AA - trygt å bestille?

Trety

ScanFlyer Rusty
AA - trygt å bestille?

Sambo og jeg har såvidt begynt å se på bryllupsreise på sensommeren, og på en av de aktuelle destinasjonene er AA et alternativ. Vi vurderer biz dersom det skulle passe, men med såpass mye kr så vil jeg jo gjerne booke hos et selskap som ikke er konkurs. Og AA's eierselskap er vel fremdeles i Ch11?

Vet om sikkerheten med kredittkort, men spørsmålet om det er noen reell sjanse for at jeg må booke på nytt før avreise?

Re: AA - trygt å bestille?

Nei, det like stor sjanse fot at de går under som at Norwegian bestiller 30 747F og satser på transport av teddybjørner ....

Nei, det like stor sjanse fot at de går under som at Norwegian bestiller 30 747F og satser på transport av teddybjørner ....

So you're telling me there is a chance..:) Betryggende, greit å vite om.

Dette er ikke noe å bekymre seg over. Chapter 11 er noe helt annet enn norsk konkurs. Chapter 11 er såvidt jeg har skjønt en slags konkursbeskyttelse fra føderale myndigheter sin side og man må gå igjennom en tvungen omstruktuering av selskapet. Sånn for å være på den sikre siden er det også lurt å betale reisen med kredittkort. Da får man tilbake pengene fra kortutsteder ved en teoretisk konkurs.

Noe som ikke skjer, fordi teddybjørner har avtalefestet smusstillegg på 1,- NOK pr. leg med DY. NEMLIG!

Dette er ikke noe å bekymre seg over. Chapter 11 er noe helt annet enn norsk konkurs. Chapter 11 er såvidt jeg har skjønt en slags konkursbeskyttelse fra føderale myndigheter sin side og man må gå igjennom en tvungen omstruktuering av selskapet. Sånn for å være på den sikre siden er det også lurt å betale reisen med kredittkort. Da får man tilbake pengene fra kortutsteder ved en teoretisk konkurs.

I utganspunktet enig, men det har jo vært noen tilfeller der de i Ch11 har endt i Ch7 når de skulle ut av det igjen - var mer der jeg lurte. :)

Javisst - det skjedde senest forrige uke med Ryan International. De hadde imidlertid uoverkommerlig gjeld, minskende oppdrag og store summer utestående som de ikke fikk inn. American er imidlertid ikke i dårlig finansiell forfatning. De har plenty av både cash og eiendeler og de vil komme svært styrket ut av Ch. 11.

Som Hypern sider, Ch.11 er ikke konkurs, det er en kreditorbeskyttelse og omstrukturering under oppsyn av en domstol.

Back