• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ærede fotografer....Noen svar søkes

ENGM RAMP

ScanFlyer Rusty
Ærede fotografer....Noen svar søkes

Go aften i natten!

Jeg sitter og leser rundt omkring på nett om test av kameraer, og alt fra digi speilrefleks til litt enklere digicam's med bildestabilisatorer etc..

Jeg undrer meg på, OM jeg skulle ramle utpå i nærheten av en flystripe (ja kanskje til og med her oppe på GM) hva slags hastighet bør jeg MINIMUM ha på bilder pr. sek for å kunne få med meg noen av metallfuglene?

Jeg ser de mere avanserte som Nikon D50 og Canon EOS350D ligger på rundt 3,5 fps var det vel, Canon Powershot IS3 ligger på rundt 2 mens mange ligger på drøye 1....

Noen kommentarer?

Re: Ærede fotografer....Noen svar søkes

Jeg en Canon 300D og har 2,5. Men det er ikke der flaskehalsen ligger for min del når jeg skal ta bilder av ting som flyr. Det er bufferen som for min del er på 4 bilder, det står alltid "busy" når herligheten har kommet i den rette posisjonen. Raske CF-kort hjelper litt, men ikke mye.

edit: Skrivefiel.

Når det gjelder fotograferingshastigheten så tror jeg at hvis man er nede i 1fps har flyet passert før du har fått bildene du ønsker. Når det gjelder minimumshastighet så er jeg jomen ikke sikker på hvor grensa går.
Når det gjelder flyfotografering er det viktig å ha et visst minne i kamera, ikke i kortet altså, slik at man kan ta flere bilder etter hverandre i rask rekkefølge.

NÅr det er sagt hjelper det ikke å ha et kjemperaskt kamera hvis det tar lang tid å laste ned bildene på kortet. Derfor er det en god investering å kjøpe et forholdsvis raskt kort slik at man ikke tar 4 kjappe bilder og så er det full stopp fordi kamera blir opptatt med å dumpe bildene til kortet.

350D'en fungerer bra men det er nok litt lite minne til å ta flere RAW-bilder etter hverandre. Dog er dette strengt tatt ikke nødvendig når det gjelder flybilder stort sett. Det holder med JPEG.

Øh... var det et svar?

Edit: Herlig sammenblanding av begreper.

Om du skal ha hastighet kan du avskrive kompaktkameraene med en gang, De er etter min erfaring alt annet en kjappe. Dette er både i avtrekket og i lagring.

Spørsmålet om du evt skal velge Canon eller Nikon vil jeg ikke blande meg oppi. Mange liker Nikon sin. Men skal du ha noe som river er det Canon sin. Den parkerer N D50 ganske solid på veldig mange pungter.

Lykke til :)

Vil benytte noen bilder til å illustrere (tatt underveis på vår EuroTour på sist fredag).

PowerPlant1.jpg

Bildet er tatt når vi hadde stoppet, og er typiske bilder det går an å ta med nesten hvilket som helst kamera i dag. Fokuseringstid har ingen betydning for slike bilder.

PowerPlant2.jpg

Her er samme kraftverket tatt fra en bil i bevegelse (+60 mph) og i slike tilfeller er det kameraets reaksjonstid for fokusering som spiller inn (kanskje også fotografens evne til å unngå stolpene langs veien også).

Hvis man overfører dette innen flyverden, så er det ikke noen problemer med å ta bilder av fly som står i ro eller takser sakte (statiske motiver) med et vanlig lommekamera (så lenge du er nær nok eller det har tilstrekkelig optisk zoom). Men hvis man vil ta bilder av fly som har relativt stor fart mot deg, vekk fra deg eller stor fart parallelt med deg, er kameraets/objektivenes evne til å kunne fokusere hurtig viktig. I de fleste tilfeller må det et digitalt systemkamera (DSLR) til for få dette til, og begge representanter du nevner ENGM RAMP (Nikon D50 og Canon EOS350D) er gode kamera for en slik jobb forutsatt også objektivene har den samme evnen. For mobile objekter er det som regel ikke hvor mange bilder du trenger, men å få DET bildet. Med andre ord antall bilder du kan ta pr minutt i en serie er annenrangs. Det som kan derimot være viktig er å studere tiden det tar fra kameraet er i dvalemodus til når du kan skyte første skuddet. Der vil man finne forskjell mellom billige og dyre DSLRer. Er man en god planlegger så er ikke dette så viktig heller.

Hvilke konklusjoner kan trekkes?
Statiske fly - billig digitalt kamera er godt nok så lenge man kommer nær nok.
Dynamiske bilder av fly - DSLR og sats mesteparten av pengene på gode objektiver.

Til slutt et historisk bilde tatt med DSLR av et statisk fly:
G-ARVM.jpg

Dette er vel en av de siste bildene tatt av denne luftens dronning. Neseseksjonen av denne + "noen deler av teknisk interesse" går til Brooklands, resten går til høgger'n. Fryktelig, men sant - og BA er totalt historieløse

Originally posted by Scanor

Om du skal ha hastighet kan du avskrive kompaktkameraene med en gang, De er etter min erfaring alt annet en kjappe. Dette er både i avtrekket og i lagring.

Spørsmålet om du evt skal velge Canon eller Nikon vil jeg ikke blande meg oppi. Mange liker Nikon sin. Men skal du ha noe som river er det Canon sin. Den parkerer N D50 ganske solid på veldig mange pungter.

Lykke til :)

Jeg har et Olympus C5060 og dette er overraskende raskt. Du kan tilogmed stille inn på "superraskt" og da går det med tre bilder før jeg får sluppet knappen.
Jeg vet ikke hvor langt de har kommet i sekvensen men C770 hadde jo en 10x zoom og kostet ikke så mye. Tror jeg ville sjekket den veien også. Det er jo MEGET kompakte og hendige kamera.

K

Thnx...

Daaa er det bare sette seg ned og tenkte eeeenda litt mere igjennom hva man har bruk for eller ikke, og hvor mye det reelt vil bli brukt også

Men Maaaaaaange takk! :wow:

Originally posted by ENGM RAMP

Thnx...

Daaa er det bare sette seg ned og tenkte eeeenda litt mere igjennom hva man har bruk for eller ikke, og hvor mye det reelt vil bli brukt også

Men Maaaaaaange takk! :wow:

No straight answers from this corner. :colgate:

Originally posted by Scanor
Men skal du ha noe som river er det Canon sin. Den parkerer N D50 ganske solid på veldig mange pungter.
Nåja... ^_^

(Jeg har forøvrig totalforbud mot å kjøpe noe som helst som det står Canon på av min samboer etter en teknisk svikt på et dårlig passende tidspunkt. :lol: )

Back