Originally posted by LN-BRK
757 er den maskinen som i dag lager de verste vortexene, og jeg har lest et sted at A380 ligger et sted mellom 747 og 757. Så det blir vel neppe de store problemene A380 skaper.
Originally posted by catocontrol
Media har plutselig hørt om vingevirvler:spin:
Originally posted by Dag Viking
Originally posted by LN-BRK
757 er den maskinen som i dag lager de verste vortexene, og jeg har lest et sted at A380 ligger et sted mellom 747 og 757. Så det blir vel neppe de store problemene A380 skaper.
Har du noen kilde for at 757 lager de verste wortexene vil jeg gjerne se. Separasjon til andre fly er i noen tilfeller mindre til 757 enn heavy, og i andre tilfeller er den lik.
Tenker du paa AA587 - A300 som styrtet paa Long Island ? Det var vel hele Stabilisatoren som ble revet av foerst, og som en foelge av flyets bevegelser uten stabilisator ble ogsaa en motor revet av. "Offesielt" var aarsaken 2nd Pilots rorbevegelser etter at maskinen kom inn vingevirvlene fra en JAL 747Originally posted by catocontrol
Det var vel vingevirvler som var årsaken til at en motor ble revet av flyet som styrtet i New York i 2001
Originally posted by LN-MOW
757-300 bruker 'heavy' callsign ... 757-200 bruker det ikke ... har vel med motorthrust aa gjoere, tror jeg.
Originally posted by dc-8-63
Tenker du paa AA587 - A300 som styrtet paa Long Island ? Det var vel hele Stabilisatoren som ble revet av foerst, og som en foelge av flyets bevegelser uten stabilisator ble ogsaa en motor revet av. "Offesielt" var aarsaken 2nd Pilots rorbevegelser etter at maskinen kom inn vingevirvlene fra en JAL 747Originally posted by catocontrol
Det var vel vingevirvler som var årsaken til at en motor ble revet av flyet som styrtet i New York i 2001
wsj.com
After insisting for years that the wake of the A380 doesn't pose any unusual safety hazards, Airbus has suddenly reversed its position. Based on test flights, these officials said, the European plane maker is now recommending that international safety experts mandate an extra margin of at least two nautical miles for planes landing behind an A380.
For smaller planes following an A380, Airbus is proposing larger spacing. Final air-traffic-control rules expected by early next year could be even more stringent.
Tests indicate that the A380's wake -- cones of spinning air spreading out from the tip of each wing -- is significantly stronger and lasts longer than turbulence produced by any other jetliner, according to government and industry officials.
Airbus initially marketed the A380 as fitting seamlessly into the air-traffic system and requiring no special safety precautions or procedures by controllers.
Originally posted by LN-MOW
757-300 bruker 'heavy' callsign ... 757-200 bruker det ikke ... har vel med motorthrust aa gjoere, tror jeg.
Originally posted by JohnnyEagle
Nå har selskapet skiftet mening, og sier at fly som lander etter super-jumboen trenger to ekstra nautiske mil (3,7 kilometer) i sikkerhetsmargin på grunn av ekstraordinær turbulens som skapes av den flyvende giganten.
Men at det vil skape store problemer har jeg litt problemer med å forstå.. Det vil jo komme en sånn istedenfor 2-3 andre..
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.