• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Aeroflot taget på i Kiev

Re: Aeroflot taget på i Kiev

At dette er en håpløs aksjon som ikke hører hjemme noe sted er jeg enig i, men jeg stusser på at de i det hele tatt flyr dit. Vi planlegger ikke engang med alternate i Ukraina når vi flyr til russiske destinasjoner og vice versa.

Den som sär vind höster uvaer : fly er politisk preget og Aeroflot er flag-carrier for Russia, som har innvadert/okkuperer Ukrainske Krimea og innvaderer underhändig Dombass-bassenget m.m. Var jeg Aeroflot ville jeg avstä helt ä peke nese til Ukraina med fortsatte flyvninger til Kiev. Nok er nok ! At en form pä (hittil prosaisk) "Resistanse" rettes mot Aeroflot er menneskelig ? Putin har fätt klar beskjed, sä han vet nöyaktig hva som ventes av ham, det er bare at mannen er en farlig megalo.

Jeg tror ikke Aeroflot flyr til Kiev og andre destinasjoner i Ukraina bare for å vise flagget og å provosere. Det er millioner av ukrainere som bor og jobber i Russland, det finnes et utall av russisk-ukrainske familier og faktisk ganske mange forretninger mellom de to landene som går helt normalt. Det er rett og slett et marked for flytrafikk. Og til tross for at vestlig media tidvis lar oss tro det, så er de to landene ikke i krig med hverandre.

Mange Ukrainere benytter Aeroflot fra Europa til Ukraina, jeg tror ikke de fleste er så opptatt av akkurat det - men setter pris på at de har mange fly og er et billig alternativ dit.
Men som flag carrier så er det nok et mål for politiske markeringer, og det er et hett klima politisk og noen ble vel for fristet til å vise sine meninger. Vel er det bedre enn at noe dør...

Aeroflot kommer nok til å slite seriøst fremover, både pga redusert etterspørsel til/fra europa og stupet i rubelen.

W

Aeroflot kommer nok til å slite seriøst fremover, både pga redusert etterspørsel til/fra europa og stupet i rubelen.

W

Er redd du har rett og det er veldig synd. De leverer et godt produkt internasjonalt og jeg tror det skal bli vanskelig å bygge opp noe liknende der borte om SU må legge inn årene.

Er redd du har rett og det er veldig synd. De leverer et godt produkt internasjonalt og jeg tror det skal bli vanskelig å bygge opp noe liknende der borte om SU må legge inn årene.

SU vil neppe forsvinne uansett hvor dårlig det måtte gå, da de nok har backing fra Moskva.

For øyeblikket er det ingen stor krise og de gjør det ikke noe spesielt værre enn andre selskaper. http://www.aeroflot.com/cms/en/new/45589

Det var pr september, mye har skjedd siden den gang og situasjonen forverres daglig.
Siste nytt nå er renteøkning fra 10,5 -> 17% og varsel om resesjon fra senstralbanken.
(Etter at de for en uke siden sa de ikke skulle øke den mer..)
Dette kan fort bli veldig dramatisk og panikken i Russland kan begynne å spre seg.

DN: Drastisk renteøkning i Russland

W

Last edited:

Det var pr september, mye har skjedd siden den gang og situasjonen forverres daglig.
Siste nytt nå er renteøkning fra 10,5 -> 17% og varsel om resesjon fra senstralbanken.
(Etter at de for en uke siden sa de ikke skulle øke den mer..)
Dette kan fort bli veldig dramatisk og panikken i Russland kan begynne å spre seg.

DN: Drastisk renteøkning i Russland

W

Med tanke på at flere butikker har begynt å prise varer i euro og dollar, vil jeg si at situasjonen igjen er noe dramatisk.

Nei, det er ingen dans på roser, men for Aeroflot så er det ikke først og fremst lån men leasingkostnadene som er tyngende, og de påvirkes ikke av rentene til sentralbanken i noe stor grad (siden de er i USD). De vil derimot forbedre seg om Russland klarer å demme opp fallet i Rubelen (men jeg tror det kan bli svært kostbart for staten). Aeroflot priser fortsatt også mye av utenlandsprisene i fremmede valutaer, så deler av inntektene vil holde seg. Spørsmålet blir hvor mye mindre russerne kommer til å reise.

Husk at den russiske staten eier majoriteten av Aeroflot, og med tanke på at de klarte og holde dem flyvende både når Sovjet kollapset og Russland gikk konkurs i 1998, så klarer de nok dette og. At de vil slite er en ting, men vanlige økonomiske spilleregler gjelder ikke her

At de vil slite er en ting, men vanlige økonomiske spilleregler gjelder ikke her

Du mener ikke ulikt SAS? (just kidding ;) )

Men ja, Aeroflot overlever nok uansett, det har du rett i.

W

Last edited:
Back