A321XLR og hub mellom Europa og Syd-amerika

KjetilK

ScanFlyer Blue
Nå som Airbus A321XLR leveres ut, så er det en ting jeg har tenkt på: Det finnes jo noen få steder som har langt mer trafikk en det lokale markedet skulle tilsi på grunn av en spesielt gunstig geografisk plassering. KEF er selvfølgelig det største eksempelet.

Nå som A321XLR introduseres, kan det tenkes at man kan se en liknende utvikling et eller annet sted mellom Europa og Syd-amerika? Det er jo tynne ruter, men likevel.

Steder jeg kunne tenke meg noe slikt skje er f.eks. TFS eller LPA på denne siden av dammen, og FOR, SJU eller PUJ på den andre.

Jeg hadde en fint fjelltur i Peru i sin tid, men flyturen var litt av en melkerute. Eller er det mer drøm en realisme å håpe på en greiere tur den veien?
 
Nå som Airbus A321XLR leveres ut, så er det en ting jeg har tenkt på: Det finnes jo noen få steder som har langt mer trafikk en det lokale markedet skulle tilsi på grunn av en spesielt gunstig geografisk plassering. KEF er selvfølgelig det største eksempelet.

Nå som A321XLR introduseres, kan det tenkes at man kan se en liknende utvikling et eller annet sted mellom Europa og Syd-amerika? Det er jo tynne ruter, men likevel.

Steder jeg kunne tenke meg noe slikt skje er f.eks. TFS eller LPA på denne siden av dammen, og FOR, SJU eller PUJ på den andre.

Jeg hadde en fint fjelltur i Peru i sin tid, men flyturen var litt av en melkerute. Eller er det mer drøm en realisme å håpe på en greiere tur den veien?

God tanke, noe lignende tenkt før, vet ikke hva som skjedde videre med Cabi Verde Airlines, me de fikk ihvertfall hjelp av Icelandair:

https://onemileatatime.com/icelandair-cabo-verde-airlines/
 
Ingen øy i Atlanterhavet men likevel: TAP bruker vel samme tankegang med å mate inn passasjerer fra resten av Europa og til Lisboa, før de sendes videre til Brasil. Så langt bruker det A321LR, men det kan hende de får inn XLR seinere.
 
Det samme forsøkes vel også på Azorene. Dog i mindre skala. Flyselskapet på øya har jo atlantiske ruter og også europeiske ruter, som de jo forsøker å koordinere og sy sammen.
 
Dette er jo interessant. Kunne det være en strategi for et sted å ikke satse på å bygge eget flyselskap, men heller utdanne crews slik at flyselskapene kunne operere med crews ut fra stedet til de ulike markedene til flyselskapene, og å etablere et MRO-selskap spesialisert på flytypen på flyplassen?
 
For å kort besvare meg selv, så har jeg funnet at det blir etablert større MRO-kapasitet på både PUJ og SJU av henholdsvis FL Technics: https://fltechnics.com/fl-technics-to-establish-20-000-sq-m-hangar-in-punta-cana-dominican-republic/ og Lufthanse Technik: https://aviationweek.com/mro/lufthansa-technik-puerto-rico-poised-americas-growth

Så kanskje noen tenker i de baner at dette kan bli hubs for tynne ruter til Sør-amerika...

Hva angår Sydamerika. Så kan man snildt se sig om at Iberia, når de modtager flere XLR, vil indsætte XLR til byer som Medellín. Cali, i Colombia(Som var betjent før covid, men betjenes nu af Avianca. MDE endda 6 gange om ugen).

Derudover kunne man nok tænke sig at Iberia vil åbne ruter til flere af de spansktalende caribiske øer som de pt ikke har ruter til. Venezuela kunne man tænke sig at Porlamar vil blive en destination. Derudover vil typen kunne egne sig på ruter til fx Tegucigalpa i Hondouras, og Managua, i centralamerika, som nogle af eksemplerne.

I Mexico kunne man nok se destinationer som Acapulco blive åbnet, samt Guadalajara.

Men først af alt vil Iberia, nok forsøge at genåbne nogle af de ruter, som selskabet lukkede omkring Covid, som de pt ikke har genåbnet. Såsom MDE.
 
Acapulco og Guadalajara? Hvor langt er det fra Madrid?

Efter at have målt distancen til de 2, så er der lige små 500-800km for langt for en A321XLR, så de er udelukket som destinationer til en XLR. Jeg er ikke lige kendt på den mexicanske geografi, som jeg er i det øvrige Latinamerika.....
 
Jeg vil aldri skjønne hvorfor europeere vil til Punta Cana og Cancun. De drar til Santo Domingo og Puerta Plata og. 10 timer i røret for plasser mange som bor nærmere vil unngå. Om du ikke hadde middelhavet og adriateren i bakgården ville jeg skjønt det.
 
Jeg vil aldri skjønne hvorfor europeere vil til Punta Cana og Cancun. De drar til Santo Domingo og Puerta Plata og. 10 timer i røret for plasser mange som bor nærmere vil unngå. Om du ikke hadde middelhavet og adriateren i bakgården ville jeg skjønt det.

Klimaet er vel en stor grund. Middelhavet fra Oktober til marts/april kan jo ikke sammenlignes med Caribien. Det er ganske enkelt ikke varmt nok i Europa om vinteren. Derudover synes jeg personligt, at fx Den Dominikanske Republik giver helt andre oplevelser end landene ved Middelhavet. Men i sidste ende er det jo smag og behag.
 
Klimaet er vel en stor grund. Middelhavet fra Oktober til marts/april kan jo ikke sammenlignes med Caribien. Det er ganske enkelt ikke varmt nok i Europa om vinteren. Derudover synes jeg personligt, at fx Den Dominikanske Republik giver helt andre oplevelser end landene ved Middelhavet. Men i sidste ende er det jo smag og behag.

Helt andre opplevelser ja……
 
Back
Top