Aborted landing Flesland

Status
Not open for further replies.
Er det jeg som misforstår definisjonen på "cabin clear"?

Jeg har da mer enn en gang sett aktivitet hos cabin crew under taxing, f.eks. safety-demonstrasjonen, også hos SAS.

Betyr "cabin clear" at passasjerene sitter med beltet på, eller skal også cabin-crew sitte fastspent?

Jeg tror ikke noe på at SAS ikke taxer før også cabin-crew sitter med beltet på slik noen påstår her, og da hender det vel, også for SAS, at noe oppstår?

I mitt selskap gjør vi ikke line-up med mindre kabinen er ferdig. Eneste unntak er om vi gir ATC beskjed om at kabin ikke er klar enda og får beskjed om at vi kan gjøre line-up likevel siden det ikke er annen trafikk med det første. Med mindre de har fått beskjed av kabin om at alt var klart, men dette endret seg kortfristig pga. at noen plutselig stod opp e.l. er noe slikt unødvendig og da får man tåle en liten kommentar samme hvilket selskap det gjelder.

SAS taxier ikke medmindre de har cabin clear. Der må foretages pushback under safetydemo, men taxi igangsættes ikke før dette er overstået.

Ved cabin clear skal minimum Crew være seated, men det må foretages safety related work - f.eks. lukke en hattehylde det er sprunget op mv.

Kan godt forstå at SAS-piloten blev sur. Det er uprofessionelt at blokere RWY pga dette og en unødig omkostning at påføre andre. At påføre andre forsinkelser og omkostninger for selv at presse sig frem er dårlig stil og mangel på respekt.

Hvis man laver sådan en fejl, så må man også tåle en skideballe på radioen.

Har en MD90 sjekkliste som jeg fikk for noen år siden av en i SAS Teknisk, datert 22JUN05, og der en del av After Start checklisten;

8. Clear signal & lights ..... RCVD & ON
10. Cabin report...... RCVD

Dog må jeg si at jeg også har sett aktivitet hos cabin crew under taxiing, så tviler på at det betyr at de skal være i setet.

Dog må jeg si at jeg også har sett aktivitet hos cabin crew under taxiing, så tviler på at det betyr at de skal være i setet.

De må foretage safety related work under taxi.

Som udgangspunkt er disse regler lavet for crewets sikkerheds skyld, hvilket jeg finder meget fornuftigt. Undrer mig faktisk lidt at nogle tillader manuel safetydemo mv under taxi.

SAS taxier ikke medmindre de har cabin clear. Der må foretages pushback under safetydemo, men taxi igangsættes ikke før dette er overstået.

Ja, der er nok den lille forskjellen jeg ikke har lagt merke til. Har sett aktiviteter som nevnt med fly i bevegelse, men kan meget godt ha vært at det bare var under push-back.

Nå er enhver flyger sitt eget fly og flyging nærmest, jeg er i en posisjon der jeg forholder meg til alle fly og flyginger, og kan ikke påstå å oppleve at noen flyselskap stikker seg ut hverken positivt eller negativt rundt denne problematikken. Da med det unntaket jeg nevnte tidligere, de bruker forøvrig frasen "fully ready" før de "aksepterer" takeoff- eller lineup-klarering, dette inkluderer kanskje mer, ferdig med alle sjekklister, kanskje?

Kan godt forstå at SAS-piloten blev sur. Det er uprofessionelt at blokere RWY pga dette og en unødig omkostning at påføre andre. At påføre andre forsinkelser og omkostninger for selv at presse sig frem er dårlig stil og mangel på respekt.

Ville det være mer profesjonelt å ta av med en passasjer som har reist seg opp og rusler nedover midtgangen?

Status
Not open for further replies.
Back