• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Advarer mot enmotors fly

spitfire

ScanFlyer Blue
Norsk Flygerforbund er skeptiske og når ikkke frem til LT med sine argumenter

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_nordland/4758221.html

LT gjør vel bare som resten av JAA-unionen og åpner for en-motors turbinfly med pax under IMC-forhold. Hittil har det vel bare vært lov under VFR-flyging. Katoair har en C208 (Caravan) som er innredet for pax-transport, og man skal vel ikke se bort ifra at de vil prøve seg på det nye markedet. Ser for meg at det kan være attraktivt for bedrifter å fly mellom norske fjorder og vestlandsbyer på en 10-minutters flight i stedet for kjøre bil i 2-3 timer om man skal i et lite møte. Mye tid å spare på det.

Var det ikke Benair som forsøkte seg med pax-trafikk i Caravan fra Kjevik til Lista for 3 års tid siden? Noen som husker hvor lenge de holdt ut før dem la ned ruten?

CL

Kjevik-Lista-ruten er vel i teorien fortsatt oppegående. Man flyr hvis noen bestiller billett. Det er ikke så lenge siden avisen(e) skrev om dette.
Årsaken til opplegget er naturligvis å slå fast at Lista har rutetrafikk.:p

Kunne godt tenkt meg å prøve Caravan. Noen som vet hvor man kan ordne billett til Lista fra Kjevik?

Jeg har hørt at det ikke er Caravan som brukes på den "ruten" for tiden, men en eller annen Piper twin.

Ahh, NEI . Jeg vil betakke meg for å gå ombord i en enmotors maskin på kortbanenettet i dårlig vær.
En ting er å surre rundt med en vifte i VFR forhold hvor man hele tiden kan lete etter alternative landigssteder m.m.
Vi får nå endelig håpe at våre myndigheter fortsatt setter sikkerhet høyest ved anbudsutlysning, og setter krav til 2 motors fly, trykkabin og SCAT-1 instrumentering ved neste utlysning.

Hørte intervju med en fra Tilsynet , samt Flygerforeningen på NRK i ettermiddag, og det var vel nesten bare i teorien at slik ruteflygning kunne bli godkjent.

Så vel nesten bare for meg at trekant sambandet RSL-TRF-OSL ville kunne bli godkjent.

Hm, kanskje det er et marked ...

Jeg kommer overhodet ikke til å bli overrasket om samferdselsdepartementet legger opp til at det kan flys med enmotors flytyper ved neste utlysning. Der i gården er det dessverre KUN penger som teller når anbudene fordeles. Hensynet til sikkerhet og komfort er tydeligvis noe man ikke bryr seg om. Det har man sett flere eksempler på i de siste to anbudsrundene på FOT-rutene.

Katoair setter inn seter i caravanene sine etter behov! Man møter jo problematikken med å fly inni vær, istedenfor over vær! Hørt historier om Caravaner som såvidt kommer seg tilbake til "stripa" pga ising! Caravan tåler derimot mye, det skal den ha!

Back