Aegean A320 SX-NET A3 757 OSL-ATH
Ref dagens god morgen- tråd, her er en kjapp rapport fra dagens Oslo - Athen med Aegean.
Billetter ble kjøpt for to måneder siden og da kostet det 5-600 kr ekstra for business ift økonomi. Siden jeg uansett må bestille ekstra benplass for noen hundrelapper (194 cm) var saken egentlig grei. I tillegg til benplassen får man også fast track, lounge og -skulle det vise seg- egen buss i Athen. Så da så.
Veldig grei og ryddig innsjekk på nett.
Kjapp fast track og grei frokost i SAS-loungen.
Flyet landet GM på tid 1055, men ble 20 min. forsinket ut igjen.
Prioritert ombordstigning*, men sete 1C gjør at ALLE de 180 andre passasjerene som må gå forbi dunker inni deg med ALLE de 360 håndbagasjene de drasser med seg. Midt i denne strømmen gjorde flyvertinnen en hederlig innsats med å servere «Amalia sparkling wine» samt appelsinjuice og vann. Ikke den helt store smaken på Amalia, men en hyggelig gest er det jo.
*Vi ble stående 10-15 minutter å vente i broen før vi slapp ombord i flyet.
Pushback 20 minutter bak rutetiden, men rask taksing og rolling take-off på 01R med dertil hørende kjapp høyresving rett etter avgang. Så var det faktisk rett frem i tre timer(!) til en vektorering inn til 21R på Athen.
WiFi var relativt ubrukelig, så det ble bok og trip-report i stedet.
Inflightmagasin «Blue» på 305(!) sider.
Matprat:
Salat - helt ok, men ikke noe mer.
Biff - knallbra!
Søtpotetpuré - knallbra!
Naxos-varianten av manchego-osten, knallbra!
Gresk rødvin - mye smak, men litt vél tørr og veldig mye tannin. Grei nok, men… Nuve. Smak og behag.
Service - hyggelig og bra, men litt «mekanisk».
Det så ut til å være grei servering baki bussen også.
Hint: Det så ut til å være vesentlig bedre benplass på radene foran nødutgangene enn bak. Gardin og blokkert midtsete er fleksible, så brukbar benplass går et godt stykke bakover. De siste radene er jævlig trange, det var ikke mulig å sitte med bena rett forover på de siste radene.
Parkering ute på tunet og buss i Athen, men egen buss for businessklasse. Knallbra!
Baggasjen kom på båndet 5-10 min etter bussankomst - godt innafor!
Hertz brukte fem minutter på å gi meg nøklene til en or similar - VELDIG innafor!
2-300 meter å gå til bilen - helt innafor!
Alt i alt: Ganske ok.
Er det verdt det? Ja, men bare så lenge det ikke er alt for dyrt.
Er det bedre enn SAS? Aner ikke. Men man slipper laks med sylteagurk.
Ref dagens god morgen- tråd, her er en kjapp rapport fra dagens Oslo - Athen med Aegean.
Billetter ble kjøpt for to måneder siden og da kostet det 5-600 kr ekstra for business ift økonomi. Siden jeg uansett må bestille ekstra benplass for noen hundrelapper (194 cm) var saken egentlig grei. I tillegg til benplassen får man også fast track, lounge og -skulle det vise seg- egen buss i Athen. Så da så.
Veldig grei og ryddig innsjekk på nett.
Kjapp fast track og grei frokost i SAS-loungen.
Flyet landet GM på tid 1055, men ble 20 min. forsinket ut igjen.
Prioritert ombordstigning*, men sete 1C gjør at ALLE de 180 andre passasjerene som må gå forbi dunker inni deg med ALLE de 360 håndbagasjene de drasser med seg. Midt i denne strømmen gjorde flyvertinnen en hederlig innsats med å servere «Amalia sparkling wine» samt appelsinjuice og vann. Ikke den helt store smaken på Amalia, men en hyggelig gest er det jo.
*Vi ble stående 10-15 minutter å vente i broen før vi slapp ombord i flyet.
Pushback 20 minutter bak rutetiden, men rask taksing og rolling take-off på 01R med dertil hørende kjapp høyresving rett etter avgang. Så var det faktisk rett frem i tre timer(!) til en vektorering inn til 21R på Athen.
WiFi var relativt ubrukelig, så det ble bok og trip-report i stedet.
Inflightmagasin «Blue» på 305(!) sider.
Matprat:
Salat - helt ok, men ikke noe mer.
Biff - knallbra!
Søtpotetpuré - knallbra!
Naxos-varianten av manchego-osten, knallbra!
Gresk rødvin - mye smak, men litt vél tørr og veldig mye tannin. Grei nok, men… Nuve. Smak og behag.
Service - hyggelig og bra, men litt «mekanisk».
Det så ut til å være grei servering baki bussen også.
Hint: Det så ut til å være vesentlig bedre benplass på radene foran nødutgangene enn bak. Gardin og blokkert midtsete er fleksible, så brukbar benplass går et godt stykke bakover. De siste radene er jævlig trange, det var ikke mulig å sitte med bena rett forover på de siste radene.
Parkering ute på tunet og buss i Athen, men egen buss for businessklasse. Knallbra!
Baggasjen kom på båndet 5-10 min etter bussankomst - godt innafor!
Hertz brukte fem minutter på å gi meg nøklene til en or similar - VELDIG innafor!
2-300 meter å gå til bilen - helt innafor!
Alt i alt: Ganske ok.
Er det verdt det? Ja, men bare så lenge det ikke er alt for dyrt.
Er det bedre enn SAS? Aner ikke. Men man slipper laks med sylteagurk.
Attachments
-
IMG_6644.webp112.5 KB · Views: 25
-
IMG_6645.webp144.9 KB · Views: 20
-
IMG_6647.webp84.9 KB · Views: 19
-
IMG_6648.webp85.5 KB · Views: 21
-
IMG_6649.webp138.2 KB · Views: 21
-