Aborted landing Flesland

Status
Not open for further replies.

erlingjo

ScanFlyer Blue
LN-NOC fra Norwegian ble stående på rullebanen på Flesland i dag rundt kl 11:30, etter å ha fått klarering for takeoff.

En maskin fra SAS var på vei inn for landing. Han fikk ordre om å avbryte landingen ikke så alt for langt unna....

Helt unødvendig. En tydelig irritert SAS pilot måtte jo fortelle hva han mente om hendelsen på radio.

Grunnen til stansen på Norwegian maskinen var at kabinperonalet ikke var klare..!!

Men det var jo en seerverdig seanse med en ekstra landingsrunde...

erlingjo
 
Last edited:
Synes det var unødvendig av SAS piloten å si over radioen. De liker ikke å gå rundt, det er vertfall sikkert...
 
Sånn går det når man gambler på at kabinpersonalet skal være klare til man har linet opp på banen:) Da får man tåle litt drittslenging på radioen. Det koster noen kroner å gå rundt.
 
Mandag formiddag var det motsatt: SE-DIS landet fra syd og kom så langt nord at den måtte "backtracke" tilbake til første tilgjengelige avkjørsel. Da måtte LN-DYA avbryte landingen.

SE-DIS__LN-DYA.jpg
 
Normalt liner man ikke opp før man har fått klarsignal fra kabinsjefen, men ettersom man må backtracke på selve banen, er kanskje prosedyren litt annerledes ...? Eller tok de 'en kjapp en'?
 
Mandag formiddag var det motsatt: SE-DIS landet fra syd og kom så langt nord at den måtte "backtracke" tilbake til første tilgjengelige avkjørsel. Da måtte LN-DYA avbryte landingen.

Det blir jo litt annerledes .. her har man ingen steder å gå ...
 
Helt unødvendig. En tydelig irritert SAS pilot måtte jo fortelle hva han mente om hendelsen på radio.
erlingjo

Jeg tror "tydelig irriterte SAS-piloter" burde holde klaffen tett. Sånt hender fra tid til annen, noen feilberegner forventet tidsbruk. Den ene gangen er det det ene selskapet, en annen gang er det et annet....

Det eneste flyselskapet jeg vet som faktisk ikke "aksepterer" lineup- eller takeoff-klarering før de har fått all-clear fra cabin, er Ryanair.
 
Det eneste flyselskapet jeg vet som faktisk ikke "aksepterer" lineup- eller takeoff-klarering før de har fått all-clear fra cabin, er Ryanair.

Var det ikke SAS som for noen år siden ikke begynte å takse før kabinen var klar? har de endret det?
 
Det har vel en sammenhenge med gravearbeidene på taxebanen, som gjør at flyene må inn på rullebanen allerede ca ved midten, og backtracke hele veien opp dersom de skal ta av mot sør.
 
De skal grave en god stund til. Det taes etappevis. Neste år forsvinner vel spotterplassen utenfor CHC

erlingjo
 
Jeg tror "tydelig irriterte SAS-piloter" burde holde klaffen tett. Sånt hender fra tid til annen, noen feilberegner forventet tidsbruk. Den ene gangen er det det ene selskapet, en annen gang er det et annet....

Det eneste flyselskapet jeg vet som faktisk ikke "aksepterer" lineup- eller takeoff-klarering før de har fått all-clear fra cabin, er Ryanair.

Dette skjer faktisk IKKE med SAS!
SAS taxer ikke før cabinen er klar.

Å line opp på rullebanen før cabinen er klar er HELT klart unormalt.

Men....jeg regner med at han ikke gjør det flere ganger ;)
 
burde ikke "cabin clear" være på taxi-checklist eller before taxi checklist (SAS)? ikke på line up..

jaja, alle kan gjøre feil... dette virket uritinert av Norwegianpiloten og unødvendig av SAS-piloten, dog forstår jeg at SAS-karen ble irritert..
 
Ja, den ene feilen fører til den andre, ser vi jo her. Unødvendig av NAX, og unødvendig av SAS begge "hendelsene".
 
Det kunne jo være så enkelt som at noe oppstod etter at kabinen egentlig var klar. Skjer kansje hos alle?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top