Aeroflot

amatør

ScanFlyer Gold
Den 20 august ser det ut som det er slutt på Tupoleven på OSL. Ifølge aeroflot.ru er SU 211-212 satt opp med A320 f.o.m den datoen.

Last edited:
Triste greier:( Tupolev har vært et ikon på Fornebu og du verden så mange rykter det gikk om 134 og fotografene i nesen under kalde krigen! SU er ikke det samme med Airbus.

Noen som husker mannen som vinket inn Aeroflot med to amerikanske flagg..?? Han fikk ikke gjoere det mer ...

'Fotografen i nesa', ja ... og de regelmessige (hvert halvaar) diversionene til GEN paa klarvaersdager ... hehe .. men selv den gang hadde de vel satelitter som gjorde den jobben bedre ..

Kjenner et par russere som er bosatt i Oslo, og de er svært glade for byttet, ettersom bussen er langt mer komfortabel enn Tupoleven.

Jeg fikk en herlig bok av han som alltid fulgte flyet ut fra gate(regner med at du husker han Andreas), om SU's historie. Den er ikke mulig å kjøpe så jeg er rimelig stolt over den:)

Jeg fikk en herlig bok av han som alltid fulgte flyet ut fra gate(regner med at du husker han Andreas), om SU's historie. Den er ikke mulig å kjøpe så jeg er rimelig stolt over den:)

Jeg har også en Aeroflot-bok, utgitt i forbindelse med 50-års jubileet i 1973.
I den tiden plaget jeg med jevne mellomrom de ansatte på flyselskpkontorene i Oslo, når jeg var på besøk der, og ba om brosjyrer, postkort o.s.v.
Denne boka er vel det gjeveste jeg fikk karret til meg, og den er riktig artig å bla i fremdeles!

a day with aeroflot.jpg

:up: VC-10

Last edited:
Jeg har også en Aeroflot-bok, utgitt i forbindelse med 50-års jubileet i 1973.
I den tiden plaget jeg med jevne mellomrom de ansatte på flyselskpkontorene i Oslo, når jeg var på besøk der, og ba om brosjyrer, postkort o.s.v.
Denne boka er vel det gjeveste jeg fikk karret til meg, og den er riktig artig å bla i fremdeles!

View attachment 18621

:up: VC-10

Har du noen spennende eller morsomme sitater fra boken?

Tittelen A Day with Aeroflot får meg til å tenke på Odin djen' Ivana Denisovicha eller En dag i Ivan Denisovitsjs liv. Den ene foregår i GUGVF og den andre i GULAG - uansett var det en Hovedbestyrelse (GU=Glavnoje Upravlenije) :)

Det er i hvertfall en del stuere i SGS som blir galde nå. Det er absolutt ikke populært å stue 6000 kgs med fiskekasser(ca 250 stk) i belly på Tupoleven.
Er det noen som vet om SU sine A320 tar ULD ??

Det er i hvertfall en del stuere i SGS som blir galde nå. Det er absolutt ikke populært å stue 6000 kgs med fiskekasser(ca 250 stk) i belly på Tupoleven.

Ei heller å få balansen på flyet til å være korrekt heller..... men på SU går alt ;)
On-time please som det så pent heter

Har du noen spennende eller morsomme sitater fra boken?

Vel - lenge siden jeg har lest i den, så jeg har ikke noen spesifikt fra innholdet, men det er påfallende når man blar igjennom hvor mange av personene som er omtalt er gode comrads, og venner av kommunistpartiet. De har også mottatt en rekke stjerner og ordner for sin heltemodige innsats for Aeroflot og Sovjetunionen! I tillegg har flere av dem hatt tid til å bli valgt inn i diverse politiske verv.

Siste avsnitt i et lite forord lyder:

We hope the book will prove to be of interest to people everywhere, particularly to those who have occasion to use the services of Aeroflot. The editorial board offers an abridged version and hopes it will further the cause of mutual understanding and friendship among the peoples of the board.

Under dette er det et fotografi av Leninordenen.
Flotte ord - kanskje dette var opptakten til slutten på den kalde krigen ;)

VC-10

Och här är boken i rysk upplaga ...

Attachments

• A day with Aeroflot_redigerad-1.jpg
    A day with Aeroflot_redigerad-1.jpg
    93.1 KB · Views: 255
Synd at vi ikke får se TU-154 på OSL lengre, men A320 er ingen dårlig erstatter syns nå jeg. Airbusen er vel mer miljøvennlig også.

Back