• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Aeroflot i Haugesund på 90-tallet

Gran

Newcomer
Aeroflot i Haugesund på 90-tallet

Jeg kom over disse bildene på Haugesunds Avis' bilde-database:

http://bilder.h-avis.no/index.php?info=aeroflot&search=1&picid=6 (lenke til resultat av søk på 'Aeroflot' (kom over bildene i en annen sammenheng, uten å såke direkte på flyselskapet) - håper linken virker)

Bildene ser ut til å være av en Yak-40 (cccp-87971), tatt i 1995 og en An-24 (cccp-47258), tatt i 1992.

Noen som vet hva Aeroflot gjorde på Haugesund Lufthavn ved disse to anledningene?

Re: Aeroflot i Haugesund på 90-tallet

Det er ikke alltid en kan stole på årstall gitt ved bilder på internett..

Jeg tviler på at bildet av Yak 40 er tatt i 1995, da ville det garantert hatt RA-registrering og russisk flagg på halen.

Jeg vet at det var sovjetiske fly på Fornebu i forbindelse med statsbesøk både i januar 1988, og i juni 1991 (hhv statminister Rysjkov og president Gorbatsjov).

Det var alltid flere fly som kom ved slike anledninger, både 2 stk Tu-154M, og som regel en IL-76 med biler, og en av gangene kom det også en Yak 40 fordi følget skulle på dagsbesøk i Haugesund, jeg tror det kan ha vært i januar 1988. I så fall er det nettopp dette flyet som er avbildet.

An-24 stemmer nok med 1992, det har fått russisk flagg.

Back