• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

AerLingus starter Dublin - Indianapolis

Someone

Moderator
Medlem
Etter nylig lanserte Nashville, kommer Indianapolis som neste nye rute til mindre steder i USA for AerLingus.

4x ukentlig fra neste vår, trolig med A321XLR

https://airlinegeeks.com/2024/10/20/indianapolis-gains-new-transatlantic-service/

Starting on May 3, 2025, Aer Lingus will fly between its Dublin hub and Indianapolis, presumably on an A321XLR. According to Ishrion Aviation on Twitter/X, the new route will operate four times a week on Mondays, Wednesdays, Fridays, and Saturdays
 
De to rutene er planlagt med XLR, ja. Den første kommer visst i slutten av november og nummer to i begynnelsen av desember. De skal i første omgang dekke for vedlikehold av de vanlige LRene.

Det interresante med dette er jo det faktum at disse nye destinasjonene sannsynligvis kommer på bekostning av andre ruter. DUB har klart å surre seg inn i noe som vel kan sies å være en skikkelig fadese...
Da T2 ble bygd, ble den godkjent av kommunen så fremt det ble satt et passasjertak på 32 millioner per år p.g.a. infrastrukturen til adkomst. Dette har ingen gjort noe med siden den gang og i år har dette taket visstnok for første gang blitt overskredet. Siden Irland er et mareritt når det kommer til administrative ting som dette, har det hele resultert i at IAA (luftfartsmyndigheten) kommer til å sette setekapasiteten for 2025 til 39.6 millioner seter. Dette tallet er høyere enn passasjertaket siden de tar høyde for at ikke alle seter fylles samt at transfer passasjerer ikke telles i denne sammenhengen. Oppi alt dette har også åpningen av den nordre rullebanen (10L/28R) ført til masse bråk (bokstavelig talt) p.g.a. utflygingstraseer og den slags, så det er hestehandel på høyt nivå angående alt dette. Ikke uventet blir det advokatmat og det tar sikkert år og dag før noe som helst blir avgjort hverken den ene eller andre veien :rolleyes:

RTÉ (og andre irske media) har skrevet mangt og mye om dette de siste månedene. https://www.rte.ie/news/business/2024/1007/1474047-iaa-to-cap-summer-seat-numbers-at-dublin-airport-at-25-2m/
 
Back
Top