket, der udleveres ved check-in.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Jeg blev i øvrigt overrasket over, at passagerlisterne ikke blev offentliggjort straks ved AF447-ulykken. Det var i hvert fald tilfældet, da GOL (2006) og TAM (2007) havde fatal accidents. Men formoder, at det er flyselskaberne, og ikke myndighederne, der offentliggør disse?

I Europa eller USA vil man aldri offentliggjøre passasjerlistene for de pårørende er varslet. Det er myndighetene som tar kontroll over listene fra flyselskapet og myndighetene som vil stå for kontakt med de pårørende. De bestemmer også når listenkan offentliggjøres.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

I Europa eller USA vil man aldri offentliggjøre passasjerlistene for de pårørende er varslet. Det er myndighetene som tar kontroll over listene fra flyselskapet og myndighetene som vil stå for kontakt med de pårørende. De bestemmer også når listenkan offentliggjøres.

Ingen tvivl om, at jeg også finder den europæiske/amerikanske model den bedste.
Men hvis det er brasiliansk kotyme, og flyet er lettet fra Brasilien, og de brasilianske myndigheder har passagerlisten, hvorfor er den så ikke som sædvanligt offentliggjort!? AF må havde veto'et?

EDIT: Det er tydeligvis flyselskabet, der offentliggjorde passagerlisten i tilfældet med TAM: http://www.maratimba.com/noticias/news.php?codnot=211399
 
Last edited:
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Det er vel gjerne greit å la de pårørende få vite hvem som er død/savnet før pressen får den informasjonen. Eller?

Om mine foreldre (søsken/besteforeldre/ect) av en eller annen grunn skulle dø, så ser jeg helst at jeg får vite det direkte fra enten andre i familien eller fra en politimann/prest/whatever. Om jeg hadde fått den informasjonen først gjennom VG/Aftenposten hadde jeg nok stelt i stand litt av en huskestue...
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Dersom flyet kan sende ut automatiske meldinger om dette og hint, hvorfor kan det ikke like godt streame alle flydata?

Hva båndbredde og kapasitet angår, så er det nok et langt steg fra dagens sporadiske meldinger til streaming av realtime data fra alle kommersielle fly....

Tipper det først blir et faktum den dagen cockpit ikke lengre er en del av flyet....
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Dersom flyet kan sende ut automatiske meldinger om dette og hint, hvorfor kan det ikke like godt streame alle flydata?

Først og fremst en årsak: Kostnad. Vi snakker enorme summer.

Teknisk sett er det ingen problemer å levere eller hente data fra fly så lenge man har Satlink, Aircell, Panasonic eller hva de nå heter alle sammen som leverer signaler til fly. Men å standardisere trafikken, og overføre den via jordstasjoner eller satelitt tilbake til selskapet, snakker vi enorme summer. Som tilbyderene gjerne vil ha, men som operatørene ikke uten videre vil betale. Boeing viste stolt frem disse mulighetene da de lanserte Connexion, men som vi husker ble det prosjektet drept av høye kostnader.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1902421,00.html

Qantas Flight 72 had been airborne for three hours, flying uneventfully on autopilot from Singapore to Perth, Australia. But as the in-flight dinner service wrapped up, the aircraft's flight-control computer went crazy. The plane abruptly entered a smooth 650-ft. dive (which the crew sensed was not being caused by turbulence) that sent dozens of people smashing into the airplane's luggage bins and ceiling. More than 100 of the 300 people on board were hurt, with broken bones, neck and spinal injuries, and severe lacerations splattering blood throughout the cabin.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top