AAL fravælger FR

jefi99

ScanFlyer Gold
AAL fravælger FR

Utvivlsomt modige ord fra AAL's bestyrelsesformand:
takeoff.dk said:
Hård kritik mod Ryanair fra Aalborg Lufthavns bestyrelsesformand – og drillerier mellem de jyske lufthavne ved luftfartskonference.

”Vi har fravalgt at være Ryanair-lufthavn. Lufthavne med Ryanair siger, at de har det godt med Ryanair, men de er i lommen på Ryanair, der kun er ude på at massakrere lufthavnene ved at kræve ekstra bidrag for alt muligt.”

Det sagde Aalborgs afgående borgmester, socialdemokraten Henning G. Jensen, der er bestyrelsesformand for Aalborg Lufthavn, i går, da Luftfartsudvalget, nedsat af Trafikministeriet, havde ”midtvejskonference” i København med deltagelse af en lang række spidser fra dansk luftfart.

...

Læs hele historien her: http://www.takeoff.dk/news/22394

Re: AAL fravælger FR

Ja, det er jo noe grunnleggende galt når FR krever betalt for å lande et sted, mens normale flyselskap betaler for å lande et sted...

Jeg tror mere sandheden er, at det er FR der har fravalgt Aalborg.
Mange mener at FR er interesseret i lufthavne hvor man kan få ekstra indtægter i form af øget belægning på parkeringspladserne, det skal jeg ikke kloge mig på om det er rigtig eller forkert, men det lyder dog som et godt bud.
Hvis vi levere antal x tusind passager vil i tjene ?? ekstra millioner på jeres parkering og vi skal have have del af denne ekstra indtægt, en win win situation.
Aalborg fører sig frem med helt gratis parkering og dette kan kun lade sig gøre fordi de lever af skjult statsstøtte. Tænk sig man skal betale 16kr. i timen i Aalborg city, mens man kan parkere gratis i 14 dage i en skide lufthavn. Havde lufthavnen skulle drives efter almindelig markedsmæssige vilkår så ville de ikke have haft den vækst de har i dag.
At en borgmester så siger nej tak til tusindvis af udenlandske turister og dermed masser af arbejdspladser i det skrantende Nordjylland, det er synd for den region. Ham kommer de ikke til at mangle når han går af.
Eller er det ren og skær misundelse over at andre kan drive en lufthavn selv med store stygge Ryanair som kunde, uden at lægge skatteyderne til last?
det svar får vi nok aldrig.

Aalborg fører sig frem med helt gratis parkering og dette kan kun lade sig gøre fordi de lever af skjult statsstøtte. Tænk sig man skal betale 16kr. i timen i Aalborg city, mens man kan parkere gratis i 14 dage i en skide lufthavn. Havde lufthavnen skulle drives efter almindelig markedsmæssige vilkår så ville de ikke have haft den vækst de har i dag.

Hvad gør at du har så meget imod Aalborg? Tror de fleste er tilfredse med den regionale lufthavn i Nordjylland. Synes det er sejt de fravælger FR, tror ikke de bringer så meget godt i AAL på den lange bane.

Lars

Hvad gør at du har så meget imod Aalborg? Tror de fleste er tilfredse med den regionale lufthavn i Nordjylland. Synes det er sejt de fravælger FR, tror ikke de bringer så meget godt i AAL på den lange bane.

Lars

Nu står der ingen steder skrevet at at jeg har noget imod Aalborg.
Hvis jeg var bestyrelsesformand for en lufthavn med så store fordele som de har i Aalborg, ville jeg nok ikke kæfte så højt op om andre lufthavne og deres kunder, det kan gå hen og ramme dem selv.
At brugerne af lufthavnen er glade det tror da pokker når de kan få andre til betale for deres parkering, en ikke helt uvæsentlig udgift i forbindelse med en rejse. At du så synes det er sejt, det er din mening.

Er vel ikke et problem at lufthavnen har fordel af at ligge samme sted som en flyvestation? Aalborg ligger ikke i forvejen helt centralt i DK, så at de kan tilbyde flyselskaberne lidt gunstigere forhold og dermed tiltrækker f.eks. KLM er vel næppe noget der kan genere så mange. Der er trods alt en god køretur fra Aalborg til såvel København og Billund.

Lars

Problemet med FR er vel at lufthavnene spiller FR`s spil...
FR mener jo ikke at de skal betale samme afgifter som alle andre. Ville de det, var der vel ikke nogen problemer med at flyve på AAL...
Egentlig forstår jeg heller ikke hvorfor de flyver på BLL...De kunne jo have valgt ODE eller KRP og fået alt på deres vilkår...De ville få en lufthavn hvor de kan gøre som de vil...uden indblanding...
Efter min bedste overbevisning er MoL en lille forkælet dreng, der bliver sur hvis ikke alle spiller efter hans regler....
Jeg skal heller ikke kloge mig på om FR får del i indtægter fra diverse parkerings anlæg, men vil dog ikke være overrasket hvis det var tilfældet.
AAL har gjort ret i at gå ud med deres afvisning af FR....
AAL har jo hele tiden udtalt at FR er velkommen i det nordjydske , hvis det vil betale det det koster at beflyve AAL. Det vil selskabet IKKE og har jo således udlukket sig selv fra det nordjydske
Hilsen Ole

Problemet er ikke beliggenhed, problemet er at der stadigvæk i 2012 ikke er ens konkurrence for at drive en virksomhed. Aalborg kan sagtens overleve uden den økonomiske støtte de får.
At de er kunde ved cirkus milly er en kæmpe fordel for begge parter. Det er beregnet at de spare mellem 15-18 mill om året ved at dele startbaner med dem. Den fordel har eksempelvis Tirstrup ikke og det kan komme til at koste dem livet. Er dette fair? Det kommer an på hvilke øjne, der ser på det problem. Spørgsmålet er om ikke den danske stat er elendige købmænd ved at opkræve for lidt i Aalborg. Den frie konkurrence er ikke nået til luftfarten endnu, det burde egentlig være en statslig opgave at indfører en sådan, man kan så undre sig hvorfor? Det har jeg en ide om, men den beholder jeg for mig selv;)

Kan jo ikke lade være med at nævne, at man overordnet set mangler en lufthavnspolitik for Jylland og Fyn.

Isoleret set vil mange jo juble over, at man kan opnå besparelser ved den slags samarbejder som der er mellem den militære og civile del i Aalborg (om der så skal være en flyvestation der er en anden snak, har mine holdninger der næppe er så promilitaristiske). Hvem skal have fordel af et sådan samarbejde: Tja, man kan vel dele i porten. I sin tid har det vel været naturligt at placere de to funktioner samme sted.

Omkring Aalborg kan jeg nævne, at jeg læste, at man kan bygge en kort bane ud til lufthavnen for ca. 250 mio. kr., og den vil blive benyttet af ca. 270.000 passagerer pr. år. Personligt synes jeg det lyder ganske dyrt i forhold til den trafik, så bliver spændende at se om man finder de penge.

Og til det med konkurrence: NEJ, vi har ikke fri konkurrence i Danmark, der er alt for meget sognerådspolitik i dansk trafikpolitik generelt, og her er lufthavne ingen undtagelse, bare se på argumenterne imod en ny lufthavn i Aarhus. Ja, der er gode argumenter både for og imod, men faktisk er de mest brugte argumenter imod en lufthavn af den dårlige slags der minder om sogneråd, der bærer præg af, at man ikke kan se ud over kommunegrænsen ;)

Private vil bygge en lufthavn nord og vest for Aarhus. Et argument imod dette er hensynet til Greenas muligheder for kort afstand til en flyverute mod København.

Tja, savner nok bare at staten kunne lave en samlet lufthavnspolitik for Danmark. En politik der slog fast hvilke lufthavne (nuværende og evt. fremtidige) der er af national interesse, sikre at disse får ordentlige trafikforbindelser, men samtidigt giver luft til et privat alternativ. Det sidste har vist sig at være gavnligt for konkurrencen. Med andre ord: Noget der minder om Sverige: Få statsdrevne lufthavne suppleret af private, som f.eks. Arlanda vs. Skavsta.

Lars

Jeg er egentlig også overrasket over at FR satser så meget på BLL.
Som sk931 skriver: ODE, AAR og EBJ (og måske SKS) burde være langt mere interessante for dem. De vil formentlig i en lufthavn som ODE kunne få de vilkår som de ville have. De ville ligge meget tæt på landets 3. største by, og de ville ikke have nogen direkte konkurrence.
Men mht til FR så er der så meget jeg ikke forstår. Mest af alt så forstår jeg ikke deres kunder.

Kan jo ikke lade være med at nævne, at man overordnet set mangler en lufthavnspolitik for Jylland og Fyn.

Isoleret set vil mange jo juble over, at man kan opnå besparelser ved den slags samarbejder som der er mellem den militære og civile del i Aalborg (om der så skal være en flyvestation der er en anden snak, har mine holdninger der næppe er så promilitaristiske). Hvem skal have fordel af et sådan samarbejde: Tja, man kan vel dele i porten. I sin tid har det vel været naturligt at placere de to funktioner samme sted.

Omkring Aalborg kan jeg nævne, at jeg læste, at man kan bygge en kort bane ud til lufthavnen for ca. 250 mio. kr., og den vil blive benyttet af ca. 270.000 passagerer pr. år. Personligt synes jeg det lyder ganske dyrt i forhold til den trafik, så bliver spændende at se om man finder de penge.

Og til det med konkurrence: NEJ, vi har ikke fri konkurrence i Danmark, der er alt for meget sognerådspolitik i dansk trafikpolitik generelt, og her er lufthavne ingen undtagelse, bare se på argumenterne imod en ny lufthavn i Aarhus. Ja, der er gode argumenter både for og imod, men faktisk er de mest brugte argumenter imod en lufthavn af den dårlige slags der minder om sogneråd, der bærer præg af, at man ikke kan se ud over kommunegrænsen ;)

Private vil bygge en lufthavn nord og vest for Aarhus. Et argument imod dette er hensynet til Greenas muligheder for kort afstand til en flyverute mod København.

Tja, savner nok bare at staten kunne lave en samlet lufthavnspolitik for Danmark. En politik der slog fast hvilke lufthavne (nuværende og evt. fremtidige) der er af national interesse, sikre at disse får ordentlige trafikforbindelser, men samtidigt giver luft til et privat alternativ. Det sidste har vist sig at være gavnligt for konkurrencen. Med andre ord: Noget der minder om Sverige: Få statsdrevne lufthavne suppleret af private, som f.eks. Arlanda vs. Skavsta.

Lars

Er absolut ikke uenig.

Jeg er egentlig også overrasket over at FR satser så meget på BLL.
Som sk931 skriver: ODE, AAR og EBJ (og måske SKS) burde være langt mere interessante for dem. De vil formentlig i en lufthavn som ODE kunne få de vilkår som de ville have. De ville ligge meget tæt på landets 3. største by, og de ville ikke have nogen direkte konkurrence.
Men mht til FR så er der så meget jeg ikke forstår. Mest af alt så forstår jeg ikke deres kunder.

Catchment area er svaret. Billund har det største optage område af provins lufthavnene. Skulle Odense Århus eller Esbjerg så bygge en helt ny terminal for at flytte 800000 passagerer? Glem det, der er det rene Anker Jørgensen.
Odense er jo nærmest en vittighed i dag. Et årlig underskud på mellem 6 og 9 millioner kroner med et passagertal på under 10000 i gennemsnit pr. år.
De penge kunne de vist have brugt lidt bedre i de små fyenske landsbyer i stedet for at ødelægge dem ved at nedlægge deres skoler fordi de skal spare.

Odense har nu haft en nogenlunde succes med charterruter, omend niveauet stadig er begrænset. Lufthavnens største problem er helt klar at den er klemt mellem København og Billund. En interessant tanke er: Havde man en lufthavn centralt omkring Århus, ville Odense så have lidt flere ruter, f.eks. KLM til Amsterdam? Ryanair er dog sikkert velkommen her også. Men bortset fra det: Kan ikke se det store behov for at Odense Kommune støtter en lokal chaterlufthavn.

Esbjerg lufthavn har sin berettigelse i off shore-segmentet, hvilket kapaciteten bør rettes efter. Om enkelte andre ruter vil udnytte de samme faciliteter, så velkommen. Men man bør nok ikke udbygge lufthavnen af den grund.

Har selv boet i Esbjerg, og det var et stort tab da ruten til København lukkede, og nogle drømmer stadig om en rute, især i perioder med problemer i togtrafikken.

Tråden er vist ved at bevæge sig lidt væk fra det oprindelige emne. Måske på tide at få luftet tankerne om danske lufthavne i en ny tråd? :)

Lars

Last edited:
Back