Aeroflot har 40 års jubileum for Oslo-ruta
Ha en god 1.april alle sammen.
Dette er ingen aprilspøk, men konkrete fakta.
Aeroflot startet med å fly Moskva-Stockholm-Oslo med Tupolev 134 hver tirsdag, fra og med 1.april 1969.
Jeg husker det godt, jeg ante ikke hva en Tu-134 var den gangen, men jeg hørte at lyden var noe jeg ikke kjente fra før, og løp til vinduet.
I flott avgang på bane 06 løftet den med en lyd som var minst like sterk som en Caravelle
Og slik så den ut: her er CCCP-65617 fanget et par år seinere.
Samme dag, åpnet også Malév sin rute med Tu-134 hver tirsdag Budapest - øst-Berlin - København - Oslo med retur samme vei.
Så samme ettermiddag hørte jeg samme lyd en gang til og løp igjen til vinduet. Malév stoppet sin rute i 1973, og kom ikke tilbake igjen med fast rute før etter at FBU var stengt.
Men slik så de ut, her er Tu-134 HA-LBF et par år seinere:
Begge bildene med Jan Olav Martinsen som fotograf ©
Ha en god 1.april alle sammen.
Dette er ingen aprilspøk, men konkrete fakta.
Aeroflot startet med å fly Moskva-Stockholm-Oslo med Tupolev 134 hver tirsdag, fra og med 1.april 1969.
Jeg husker det godt, jeg ante ikke hva en Tu-134 var den gangen, men jeg hørte at lyden var noe jeg ikke kjente fra før, og løp til vinduet.
I flott avgang på bane 06 løftet den med en lyd som var minst like sterk som en Caravelle

Og slik så den ut: her er CCCP-65617 fanget et par år seinere.

Samme dag, åpnet også Malév sin rute med Tu-134 hver tirsdag Budapest - øst-Berlin - København - Oslo med retur samme vei.
Så samme ettermiddag hørte jeg samme lyd en gang til og løp igjen til vinduet. Malév stoppet sin rute i 1973, og kom ikke tilbake igjen med fast rute før etter at FBU var stengt.
Men slik så de ut, her er Tu-134 HA-LBF et par år seinere:

Begge bildene med Jan Olav Martinsen som fotograf ©