Aerolineas Argentinas med egne matefly i Europa

Desk pilot

ScanFlyer Crusty
Ifølge en tråd på A.net har Aerolineas Argentinas egne matefly i Europa (bilde). Dette er sikkert en grei måte å gjøre ting på, men kanskje ikke helt vanlig i dag. Finnes det andre flyselskap som gjør det på samme måte?
 
Så vidt meg bekjent, er det ingen andre som gjør tilsvarende i Europa, men både Iberia og Air France har hatt tilsvarende opplegg i Amerika, med mating fra Miami (kanskje andre steder óg?), og ut i Mellom-Amerika og Karibia. Jeg tror begge har gitt seg med dette nå.

VC-10
 
Dette kan jo ha en sammenheng med at så og si alle andre flyselskap har sagt opp Interline avtalene med AR, slik at de er tvungen til å gjøre slike grep ..
 
Ikke glem PanAm med matefly fra FBU til LHR ... TWA gjorde det samme i en kort periode ..
 
I Europa ikke mig bekendt længere. Før i tiden (op til og med 80'erne) var det derimod ganske normalt.

Men Iberia og Air France har derimod (indtil for ganske nylig, og muligvis stadig) egen feeder flyvninger til/fra Miami (til/fra mellemamerika, sydamerika og Caribien).

Iberia A319 i Miami: http://www.airliners.net/open.file/0853655/M/

Air France EMB-145 i Miami: http://www.airliners.net/open.file/0489595/M/
Air France A320 i Miami: http://www.airliners.net/open.file/0706658/M/

OBS! Nogle Air France's flyvninger blev/bliver dog udført som weatlease fra bla Air Caraibes.

Har netop checket i Amadeus og Air France har stadigt "egne" flyvninger til/fra Miami til bl.a. Fort de France og Pointe a Pitre.
 
Hva er årsaken til at AR er så upop blant andre selskaper?

Jeg kjenner ikke hele historien, men etter hva jeg forstår sliter AR med dårlig økonomi. Blant annet kjøpte de AFs godt brukte B735 istedet for å investere i nyere fly.
 
Originally posted by LN-MOW

Ikke glem PanAm med matefly fra FBU til LHR ... TWA gjorde det samme i en kort periode ..

At jeg kunne glemme det, jeg har jo til og med fløyet PA med ATR-42 FBU-BER :rolleyes:


VC-10
 
Originally posted by TheDane

Men Iberia og Air France har derimod (indtil for ganske nylig, og muligvis stadig) egen feeder flyvninger til/fra Miami (til/fra mellemamerika, sydamerika og Caribien).

Iberia A319 i Miami: http://www.airliners.net/open.file/0853655/M/

Iberia hadde to eller tre små Airbuser stasjonert i MIA, som fløy til en rekke destinasjoner i Mellom-Amerika, men etter at sikkerhetsnivået i USA ble hysterisk og det er blitt gjort til en prøvelse å reise med fly til/fra/via der, kuttet Iberia ut denne praksisen. Det var både blitt mye kostbarere å operere fra MIA, og de mistet også pax som valgte andre routinger enn via USA. Leste dette et eller annet sted. Det er sikkert ihvertfall ett år siden de la ned.
 
Qantas fløy med egne fly inntil i fjor mellom MAN og LHR (wetleasede Flightline BAe 146)
 
Originally posted by LN-MOW
Ikke glem PanAm med matefly fra FBU til LHR ... TWA gjorde det samme i en kort periode ..
Siden du nevner det, nå er 1 landing av Pan Am´s 2.runde m LHR-connection til FBU nyscannet, og du finner N70724 her, fra åpningsdagen 27.april 1986. De fløye 1.runde i ´77/78 med B727-100, noe altså TWA gjorde mange år seinere vinteren´89/90.
 
Originally posted by LN-KGL

Qantas fløy med egne fly inntil i fjor mellom MAN og LHR (wetleasede Flightline BAe 146)

Denne er i følge mange tråder på pprune.net omtalt å eksisterer i hovedsak for å holde på noen slots i hver ende, og var knapt nok brukt av passasjerer... sannhetsgehalten vet jeg lite om, pprune er jo de profesjonelle sitt svar på a.net si seriøsitet. ;)

-A
 
Trodde ikke mine egne øyne da jeg så en AF 320 i Florida for en stund tilbake.. Kombinasjonen solstikk og mye GT var min forklaring da inntil jeg leste denne tråden :D
 
Originally posted by EK 007


Iberia hadde to eller tre små Airbuser stasjonert i MIA, som fløy til en rekke destinasjoner i Mellom-Amerika, men etter at sikkerhetsnivået i USA ble hysterisk og det er blitt gjort til en prøvelse å reise med fly til/fra/via der, kuttet Iberia ut denne praksisen. Det var både blitt mye kostbarere å operere fra MIA, og de mistet også pax som valgte andre routinger enn via USA. Leste dette et eller annet sted. Det er sikkert ihvertfall ett år siden de la ned.


Ifølge denne linken http://www.airliners.net/open.file/0682771/M/
så ble Miami-basen nedlagt 30/9-04.....
 
Originally posted by Desk pilot

Hva er årsaken til at AR er så upop blant andre selskaper?

Jeg kjenner ikke hele historien, men etter hva jeg forstår sliter AR med dårlig økonomi. Blant annet kjøpte de AFs godt brukte B735 istedet for å investere i nyere fly.

AR har hatt noen aar med daarlig oekonomi, men er absolutt paa rett kjoel, at de kjoeper 737-500 istedenfor nye fly, taler mere om en fornuftig ekspansjon/fornyelse, tross allt saa kjoeper jo DY 737-300 til sin ekspansjon. I tillegg er det samme selskap som eier Air Plus Comet i Spania som ogsaa er stoerste eier i AR, og saavidt jeg vet er Air Plus Comet involvert i Europa operasjonene til AR. Naar det gjelder maskinen paa bildet, saa er vel det en av de 737-500 som AR har kjoept i fra AF, og saa vidt jeg vet opererer AR med MD-88 paa Europa rutene
 
Sånn apropos med flåtefornyelse så kan det jo nevnes at moderselskapet til Air Pullmantur, Air Plus og Aerolineas Argentinas har bestilt 10(?) stykk A330 som skal fordeles over alle de tre selskapene.
 
Back
Top