Aerodynamisk overflate (?) på DHC 8-400

Re: Aerodynamiskp overflate (?) på DHC 8-400

De sitter på flykroppen, ikke i forbindelse med understellet, og kalles strakes.Først og fremst i forbindelse med deep stall karakteristikk, som er det problem på T-tail.
B1900 har vel noen av de mest markante strakes man ser.

Hvis jeg husker riktig i farten da...

Last edited:
Re: Aerodynamisk overflate (?) på DHC 8-400

Finnes fly som har mer markert enn det :)

http://www.airliners.net/photo/Belgium---Air/SABCA-F-16AM-Fighting/1733084/L/&sid=de50ad7551f6c94c935651ae2a409dcb

Der finnes de i hvert fall for bedre stabilitet i high speed turns og i store angle of attacks (og kalles ventral fins hos oss). Når angrepsvinkelen blir stor, blir luften som treffer haleflaten turbulent pga. vingene. Disse hjelper til å holde horisontal stabilitet siden de ikke er påvirket av luftstrømmen over vingene :)

Last edited:

I Q400 sitt tilfelle er det vel for å hindre slipstrømmen fra propellene i å treffe halen på motsatt side ved høy angrepsvinkel.

Oi, slipstreams har jeg faktisk lest om i ei bok jeg har, takk :) På små propellfly kunne slike "snurre rundt" kroppen og føre til at flyets haleror ble presset mot en side, om jeg ikke husker helt feil? Regner med det er forskjellige motorer og lengden som gjør at (q)400'ern har slike, mens 300'ern ikke har de?

Oi, slipstreams har jeg faktisk lest om i ei bok jeg har, takk :) På små propellfly kunne slike "snurre rundt" kroppen og føre til at flyets haleror ble presset mot en side, om jeg ikke husker helt feil? ?

Stemmer det. Hvor mange ganger hørte jeg ikke "right rudder" under PPL'en ;)

Det samme, men mindre og et annet sted i forhold til Q400 :) Disse ble installert for å bedre stall-characteristics. (Se i overgang mellom hvitt og blått)
IMG_1598.jpg

Hvis Polaris kan tilgi meg, låner jeg tråden et øyeblikk for å spørre om noe lignende. Fremme på MD80 under cockpit sitter noen små "finner":
LN-RLE20-20MD8020SAS20-20INN2006-1.jpg

Er disse også av aerodynamisk betydning, de virker så små og unnseelige på et relativt stort fly?

..

Det er strakes det også. De gir faktisk en renere luftstrøm over haleflaten ved høye angle-of-attacks. MD-80 har også strakes på motorene hvis du ser etter... de mener jeg å huske er for å gjøre stall recovery lettere (ved å få nesen ned fortere).

Back